Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohanna Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zaal 1 Tijdstip: 15:00 uur Vakmanschap op grote schaal Prof. dr. Theo Camps
2
Onderwijs en omgeving Maatschappij OverheidMarkt
3
Ontwikkeling van het vakonderwijs 3 3 3 SVM, ROC, Vakschool, ? inhoudVormSchaal DRIJFVEREN VAN: • Bedrijven • Leerlingen • Vaklieden • Ouders • Docenten • Afnemers • Bestuurders • Publiek domein Wie gaat waarover?
4
streekschool Bedrijfsschool Centrum voor vakopleiding vakinstelling Transformaties 1
5
Transformaties 2 ROC
6
Transformaties 3 Vakschool ROC
7
Transformaties 4 Vakschool ROC
8
R Oc 2 Transformaties 5 roc 1 ROC 1 vakschool
9
Waarom? Is dit een gewenst resultaat? inhoudVormSchaal
10
Is er een redelijke theoretische verklaring mogelijk ? 10 Doelmatigheid Doelgerichtheid Middelen Normresultaat Behaald resultaat
12
Verzelfstandigingen
13
Drie basisvormen van coördinatie Contract Hiërarchie Samenwerking Juridisch contract Samenwerking op verschillende basis Juridische fusie
14
Ook fusies uit liefde zijn onderhoudsgevoelig dwangmodenoodzaakliefde Fusies kunnen worden gecategoriseerd in vier typen. Alle vier de typen kennen een eigen voorfase, een eigen contractkarakteristiek en een eigen soort na traject.
15
Werkt het omgekeerd ook zo? dwangmodenoodzaakliefde Transformaties na fusies kunnen worden gecategoriseerd in vier typen. Alle vier de typen kennen een eigen voorfase, een eigen contractkarakteristiek en een eigen soort na-traject.
16
Context verschillen Verzelfstandiging, privatisering, kaderwet ZBO, outsourcing, insourcing •Dubbeltrend: verzelfstandiging, samenwerkingsconstructies, closing in Verkoop van onderdelen, afstoting van niet kernactiviteiten, outsourcing, cross overs, nieuwe business modellen, frenemies, coopetitie •Trend is naar contracting out en naar vernetwerking Differentiatie, vernetwerking, privé-initiatieven, prosumers •Korte termijn belangengroep, private funding, crowd(…..) •Trend is naar cross overs
17
Drie keer het Magnetische Noorden government civil society market private enterprise social trustee stretching government
18
Waarom ? Wat wordt de volgende fase ? inhoudVormSchaal DRIJFVEREN VAN: • Bedrijven • Leerlingen • Vaklieden • Ouders • Docenten • Afnemers • Bestuurders • Publiek domein Wie wil welke waarde realiseren en wie gaat erover ?
19
Waarde creatie, waarde propositie Wie legitimeert? Wat is je waarde- propositie? Welke middelen zijn nodig? Naar Mark Moore 1997
20
Stelling 1 Binnen het vakonderwijs wordt systematisch doelmatigheid -middeleninzet- verward met doeltreffendheid -beoogde resultaat behalen-
21
Stelling 2 Beroepsopleidingen zijn niet goed in ‘horizontale’ samenwerking met bedrijven
22
Stelling 3a en 3b De herkenbaarheid van lokale en regionale beroepsopleidingen is te laag Dit komt vooral omdat de organisaties te weinig investeren in het profileren van hun eigen topdocenten
23
Stelling 4 Het grootste probleem van het beroepsonderwijs is de onaanschouwelijkheid van de organisaties en de opleidingen Niet tastbaar, te academisch, te abstract, te weinig aansluiting naar de alledaagse werkelijkheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.