De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2."— Transcript van de presentatie:

1 Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2

2 Introductie De Viswinkel: Onbereikbaar

3 Telefoongesprek 2 soorten - Informeel gesprek (vrienden onder elkaar)
- Formeel (zakelijk telefoongesprek)

4 Waarom zakelijk telefoneren
Vragen stellen Bestelling is binnen Reparatie is uitgevoerd Bestelling plaatsen Uitleg over een artikel Klacht afhandelen Excusses aanbieden

5 Regels bij het voeren van een zakelijk telefoongesprek
Spreek met 2 of meer woorden Spreek een onbekende altijd aan met ”u” Spreek rustig en duidelijk Articuleer goed (mompel niet) Formuleer de boodschap helder en correct

6 Stemgebruik Je stemming klinkt door in je stem Let op: Houding
Ademhaling Intonatie Stemvolume Uitspraak Verstaanbaarheid Woordkeuze

7 Inkomende telefoongesprekken
Aan de andere kant moeten ze eerst wennen aan je stem: begin daarom eerst met Goedemorgen/middag/avond, daarna naam van het bedrijf en daarna je eigen naam…

8 Doorverbinden Geef aan de klant door, dat je gaat doorverbinden
Geef aan de persoon door wie je aan de lijn hebt (en waarom) Is de collage niet aanwezig, maak een telefoonnotitie (memo of gespreksnotitie)

9 Gespreksnotitie Noteer: je naam, telefoonnummer van de beller, mededeling, naam voor wie het is, datum van het telefoontje en eventueel datum van de terugbel actie

10 Afronden van het gesprek
Sluit af met een controlevraag! Dit om na te gaan of het onderwerp voldoende is behandeld en je alles goed hebt begrepen. Zoals: Dus we kunnen uw levering volgende week vrijdag verwachten? Heeft u voldoende informatie over dit product? Zijn er verder nog vragen? Afluiten: herhaal de naam van je gesprekspartner

11 Uitgaande telefoongesprekken
Als je zelf moet bellen, bereid je goed voor: - wie wil je spreken, welk nummer - Bedenk welke je vragen je wilt stellen - Heb je voldoende informatie - is er pen en papier bij de hand

12 Telefoonscript Hulpmiddel om makkelijker een telefoongesprek te kunnen voeren

13 Telefoonalfabet Door dit te gebruiken voorkom ne vergissingen bij het doorgeven van bijvoorbeeld een moeilijke productnaam, naam bedrijf of eigen naam. Ook in het engels, frans, duits enz.


Download ppt "Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2."

Verwante presentaties


Ads door Google