Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 1 Zakendoen in Brussel Dick Dresselhuis Algemeen directeur NKVK
2
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 2 Cultuur
3
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 3 Opzet programma Brussel en Nederlanders Cultuurverschillen: technisch bezien Aandachtsgebieden (ervaring)
4
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 4 Brussel en Nederlanders 1 week ?
5
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 5 Brussel en Nederlanders België is ons verste buitenland J. C. Heldring
6
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 6 Aantal inwoners: +16,5 miljoen Internet gebruikers: 14,9 miljoen B2C e-commerce 2010: €8.200 miljoen Gem. uitgave: € 550 Brussel en Nederlanders
7
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 7 Aantal inwoners: 11 miljoen Internet gebruikers: 8,1 miljoen B2C e-commerce 2010: €3.600 miljoen Gem. uitgave: € 455 Brussel en Nederlanders
8
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 8 Vlamingen, Brusselaars en Walen hebben alles gemeen, behalve de taal. Vlamingen en Nederlanders hebben niets gemeen, behalve de taal. Brussel en Nederlanders
9
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 9 Zelfde taal Weerhouden…….
10
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 10 Zelfde taal Enerverend…….
11
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 11 Zelfde taal Kleedje
12
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 12 Zelfde taal Tas
13
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 13 A B Brusselaar Japanners A B Nederlanders A B Zelfde taal
14
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 14 Brussel en Nederlanders
15
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 15 Brussel en Nederlanders
16
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 16 -vanuit Politiek- vanuit Ambtenarij Trots: - laten het niet blijken- laten het blijken - Plantrekkers- Planmakers Brussel en Nederlanders
17
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 17 Prof. Geert Hofstede Waardeverschillen tussen landen kunnen verklaard worden door vier nationale “dimensies van cultuur”: - Machtsafstand - Individualisme / Collectivisme - Masculiniteit / Feminiteit - Onzekerheidsvermijding
18
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 18 Prof. Geert Hofstede Waardeverschillen tussen landen kunnen verklaard worden door vier nationale “dimensies van cultuur”:
19
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 19 Prof. Geert Hofstede
20
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 20 Aandachtspunten respect, respect, respect pas op met voornamen titulatuur belangrijk pas op met assertief gedrag ==> stel de juiste vragen
21
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 21 Aandachtspunten respect, respect, respect pas op met voornamen titulatuur belangrijk pas op met assertief gedrag lijnen lopen verticaal ==> verwacht geen HC
22
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 22 Aandachtspunten respect, respect, respect pas op met voornamen titulatuur belangrijk pas op met assertief gedrag lijnen lopen verticaal Functie vergadering
23
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 23 Aandachtspunten De Top beslistConsensus
24
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 24 Aandachtspunten respect, respect, respect pas op met voornamen titulatuur belangrijk pas op met assertief gedrag lijnen lopen verticaal Functie vergadering Performant ==> plicht bewust
25
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 25 Bescheidenheid Houd rekening met wantrouwen, vertrouwen winnen Geduld Relatie opbouwen: lunchcultuur Aandachtspunten
26
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 26 Aandachtspunten
27
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 27 Bescheidenheid Houd rekening met wantrouwen, vertrouwen winnen Geduld Relatie opbouwen: lunchcultuur Het verschil is de ‘R’ Aandachtspunten
28
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 28 “R” Aandachtspunten
29
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 29 Conclusie Amigocratie = Relationeel = Vertrouwen = Tijdsintensief = GEDULD
30
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 30 Eén Laatste… Een Nederlander kan in Brussel maximaal 1 afspraak maken in de ochtend, in Amsterdam maakt hij er 3!
31
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 31 Brussel Amsterdam De ochtend:7 tot 10u6 tot 12 u De voormiddag: 10 tot 12u De middag:12 tot 14u12 tot 17u De namiddag:14 tot 17u De avond:Vanaf 17u
32
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 32 ?
33
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. www.nkvk.bewww.nkvk.be 23 april 2013Slide 33 http://www.nkvk.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.