Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCornelis Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses
2
Doekle Terpstra: Recent bericht (31 mei 2012) Quote van Doekle Terpstra tijdens het Nationaal Congres Social Media in het HO: "Ik heb het gevoel dat wij als hogescholen en universiteiten nog erg protectionistisch omgaan met de kennis waarover wij beschikken. Wij hebben de kennis en die moeten we niet delen want daar zit een concurrentievoordeel in opgesloten “.
3
Stelling Doekle Terpstra: Mijn stelling is: Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“
4
De politiek over Open http://opencourseware.eu/OpenEducationEvent201 2/halbe-zijlstra (7.24-8.20) http://opencourseware.eu/OpenEducationEvent201 2/halbe-zijlstra
5
Wat zijn Open Educational Resources? Open Educational Resources zijn open leermaterialen die online beschikbaar zijn voor (her)gebruik. Het kopiëren, bewerken en verspreiden van het materiaal is onder voorwaarden toegestaan.”
6
Intro
7
Wereldwijd: grote beweging - MIT - NYU - Afrika - JapanMITNYUAfrikaJapan
8
In Nederland - TU Delft - Open Universiteit - Universiteit Leiden - WikiwijsTU DelftOpen UniversiteitUniversiteit LeidenWikiwijs
9
Waarom zou een instelling beginnen aan OER? Verschillende motieven: - exposure - onderwijsinnovatie - ranking - publiek geld = delen - kwaliteit materialen verhogen - aansluiting verbeteren (VO-HO/MBO-HBO etc)
11
Case HvA: nog lange weg te gaan Situatie Bewustwording, nog geen discussie Individuele enthousiastelingen: HvA-afstemming Jet Bussemaker is voor ‘open’: nu verder!
12
Case HvA: Nog een lange weg te gaan Twee lijnen: 1. Learning Tomorrow (LT) LT als paraplu: ICT beleid en innovatie Eén programma lijn: ontsluiten van digitaal onderwijsmateriaal
13
Case HvA: nog lange weg te gaan 2. Via de bibliotheek Bezig met open beleid (boeken eruit) Samen optrekken om open opdracht te krijgen (auteursrechtenloket + licentie komt (Creative Commons); doel; workflow; platform) (aansluiten bij SURF ontwikkelingen)Creative Commons Idee: aansluiten bij docenten->via E-textbook? Hierdoor digitaliseren van onderwijs stimuleren, want daar ook nog veel werk te verzetten.
15
Case Leiden Open Courseware Universiteit Leiden Ocw.leidenuniv.nl: 2010: pre-pilot: 14 vakken uit 6 opleidingen 2011: pilot: 4 masteropleidingen, elk 40 EC online 2012: verbeterslag, evaluatie, business case, visie en beleid
16
Experiment: hoe gebruikt men OCW? Vanuit perspectief opleiding / docent Vanuit perspectief bezoeker
17
Vanuit perspectief opleiding / docent Exposure Niveau, topdocenten, internation. concurrentie Werving Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews Boeien Onderwijsverbetering Binding Aansluiting februaristarters Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen Account issues vermijden voor externe docenten Flipped classroom Delen en produceren van kennis, valorisatie Integratie social media
18
Roep om aanscherping focus Exposure Niveau, topdocenten, internation. concurrentie Werving Reality check, transparantie over niveau en taal, studenteninterviews Boeien Onderwijsverbetering Binding Aansluiting februaristarters Flexibiliteit voor niet-reguliere doelgroepen Account issues vermijden voor externe docenten Flipped classroom Delen en produceren van kennis, valorisatie Integratie social media dit goed doen leidt tot
19
Vanuit perspectief bezoeker Verbeterslag nodig wb: Navigatie, look and feel, informatie op elke pagina over aard en doel Kwaliteit van audio en video Ook voor offline gebruik Zelfstudie mogelijkheden Daarna vindbaarheid verhogen (cross chanel)
20
Wat wordt het antwoord van Universiteit Leiden en andere instellingen voor HO op deze, zich razendsnel ontwikkelende, trend: Massive Open Online Courses ?
21
Massive Open Online Courses (MOOCS) Disruptive development? november ‘11, Stanford Artificial Intelligence course: 160.000 deelnemers, 25.000 ronden af nu Harvard, MIT (EdX), Stanford, Princeton, Penn state, Michigan (Coursera) Cursus, feedback, rooster, opdrachten, certificaat (!) Business model?
22
voorbeeld MOOC Voorbeeld: - Change MOOC van o.a. Erik Duvall - Stanford IAChange MOOC Stanford IA
23
Stelling “Massive Open Online Courses zijn een ontwikkeling die de onderwijsmarkt onomkeerbaar zullen veranderen”
24
Stelling Doekle Terpstra: Wat vinden we ervan? Het nieuwe concurrentievoordeel zit juist in het open delen en beschikbaar stellen van die kennis. Je versterkt als onderwijsinstelling je naam en reputatie door juist open en transparant te zijn in dat wat je aanbiedt. Laat iedereen daar maar gebruik van maken.“
25
Discussievragen -1- Hoe verhouden zich initiatieven van uitgeverijen en onderwijsinnovatie? Hoe verhouden zich de eisen aan open leermiddelen vanuit (a) onderwijsvernieuwingseisen en vanuit (b) marketingseisen?
26
Discussievragen -2- Welke kwaliteitseisen stel je aan leermaterialen (vormgeving, technisch, didactisch)? Wie bepalen de eisen? (door/voor welke doelgroep?) En hoe verhouden de eisen zich tot het materiaal dat docenten in onderwijs feitelijk gebruiken?
27
(reserve) OER & Wiley David Wiley (2.33 – 4.50) David Wiley
28
(reserve) OER & onderwijs (docent) Museum of Education Museum
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.