Download de presentatie
1
Unieke elementen van opleiden
Individueel traject Bevordert self directed learning Verbindt aanwezige kennis met nieuwe ervaringen De kans voor rolemodelling
2
Percepties ASSISTENT *Onderwijsmomenten zeldzaam
*Werkelijkheid strookt niet met ideaal *Vaak aangeboden FB te geven OPLEIDER *Opleiding hele dag door *Werkelijkheid = ideaal *Aanbod nooit vernomen
3
Vragen vooraf aan stage
Wat is het doel? Wat komt ze leren? Hoe bepalen we of iets is bereikt? Hoe wil je dat assistent erover met collegae praat?
4
Doelstellingen Specific Measurable Achievable Relevant Timely
5
Feed back, hoe? Monoloog of dialoog Bedoeld of onbedoeld
Positief of negatief Direct of indirect Inhoudelijk of relationeel Gevraagd of ongevraagd
6
Feed back Look back, feed forward
7
Pendleton regels Vraag assistent: wat ging goed?
Zeg zelf wat nog meer goed ging. Vraag assistent wat beter zou kunnen en hoe. Zeg zelf wat beter zou kunnen en hoe. Maak samen plan voor volgende maal.
8
Structuur sessie Set Dialogue Closure
9
Feed back Specifiek vs Algemeen Relevant vs Irrelevant
Tijdig vs (te) Laat Veilig vs Onveilig Constructief vs Destructief Concreet vs Subjectief
10
Feed back ontvangen In de verdediging? Point taken!
11
Gespreksdimensies Inhoud Proces Gevoel
12
Valkuilen 1 Angst Beleefdheid Uitweiden Meegaan met weerstand
13
Valkuilen 2 Bagatelliseren Teveel in een keer Moraliseren Monoloog
14
Tips 1x is geen keer Kondig FB tevoren aan (tijd en inhoud)
Documenteer kort Wat gaat goed, wat kan beter Dialoog is geen monoloog
15
Literatuur One to one teaching and feedback.
Gordon. BMJ.2003;326: Feedback and reflection: teaching methods for clinical settings Branch,Paranjape.Acad.Medicine.2002;77: Use of effective feedback to facilitate adult learning Sachdeva. J Cancer Educ. 1996;11: 4. How to assess your specialist registrar Davies, Howells. Arch Dis Childh. 2004: The consultation, an approach to learning and teaching. Pendleton, 1984
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.