Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid"— Transcript van de presentatie:

1 Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

2 Wat is feedback? = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen
Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd Tijdens/na uitvoering Intrinsiek: inherent Extrinsiek (augmented FB): Supplementair Te manipuleren Algemene definitie

3 Hoe werkt feedback? Motivatie: Bekrachtiging Informatie Aandacht:
* vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat Bekrachtiging Informatie Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator Afhankelijkheid!!!

4 Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk?
Indien intrinsiek onvoldoende Boogschieten Deafferentiatie Novice Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot) Overbodig: Indien referentie aanwezig: Externe referentie Observationeel leren Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB

5 Soorten Feedback (1) Kwalitatieve en kwantitatieve FB KR en KP
* afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? GMP en parameter FB Richting en precisie Prescriptieve en descriptieve FB Overbodige en verkeerde FB

6 Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts
5. Richting en precisie 6. Prescriptieve en descriptieve FB 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)

7 Timing van feedback Geen tijd voor maximale FB
Is maximale FB wel nodig? Hoe verminderen: Daling relatieve frequentie Faded FB Bandwidth FB Summary FB Average FB FB delay en post FB delay


Download ppt "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid"
Ads door Google