Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaria Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
“GEEN VOGELGRIEP, MAAR BIOSCOOPGRIEP”
2
“Bioscopen hebben het zwaar” “Bioscoopjaar begint dramatisch slecht” slecht” “Bioscoopbezoek in vrije val” “Flinke daling bioscoopbezoek in NL” “Daling bioscoopbezoek zet door”
3
STELLING VAN DE DAG Telegraaf 8-4-06: Film kijk je het lekkerst in de bioscoop NEE 50% JA 47%
4
Rumoerige medebezoekers & dure versnaperingen (69%) Prijzige toegangskaartjes (61%) Bioscooppersoneel dat niet optreedt tegen lawaaiige bezoekers (46%) Gebrek aan beenruimte (30%) Eindeloos durende voorfilmpjes (25%) Geritsel van zakjes (22%) Temperatuur in de zaal (14%) Te hard geluid (11%)
5
BEZOEK EN RECETTE ’93 - ’05 -12.7 % -11.2 % Bezoekers 1e kwartaal 2006: 4.912.190 tov 2005: 5.809.342 (-15%) (voorlopige cijfers NVF!)
6
BEZOEKERS EERSTE KWARTAAL 2006 (t.o.v. 2005) Week 1 t/m 4: -1,3% Week 5 t/m 8: -24% Week 9 t/m 12: -12,5% Totaal -15% (voorlopige cijfers) Bron: NVF 05 -04 2006
7
BIOSCOOPBEZOEK NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
8
INVLOED DOWNLOADEN OP FILMBEZOEK NAAR LEEFTIJD PER KEER Bron: MarketResponse
9
DOWNLOADEN VAN FILMS NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
10
ZAKEN DIE NIET-BEZOEKERS KUNNEN OVERHALEN OM NAAR DE BIOS TE GAAN Bron: MarketResponse
11
REDENEN GEEN BIOSCOOPBEZOEK Bron: MarketResponse
12
BELANGRIJKSTE NEGATIEVE PUNTEN BIOSCOOPBEZOEK Bron: MarketResponse
13
BEZOEKFREQUENTIE NL 4+ NAAR LEEFTIJD Bron: MarketResponse
14
COLLECTIEF KUNNEN EN MOGEN WE NIET ALLES, VANAF NU “P” VAN PROMOTIE
15
MARKETING MIX VAN DE BIOSCOOPBRANCHE P- Product is een gegeven NL product, exploitanten en verhuurders moeten meer betrokken worden bij keuze script, welk product. P- Plaats, meer lobby voor bioscopen, makkelijker vestigingsbeleid etc.
16
P- Prijs, consument vindt gemiddelde prijs te hoog. P- Promotie, Promotie met AH P- Personeel, wat kan de totale industrie doen om personeel nog meer servicegericht en film minded te maken?
17
P- Programma, eindelijk weer een klein TV programma, kunnen we nog meer steun aan geven. •Zender: RTL5 •Genre: gesponsord programma over nieuwe films & DVD’s •Doelgroep: 18+ •Lengte: 25 min. •Timeslot: wekelijks, zondag 16.30 uur •Periode: 27/8/06-27/05/07 •Aantal: 39 afleveringen •Presentatie: Voice Over
18
P- Parkeren, meer lobby noodzakelijk? PR- Niet alleen nieuwjaarsreceptie, maar year round PR plan voor bioscoopbranche. P- Politiek; too little, too late
19
EERSTE KWARTAALCIJFERS B.O. Europa UK-8% Spanje -2% Duitsland -3% Italië -3,3% (bezoekers) Frankrijk +18% Noord Amerika: -2%
20
ANDERE FACTOREN Lokale Films Ticketprijzen Piraterij Video Windows DVD prijzen Aantal nieuwe releases Economische teruggang
21
LOKALE FILMS MARKTAANDEEL 20042005 Frankrijk34%35% Duitsland16%13% Italië13%16% Spanje13%14% Zweden18%23%
22
GEMIDDELDE TICKETPRIJS (€)
23
EUROPESE VIDEO WINDOW in weken 20042005 UK2020 Duitsland2122 Spanje2021 Italië1920 NL2022 België2123 Europa2021 US2120
24
AANTAL NIEUWE FILM RELEASES
25
BEZOEKERS WEST EUROPA in miljoenen
26
P- Potje voetbal WK VOETBAL DUITSLAND 9 JUNI TOT 9 JULI 2006
27
INHOUD TV Kijkers Analyse Aanpak voor 2006
28
GEMIDDELD AANTAL TV KIJKERS /BEVOLKING EURO 2004 NATIONAL GAMES OTHER GAMES NL (13+)44% 19% ZWE38% 14% DEN35% 15% POR33% 12% ITA32% 12% UK30% 12% DU (14+)26% 12% CZECH REP (15+)21% 10% FRA20% 10% SPA18% 8% RUSSIA 6% 3%
29
WAT LEREN WE VAN HET KIJKERSGEDRAG Landen die meer “voetbal-gek” zijn: ITA, UK, DU FRA, SPA Landen die minder “voetbal-gek” zijn: Grotere kijkdichtheid in kleinere landen: NL, ZWE, DEN In Nederland keek 20% van de bevolking naar wedstrijden die niet van het nationaal elftal waren.
32
Aanname: De zomer wordt slecht, de consument is niet met film bezig. Wij moeten het bioscoopseizoen eind augustus “starten”.
33
AH FILMWEKEN 2006 Actiemechanisme: - 2e bioscoopkaartje gratis bij besteding van € 20,00 Actieperiode week 34, 35 (36) 2006 Inleverperiode bioscoopkaartje: - 6 weken, waarvan 3 weken themaperiode en 3 weken daarop volgend. daarop volgend. AH ToGo integreren in thema i.v.m. sterke match doelgroep - Bij € 5,00, 2e bioscoopkaartje gratis (500.000 transacties per week) per week) Media-inzet: - vergelijkbaar met 2005, echter zonder 1/1 dagblad maar met Metro advertentie AH ToGo met Metro advertentie AH ToGo Slogan van de bioscopen ‘Beleef het groots in de bioscoop’ in het AH Filmmagazine verwerken.
34
2 weken TV 3 of 4 weken inleveren Start Net/RTL 5 Normaal 6,6 in 3 weken ToGo – extra Reminder aan het einde van de actie Geen grote actie met voetbal, het nationale mechanisme Geen actie Nationale Bioscoopbon … Actieve periode in week 34 & 35
35
2-1 actie 2005 Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005 Totaal 1,2 miljoen AH 2006
36
BEDRIJFSLEIDERSENQUÊTE Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005
37
HOUDING ACHTERAF TEGEN 2-1 Bron: Bedrijfsleidersevaluatie AH Filmweken 2005
38
AH PROMOTIE 2006?
39
PRIJSPERCEPTIE Onderzoek Succes 2-1 Klachten consumenten •Meer beleid •Functie nationale acties?
40
“GRIJZE HAREN”- PLAN Doelgroep 45-50+ Ander produkt, prijzen, vertoningstijden etc. Gold Card D-base & E-marketing Samenwerking Stichtingen, belangenorganisaties, etc. Werkgroep moet marketingbeleid verder uitwerken.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.