Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSaskia Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
01/10/2009 1 De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder
2
01/10/2009 2 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
3
01/10/2009 3 De handel in België De sector vertegenwoordigt met 90 000 winkels: 11,5% v/h bruto binnenlands product 400 000 werknemers of 12% v/d privé werkgelegenheid Fedis vertegenwoordigt: Voedselhandel (Match, Spar, …) Modehandel (Zara, C&A, JBC,…) Electrohandel (Krefel,…) Inrichting van het huis Entertainment (Free Record Shop,…) Doe-het-zelf en tuin (Brico,…) Speelgoed (Broze, Dreamland,…) Horeca (The Foodmaker, Quick,…) E-commerce
4
01/10/2009 4 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
5
01/10/2009 5 Het vertrouwen van de consumenten brengt de economie niet weer op gang Gezinnen hebben meer middelen, maar sparen meer Ondanks de terugkeer van het vertrouwen, blijft de consument wantrouwig en de privé- consumptie daalt in 2009! Grootste factoren zijn de voorziene stijging van de werkloosheid en de sterke daling van de internationale handel Bron: Planbureau Evolutie van het reële groeipercentage 200720082009p Beschikbare gezinsinkomen2,80%0,30%1,50% Spaarquote13,70%13,10%15,10% Inflatie1,80%4,50%0,00% BBP2,80%1,10%-3,10% Privé-consumptie2,10%0,90%-0,90% Werkloosheidscijfer7,50%7,10%8,20% Export van goederen en diensten4,00%2,20%-15,10%
6
01/10/2009 6 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
7
01/10/2009 7 De consumenten blijven voorzichtig Bron: NBB jan-05 jan-06 jan-07 jan-08 jan-09
8
01/10/2009 8 Enkel doe-het-zelf en mode redden zich -3,8% voor de elektro (informatica inbegrepen) Tegen constante prijzen = Impact inflatie wordt weggenomen Evolutie van de omzet20042005200620072008 1ste semester 2009 Tegen constante prijzen DIY+ 5,1%+3,1%+4,0%+3,0%+3%2,9%1,0% Electro -3,8%-3,1% Klein electro+ 2,7%+9,9%+10,2%+7,3%+1,1%-0,1%-0,7% Groot electro+ 1,4%+4,4%+5,7%+7,9%+2,4%-1,8%-2,4% Entertainment Video- 23%+0%+6,1%+6,4%0,3%-3,0%-0,7% Audio-6,6%-2,5%-4,8%-2,3%-9,7%-4,1%-6,2% Games software+ 1,6%+9,4%+10,1%+28,4%+25,4%-4,0%-2,9% Fashion Kleding+ 3,1%+1,4%0,00%+5%-1,0%+3,3%+2%
9
01/10/2009 9 Voeding: de hoeveelheden zakken Niet meer gebeurd sinds 9 jaar 2000 -0,6% Evolutie voedingsomzet200420052006200720081ste semester 2009 Lopende prijzen+3,4%+3,3%+4%+4,9%+5,4%2,7% Constante prijzen+1,3%+0,5%+2,2%+1,3%0%-1,3% Bron : AC Nielsen, BNB
10
01/10/2009 10 De merken verliezen terrein Bron: GfK Pannelservices
11
01/10/2009 11 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
12
01/10/2009 12 Handel minder rendabel Bron: enquête Fedis
13
01/10/2009 13 Alle sectoren onder druk Bron: enquête Fedis
14
01/10/2009 14 1101 restaurants minder in 8 maand tijd (138/maand) In vergelijking met 2008 zijn dat 148 restaurants minder Zonder verlaging van de BTW: 6000 banen minder in 2010 Bron: Graydon Belgium, Fedis Record faillissementen voor de horeca +14,18% +10,68% +15,53%
15
01/10/2009 15 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
16
01/10/2009 16 Evolutie van de tewerkstelling Maart 2008 / maart 2007Maart 2009 / maart 2008
17
01/10/2009 17 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
18
01/10/2009 18 Stabilisering van de rendabiliteit op matig niveau Bron: enquête Fedis
19
01/10/2009 19 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
20
01/10/2009 20 Bijna 8 op 10 handelaars zullen investeringen handhaven of vermeerderen Bron: Enquête Fedis - Geringe marges moeten gecompenseerd worden door het volume - Verdeling van de vaste kosten over een groter aantal verkooppunten
21
01/10/2009 21 Stabiele huurprijzen bevorderen de investeringen
22
01/10/2009 22 Inhoud van de presentatie 1.Conjuncturele situatie 1.Economische situatie 2.De handel 1.Verkoop 2.De rendabiliteit 3.De werkgelegenheid 2.Prognose handel 1.De rendabiliteit 2. De investeringen 3. De werkgelegenheid
23
01/10/2009 23 Werkgelegenheid: tekenen van aantrekkende economie Bron: Enquête Fedis 1 handelaar op 4 zal aanwerven
24
01/10/2009 24 Conclusie Koopkracht consument is gestegen Gezinnen sparen meer Voedingsaankopen dalen in volume Non food: enkel mode en doe-het-zelf doen het goed Al 3 jaar een dalende rendabiliteit 1 handelaar op 3 zal investeringen verhogen 1 handelaar op 4 plant aanwervingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.