Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Maes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant
2
Let’s make it in West Brabant! N.V. REWIN West Brabant Opgericht in 1986 met als doel: “Bevorderen werkgelegenheid & versterken economische structuur” Aandeelhouders: gemeenten & KvK’s 25 jaar actief voor West Brabant
3
Let’s make it in West Brabant! Zorgen dat bedrijven investeren in West-Brabant Nieuwe bedrijvigheid: binnenhalen nieuwe vestigers >Benutting ligging en kostenvoordelen >Benutting van sterke clusters >Aandacht voor nieuwe markten: China Bestaande bedrijvigheid/MKB >Vlot trekken investeringsplannen (risicokapitaal) >Succesvolle programma’s MKB (Stratos, West TOP) Focus op sterktes en kansen >Logistiek >Maintenance >Biobased Economy Hoe doen we dat?
4
Let’s make it in West Brabant! Eerste stappen Let’s make it in West Brabant! Pieken in de deltaprogramma (2006- 2010): EZ invulling van regionaal economisch beleid Focus op waar je goed in bent! Agendasetting EZ, provincie met regio (3O’s) Procesindustrie, logistiek en kusttoerisme Uitvoering (2006 -2010) Beperkt PiD budget (circa 5mln/jr) Inzet ROM’s cruciaal voor succes (evaluatie PiD) Financiering inzet REWIN: eerst via EZ; daarna extra slagkracht
5
Let’s make it in West Brabant! Scores (2006-2010) Let’s make it in West Brabant! Resultaat (kwantitatief) € 166 mln projectvolume € 77 mln subsidie 60 projecten > 1000 projectdeelnemers Resultaat (kwalitatief) West Brabant heeft duidelijk profiel Basis gelegd voor topvoorzieningen Betere verankering van speerpuntsectoren
6
Let’s make it in West Brabant! Nieuwe producten
7
Let’s make it in West Brabant! Toplocaties
8
Let’s make it in West Brabant! Strategische agenda 2011 - 2015 Let’s make it in West Brabant! Strategische Agenda wordt geactualiseerd: 7 programma’s Duurzame ontwikkeling op basis van 3 P’s REWIN is betrokken bij programma Economie
9
Let’s make it in West Brabant! Strategische EZ agenda 2011-2015 Let’s make it in West Brabant! Wereld is (blijvend) veranderd! Afslankende overheid (geld is schaars, keuzes maken) Hoge loonkosten: inzetten op sterktes en kansen West Brabant Focus op innoveren: Biobased, Maintenance, Logistiek Uitvoering gericht op realiseren top vestigingsmilieu’s : Incubators Innovatie communities Kennis & Onderwijs Financiering (Business en Programma’s) Campussen Benutten kansen door branding & top vestigingsmilieu’s
10
Let’s make it in West Brabant! Topvestigingsmilieu in opbouw Let’s make it in West Brabant! Kennis & onderwijs IncubatorSpeerpunt locaties Risico Kapitaal Innovatie community LogistiekDinalog Incubator SC campus Treeport LP Moerdijk Dinalog Friends MaintenanceDIWCMAviolandaWCM Biobased Center of expertise CociGroene Campus AFC-NP 1 e fase 10 mln Biobased Innovations AlgemeenCon-neX
11
Let’s make it in West Brabant! Markt kansen speerpunten Let’s make it in West Brabant! Logistiek 2020 Kansen West Brabant: 4.000 banen Biobased 2020 Kansen West Brabant: 2.500 banen Maintenance 2020 Kansen West Brabant: 3.000 banen
12
Let’s make it in West Brabant! Overige kansen? Let’s make it in West Brabant! Zorg Toerisme en recreatie
13
Let’s make it in West Brabant! Wat vraagt dat van partners ? (1) Let’s make it in West Brabant! Langjarige beleidsconsistentie (niet elke 4 jaar wisselen) Organiseren investeringscommitment bedrijven In stand houden van een stevige uitvoeringsorganisatie Samenwerking tussen 3 O’s cruciaal voor 5 pijlers en dat vergt permanent veel onderhoud van alle partijen
14
Let’s make it in West Brabant! Wat vraagt dat van partners ? (1) Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda: bundelen van investeringsmiddelen bedrijven en overheid Afstemming opleidingscapaciteit op marktkansen Beter samenspel overheid - bedrijfsleven mbt R.O.
15
Let’s make it in West Brabant! En medewerkers die...... Let’s make it in West Brabant! Teams van 3 O’s naar eindresultaat brengen Kansen omzetten in scores (publiek ondernemerschap) Professionele tools gebruiken (bijv Prince) Drive & overtuigingskracht hebben Communicatief zijn
16
Let’s make it in West Brabant! REWIN.NL
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.