Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRaphaël Maes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen
2
Emil Möller Promotie-onderzoeker ‘besluitvormingsprocessen in een transitie naar duurzame energie’ UvA, UM Initiator 1e plug in Prius Mede-initiator ‘Green Mobility’
3
De markt Feiten In 9 dia’s
4
OEM’s <> EC
5
OEM’s –Eisen EC ‘onhaalbaar op korte termijn’ en lijden tot Kostenstijgingen –Marktaandeelverlies »Banenverlies –Greenwash Groene praat moet Koudwatervrees inzake groen doen
6
EC –Emissiebeperking moet vanwege Emissiedoelstellingen Europese leiderschapsambities op dat punt –Verbruiksreductie moet vanwege Afhankelijkheid van geimporteerde olie
7
Prospects Willen grotere, zwaardere, sterkere auto’s Willen groenere auto’s
8
Start ups Auto’s, bestelauto’s, bussen, scooters –Hybride –Electrisch –Mn veel plug in –Mn in de VS Electriciteitsbedrijven spelen stimulerende rol –Vehicle to Grid
9
Alle partijen Willen, of zeggen te willen, dat emissies en verbruik naar beneden moeten
10
NL Relatief hoge vervangingsgraad van het wagenpark door hoog % lease-auto’s Geen OEM’s van betekenis, dus geen lobby van betekenis Wel toeleverings-bedrijvigheid
11
NL Heeft een emissieprobleem, mn fijnstof Heeft een fileprobleem Scoort relatief slecht op groen in EU Regering meldt veel grotere ambities dan het hard kan/wil/denkt te kunnen maken
12
NL Bedrijven vragen overheid het voortouw te nemen inzake groen Overheid vindt in overwegende mate dat ‘de markt zijn werk moet doen’
13
De markt Analyse In 19 dia’s
14
Belang OEM’s hebben belang om auto’s te verkopen die emissie en verbruikseisen niet halen –Marge neemt toe met Gewicht, volume, vermogen, toeters, bellen –Reden voor meer meer R&D neemt toe met problemen veroorzaakt door gewicht, enz zoektocht naar USP’s piggybacked mee
15
Belang Prospects hechten aan gewicht, volume, vermogen, toeters, bellen (en lage prijs) OEM’s voeden dit OEM’s melden deze hechtingen als redenen om niet aan emissie- en verbruikseisen te kunnen voldoen
16
Belang OEM’s kennen benodigde groene technologie, maar zetten die pas in als het financieel aantrekkelijk geacht wordt Bestuur OEM wordt primair beloond obv korte termijn financiele resultaten Als 1e in de markt komen met een onzeker scorende technologie heeft onaantrekkelijk risicoprofiel en dus hoge kosten
17
Belang De markt vraagt steeds meer groen Zonder pijn Dat lijdt tot >
18
Greenwash Roetfilters, stikstof in de banden, zuiniger motoren, bio brandstoffen, waterstof, recyclebare onderdelen, enz zijn lapmiddelen
19
Bio brandstoffen Bij huidige stand vd techniek verdringen van voedselgewassen Bij komende technieken minder het geval, maar wel veel geëxternaliseerde kosten –Kunstmest –Herbiciden, pesticiden –Verwerking kost energie –Vervoer –Emissies Lage eroi
20
Waterstof Grote investeringen nodig in infrastructuur Laag rendement –Bij gebruik in Ottomotor ± 8% –Bij gebruik in brandstofcel ± 25 % Brandstofcel nog niet marktrijp –Erg duur –Niet robuust tav brandstofzuiverheid
21
Hybride (a la Prius) Is gewone auto met energiebesparingstruuk Veel extra toeters en bellen voor een geringe verlaging in verbruik
22
PHEV met vergrote batterij is al een stuk beter
23
EV met groene stroom –Levert belangrijke reductie in emissies en gebruik van fossiele brandstoffen 60 % minder bij inzet traditionele opwekking –‘s Nachts laden –Overdag pieken opvangen 95 % minder bij inzet CSP –Zonthermische energie is goedkoper als kolen met CO2-afvang, ook met 2000km transport
24
Nauwelijks nieuwe infrastructuur nodig –Eurelectric is hier al mee bezig –Faciliteert inzet locale groene energiebronnen –Hoog rendement: ± 95% EV
25
4 modellen die binnen 2 jaar geleverd kunnen worden
26
Volvo C30 hybride
27
PML Mini
28
Lotus Zap
29
Tesla Roadster
30
Electriciteit Wat binnen 10 jaar gerealiseerd kan worden tegen markconforme prijzen –Zoals gezegd: goedkoper als kolen met CO2 opslag of nuclear
31
Groene mix
32
Benodigd oppervlak
33
Groen is een kwestie van doen. Wat u kunt doen
34
Rijnmond een aantrekkelijk gebied maken voor EV- gerelateerde bedrijvigheid –Soft orders plaatsen voor EV’s –Samen met leasebedrijven, fleet owners, (semi-) overheden –Laadpunten en locale groene energie realiseren
35
Deelnemen als groep ondernemers met
36
Goedkope groene stroom eisen Laat alle / werkelijke kosten eens doorrekenen tussen de verschillende opties –Wij helpen u daar mee
37
Additieven in diesel 90% minder roetuitstoot
38
Uw wens kenbaar maken dat groen een kwestie van doen is –Meldt u aan als kandidaat / deelnemer van www.greenmobility.nl www.greenmobility.nl Het voorwerk ervoor is reeds gedaan Rijnmond zet zich zo mondiaal op de kaart en zorgt ervoor dat EV-gerelateerde bedrijvigheid hier komt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.