De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Low Cost Carriers vs. Touroperators

Verwante presentaties


Presentatie over: "Low Cost Carriers vs. Touroperators"— Transcript van de presentatie:

1 Low Cost Carriers vs. Touroperators

2 Het concept Kostenvoordelen Onderzoek prijsverschillen losse vluchten Aanbod low cost carriers Onderzoek prijsverschillen pakketreizen Doelgroep en toekomstige ontwikkeling

3 Het low cost carrier concept
Low Cost Carrier vs. Full Service Carrier

4 10 verschillen LCC en FSC 1. LCC: eenvoudig aanbod: low fare. één klasse, dezelfde beenruimte, minimale service, geen vaste plaats in het vliegtuig FSC: verschillende serviceniveaus tegen verschillende prijzen: first/business/economy class LCC: boekingen via internet (Easyjet > 96%) ook callcentre of salesdesk op luchthaven FSC: boekingen voornamelijk via reisagenten

5 FSC: complexe ticketstructuur
3. LCC: geen tickets, bevestigingsnummer via FSC: complexe ticketstructuur 4. LCC: gebruik secundaire luchthavens (Easyjet: Luton, Stansted, Gatwick; Ryanair: Frankfurt/ Hahn) FSC: focus op primaire vliegvelden voor de LCC-consument zijn er dus (vaak onbekende) extra kosten verbonden aan vervoer naar plaats van bestemming

6 FSC: intensief gebruik hub-and-spoke systeem
5. LCC: alleen point-to-point systeem: geen directe verbinding dan 2 verschillende vluchten boeken FSC: intensief gebruik hub-and-spoke systeem

7 FSC: veel service producten
6. LCC: “core service standards”: veiligheid en betrouwbaarheid. Geen gratis maaltijden/drankjes wel eenvoudig aanbod tegen betaling. Frequent flyer programmes/lounges in het geheel niet aanwezig FSC: veel service producten 7. LCC: geen vluchten langer dan 3 uur, meer eisen aan beenruimte, service etc. Ook minder snelle turnaround time FSC: zowel korte als lange afstanden vliegen

8 FSC: verkoop van zowel enkele reis als retourvlucht
8. LCC: één type vliegtuig: Boeing 737 FSC: gemengde vloot 9. LCC: alleen verkoop enkele reis m.u.v. Basiq Air FSC: verkoop van zowel enkele reis als retourvlucht 10. LCC: zelfstandig opereren FSC: samenwerkingsverbanden in de vorm van allianties

9 Kostenvoordelen Twee belangrijkste kostenbesparingen:
1. Grotere dichtheid van stoelen per vliegtuig load factor Groter aantal vlieguren aircraft utilisation

10 Load factor: Easyjet stoelen per boeing 737 British Midland 124 stoelen per boeing 737 25 extra stoelen geven Easyjet een kostenbesparing van 16% t.o.v. British Midland Aircraft utilisation: Relatief veel vluchturen dankzij een snellere turnaround time Deze valt uiteen in 5 componenten 

11 uitstappen passagiers
in- en uitladen bagage bijtanken van het toestel schoonmaken van het toestel instappen nieuwe passagiers Turnaround time LCC 25 min. - FSC 50 min. secundaire vliegvelden (rustiger) “no frills” concept (weinig tijd nodig schoonmaken toestel)

12 Resultaat voor LCC 11 vlieguren per dag t.o.v. 7 vlieguren voor de FSC
Kosten per stoel: 40 à 50 % van FSC Gecombineerd met hogere load factor en lagere distributiekosten: Kosten per passagier LCC 1/3 van FSC

13 Kostenreducties LCC’s
Gebruik secundaire vliegvelden Gestandaardiseerde vloot Point-to-point service Geen frequent flyer acties Geen deelname allianties Minimaliseren personeelskosten  Geen gratis maaltijden en kranten Boeken via internet/callcentre zonder tickets Outsourcen kapitaalintensieve activiteiten

14 Gemiddelde lonen: LCC FSC piloot Eur. 64.000 Eur. 84.000 captain

15 Onderzoek prijsverschillen
3 bestemmingen: Londen, Nice, Barcelona Retourtarieven economy class vs. heen/terugvlucht LCC 3 variabelen van invloed op de prijs: aantal dagen voor vertrek bij boeking de reisduur het aantal reizigers

16 Verschillende metingen n.a.v. variabelen
Week/maand/kwartaal/half jaar voor vertrek Reisduur 3/8/15 dagen Een/twee/vier personen Kosten van kinderen en baby’s

17 Conclusies KLM aanzienlijk duurder dan LCC’s
Retourticket incl. overnachting zaterdag op zondag, niet vliegen op maandag of vrijdag: Londen: 6 keer zo duur Nice: 2 keer zo duur Barcelona: 3 keer zo duur (Transavia 2 keer) Wanneer er geen overnachting plaats vind van zaterdag op zondag  prijsverschillen nog groter

