Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW
3
Agenda •Achtergrond informatie RDW •Van privaat naar publiek •Wettelijke maatregelen •Huidige status en planning •Vervolg stappen (NL en EU)
4
RDW achtergrond •Nederlandse (type) goedkeuring & voertuig registratie autoriteit •Onderdeel overheid via ministerie van Infrastructuur en Milieu •Onderdelen –Voertuig Techniek –Registratie & Informatie –ICT –Corperate staf –Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit
5
5 Informatiesessie 30 maart 2011 Van privaat naar publiek •Publiek belang: fraudebestrijding, consumentbescherming, taxaties, kilometerbeprijzing, belastingen, vervoersbeleid etc. •2007: gezamenlijk onderzoek en aanbevelingen door RDW & NAP aan Minister van V&W –Verplicht registreren tellerstanden bij o.a. APK, reparatie, onderhoud, overschrijven voertuig –Verplichte signalering bij verkoop en tenaamstelling voertuig –Regulering van handeling om tellerstanden te wijzigen •Wetgeving om kilometerteller fraude te verminderen/voorkomen •2009: Minister V&W geeft RDW opdracht om wettelijke maatregelen te implementeren
6
6 Informatiesessie 30 maart 2011 wettelijke maatregelen •Kernpunten opdracht minister V&W (I&M): –NAP database & operatie overgedragen aan RDW –Wijzigen tellerstanden is strafbaar –Erkende bedrijven melden actuele km-stand aan RDW bij: APK, wijziging houderschap, bedrijfsvoorraad, import, export, sloop, reparatie, onderhoud etc. –RDW bepaalt betrouwbaarheid via toezicht –Vrijwillige aanlevering bij bandenwissel –Koper krijgt signaal als tellerstand niet betrouwbaar is
7
7 Informatiesessie 30 maart 2011 wettelijke maatregelen (2) •RDW bepaalt of tellerstand logisch •Kilometerstanden regulier onderdeel toezicht RDW •Kilometerstanden onderdeel onderzoeken en analyses LIV •RDW levert informatie aan overheidspartijen en voertuigeigenaren •Private partijen leveren commerciële producten (certificaten, internet checks etc.) •Groei geregistreerde standen naar 25-30 mln per jaar frauderen met tellerstanden onaantrekkelijker •Doel: substantieel verminderen huidige fraude
8
8 Informatiesessie 30 maart 2011 Status en planning RDW •Eind 2009: RDW project gestart •Stuurgroep: Ministerie I&M, NAP, RAI, BOVAG, VNA, RDW •Aanpassen ICT systemen en bedrijfsprocessen in volle gang •Doorlooptijd bepaald door wetgeving •Verwachte implementatie eind 2011 •Communicatie belangrijk aandachtspunt
9
9 Vervolg stappen •Onafhankelijke registratie km-standen is effectief •Fraude is significant verminderd •Soortgelijke resultaten in België; koppeling NL/België •Moderne digitale km-tellers 99% nauwkeurig (OBD) •(minimum) EU regelgeving & industrie standaarden voor OBD bestaan •(in publieke opinie) km-tellers nog steeds makkelijk te manipuleren •Gezamenlijk belang fabrikanten en overheden om betrouwbaarheid en bescherming van in OBD opgeslagen km- standen te verbeteren •Verdere uitbreiding (vrijwillig/verplicht) aantal registraties
10
•Huidige 5% fraude in NL resulteert in € 150 mln schade aan NL economie •Geëxtrapoleerd naar EU is schade vele malen groter •Fraude kilometerstanden ook een topic binnen EReg •KRACHTEN BUNDELEN VOOR EU REGELGEVING EN INDUSTRIE STANDAARDEN OM KM-TELLER FRAUDE TE MINIMALISEREN EN UITEINDELIJK UIT TE BANNEN 10 Vervolg stappen (2)
11
11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.