De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel

2 Mediawijsheid - Wat? Geletterdheden  Competenties en kennis  Abstracte begrippen Vaardigheden  Technische aspecten eigen aan competenties en kennis  Praktische en meetbare taken Kunnen Lezen Avi Niveau

3 Mediageletterdheid - Wat? Digital literacy is the awareness, attitude and ability of individuals to appropriately use digital tools and facilities to identify, access, manage, integrate, evaluate, analyse and synthesise digital recources, construct new knowledge, create media expressions, and communicate with others, in the context of specific life situations, in order to enable constructive social action; and to reflect upon this process.” (Martin, 2006:255)

4 Digitale vaardigheden - Wat?  Operationeel  Formeel  Communicatie  Informatie – cf. mediawijsheid  Strategisch – cf. meerwaarde, inclusie Tool / Medium Content

5 Operationele vaardigheden – Wat? KnoppenkennisTechnische kennis

6  Bedienen van een internet browser Het openen van websites, Gebruik kunnen maken van de browser knoppen, Het opslaan van bestanden op de harde schijf, Verschillende formaten kunnen openen en opslaan (bijvoorbeeld PDF); Het opslaan van websites in de Favorieten  Bedienen van online zoekmachine Het invullen van zoekwoorden in een zoekveld, Het uitvoeren van een zoekopdracht, Het openen van zoekresultaten in de lijst met zoekresultaten.  Gebruiken van online formulieren

7 Formele vaardigheden – Wat? = kunnen omgaan met de achterliggende structuur van het toestel  Gebruik van HyperlinksHyperlinks  Navigeren of bewegen tussen webpagina’s  Omgaan met het chaotische karakter van Internet

8  Navigeren op het internet Hyperlinks gebruiken in verschillende menu en website lay-outs.  Behouden van een gevoel van oriëntatie tijdens het navigeren op het internet Niet gedesoriënteerd raken binnen een website, Niet gedesoriënteerd raken tijdens het surfen tussen websites, Niet gedesoriënteerd raken tijdens het openen van en surfen tussen zoekresultaten.

9 Informatievaardigheden – Wat? 1)Weten dat je informatie nodig hebt 2) Weten waar je deze informatie kan vinden 3) Een strategie voor het zoeken uitwerken 4) Gevonden informatie vergelijken 5) Gevonden informatie evalueren 6) Bruikbare informatie toepassen

10 Strategische vaardigheden – Wat? = voordeel halen uit je gebruik  Welke apps / toestellen / diensten zijn nuttig voor jou?  Gebruik voor werk / opleiding / financieel voordeel …  Doelgericht gebruik

11 het behalen van voordeel met behulp van het internet door 1) te oriënteren op een bepaald doel 2) de juiste actie te ondernemen 3) de juiste beslissingen te nemen 4) de voordelen van dit doel te behalen

12 C r e a t i v i t e i t Communicatie

13 Mediawijsheid – Waarom?  Knoppenkennis is maar een vertrekpunt Mediageletterdheid =  Ook online je ding vinden & doen  Plezier maken  Profijt doen  Verre vrienden in de watten leggen  …

14 Mediawijsheid – Hoe?  Ingaan op vragen  Inspelen op interesses  Stap voor stap  Zeer duidelijke focus En zelf?

15

16 Iedereen helpt iedereen Iedereen heeft kennis Je geeft wat je weet Je vraagt wat je nodig hebt  Pass it on  Digital champions  Geef een uur van je tijd

17 Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Ilse Mariën IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel ilse.marien@vub.ac.be www.ilsemarien.com Tel. 0496 / 28 24 88 December 14, 2011 Leuven


Download ppt "Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google