18 Aanbod low cost carriers
Easyjet Ryanair Basiq Air Vertrek: Amsterdam Londen Gatwick Londen Luton Belfast Barcelona Edinburgh Genève Glasgow Liverpool Nice Vertrek: Eindhoven Londen Stansted Vertrek: Maastricht Vertrek: Groningen Vertrek: Oostende Vertrek: Brussel Pisa Shannon (Ierland) Carcasonne (Frankrijk) Milaan Venetië (Treviso) Dublin Rome (Clampino) Barcelona-Girona Allicante Bordeaux Faro (Portugal) Madrid Malaga Marseille Napels Palma de Mallorca Sevilla Vertrek Rotterdam:

19 RYANAIR Laatste 12 maanden t/m maart 2003 passagiers bezettingsgraad 85% EASYJET Laatste 12 maanden t/m april 2003 passagiers bezettingsgraad 83,8%

20 Verschillen Ryanair en Easyjet
Easyjet maakt meer kosten door nadruk op service Easyjet kiest vaak voor drukke, centrale vliegvelden Easyjet probeert zo zakenreizigers aan te trekken Easyjet hanteert hogere winstmarges  combinatie met intensief gebruik van yield management resulteert in hogere prijzen en grotere prijsverschillen

21 Netwerkstrategie Easyjet:
Toevoegen nieuwe routes (“connecting the dots”) Verhogen frequentie bestaande routes Toevoegen een of twee nieuwe bestemmingen per jaar Ryanair richt zich veel meer op toevoegen nieuwe bestemmingen!

22 Basiq Air: Richt zich uitsluitend op de Nederlandse markt Geen relevante speler Europese markt Overigen: BMIbaby Jet2 MyTravelLite Virgin Express

23 Onderzoek prijsverschillen pakketreizen
Retourvlucht met accommodatie Londen/Nice/Barcelona Dezelfde hotels vergeleken Variabelen: Het aantal dagen voor vertrek bij boeking De reisduur Het aantal reizigers Het aantal sterren van het hotel (3 of 4 sterren) Soort kamer (2 of 3 personen)

24 Touroperator bestemming Londen Nice Barcelona Holland International
Oad Panta Hotel Plan Kort Weg Sunweb Inverness Court Central Park Byron Thistle Lancaster Gate Vanderbilt Victoria Park Plaza Montcalm New York Vendome Gounod Sofitel Aston Acropole Atenas Senator Calabria Rafael Diagonal Port Catalunya Plaza Inglaterra Mitre Alexandra Maritim

25 Conclusies Londen: 102 waarnemingen Nice: 90 waarnemingen
Barcelona: 108 waarnemingen Conclusies Prijsverschillen en reisduur: Korte reizen  LCC goedkoper Lange reizen  touroperators goedkoper Hotels LCC’s relatief duur

26 Prijsverschillen en boekingsdatum:
Wederom geldt bij LCC’s: ver van te voren=goedkoper Sterke afhankelijkheid van seizoenen m.u.v losse hotels steden aangeboden op website LCC Prijsverschillen en aantal reizigers: Geen directe invloed Vliegticketprijs LCC wel vaak hoger wanneer er voor meerdere personen tegelijk wordt geboekt

27 Doelgroep Low Cost Carriers
In het bezit van creditcard (internet/telefoon) Zakelijk 30% /vrije tijd 70% Vakantie (20%) Stedentrip/weekendje weg/vrienden en familie (25%) Bezoek tweede huis (25%) Grote nieuwe groep die anders geen gebruik had gemaakt van het vliegtuig (nieuwe vraag)

28 Toekomstige ontwikkeling
Low Cost Carriers “Kunnen ze hun kosten (en daarmee prijzen) in de toekomst laag houden?” “Waar halen ze hun nieuwe klanten die nodig zijn voor nieuwe groei vandaan?”

29 Opkomst LCC’s heeft een verschuiving in het
marktaandeel teweeg gebracht Marktomvang 1998: 365 miljoen Marktomvang 2001: 435 miljoen Geel: traditionele maatschappijen Blauw: chartermaatschappijen Rood: low cost carriers

30 Grootste deel van de klanten van LCC’s bestaat uit
nieuwe vraag (ander vervoer of helemaal niet reizen) Bovendien danken LCC’s hun klanten aan nieuwe bestemmingen  secundaire vliegvelden Onderlinge concurrentie: Eind 2002 concurreerden LCC’s op 17 verschillende routes Concurrentie zal in de toekomst alleen maar heviger worden met overnames tot gevolg

31 Wheel of retailing 4. LCC’s reageren met upgrading en meer service wat weer leidt tot slechtere marges 3. LCC’s krijgen meer concurrentie en omzet en rendement stagneren 5. De verschillen nemen af en de markt wordt gelijkmatiger verdeeld 6. Er onstaat een gat aan de onderkant met mogelijkheden voor nieuwe disributie 2. FSC’s reageren met lage prijzen, speciale acties e.d. 1. LCC’s beginnen met lage prijzen en weinig toegevoegde waarde

32 Recente ontwikkelingen
Reisagenten Internet als distributiekanaal Fysieke veranderingen: Mytravel TUI Tendens van vliegtuigmaatschappijen om de reisagent uit te schakelen

33 Reisbureau financieel
Omzet Eur Commissie Eur Huur Eur Salaris Eur Diversen Eur /- Verlies Eur

34 EINDE


Download ppt "Low Cost Carriers vs. Touroperators"

Verwante presentaties


Ads door Google