Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJelle Koster Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
E P O S K. Richard Ridderinkhof K.R.Ridderinkhof@UvA.nl www.uva.nl/seniorlab BESSENSAP Nemo, 22 mei 2007 H OE V ROLIJKER H OE B ETER
2
E P O S OUTLINE normale veroudering = achteruitgang onder meer in allerhande leervermogens eenvoudig te compenseren hoe vrolijker hoe beter nooit te oud om te leren
3
E P O S Doolhof
4
E P O S Doolhof, makkelijker : expliciet leren linksrechts
5
E P O S Doolhof, moeilijker: impliciet leren links, meestal rechts, meestal
6
E P O S ipliciet leren, voor allerhande doolhoven
7
E P O S doolhoven en ouder worden
8
E P O S dopamine (DA) en ouder worden DA receptor opname: een 25-jarige (links) een 70-jarige (rechts) In hersengebieden die belangrijk zijn bij impliciet leren : ≈5-15% DA receptor afname per decade
9
E P O S dopamine (DA) en ouder worden handig als je bezig bent met (leven lang) leren: -vreemde taal -navigeren op internet -ander doolhof HYPOTHESE : Dopamine-tekorten zijn (tijdelijk) te ‘repareren’ : medicatie, caffeine, positief affect
10
E P O S positief affect ? - positieve herinnering- neutrale herinnering - geen effect op DA - geen effect op impliciet leren - toename van DA (30 min) - verbetering in impliciet leren
11
E P O S positief affect en veroudering - clip uit Disney classic- clip van verkeer in IJtunnel
12
E P O S conclusies nieuwe neurofysiologische inzichten : achteruitgang in leervermogens eenvoudig te compenseren positieve gemoedstoestand caffeine ? structurele effecten ? tijdelijke effecten al effectief voor leren
13
E P O S www.uva.nl/acacia www.uva.nl/seniorlab k.r.ridderinkhof@uva.nl dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.