De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK"— Transcript van de presentatie:

0 Trends en beleid in de Amsterdamse retail
Allereerst dank voor de uitnodiging. Ik ga het hebben over trends en beleid in de detailhandel in Amsterdam als geheel Mijn collega Bas Boeker zal vervolgens meer inzoomen op het stadsdeel Iedereen winkelt en doet zijn boodschappen Iedereen heeft ook wel een mening over winkels Maar niet iedereen weet wat er gebeurt en waarom En wat de gemeente ermee moet of kan Daar wil ik u wat meer over vertellen Ik wil het graag interactief Ik val gelijk met de deur in huis KLIK Drs. C.J. Dippel Bewonersplatform Zuidas, 22 maart 2012

1 Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK

2 Aanleiding Vaststelling door B&W op 20 december 2011 Beleidsnota:
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Aanleiding Vaststelling door B&W op 20 december 2011 Beleidsnota: Amsterdam winkelstad: Een kwaliteit aan winkelgebieden Voordat we verder gaan praten over trends en beleid in de retail Eerst even kort een context: B&W heeft vastgesteld Beleidsnota met de titel Amsterdam Winkelstad: een kwaliteit aan winkelgebieden KLIK

3 Detailhandelsbeleid: Wat is het?
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Detailhandelsbeleid: Wat is het? Centraalstedelijke beleid Tijdvak Ruimtelijk beleid Detailhandelsbeleid: wat is het? Vormt centraalstedelijke kader voor stadsdelen Beleid tot 2015 Bevat ruimtelijke beleid M.a.w. gaat het over de ruimtelijke, fysieke dimensie van het detailhandelsbeleid; Gaat dus niet vermindering vergunningen, gevelreclame regels, belastingen of vermindering winkeldiefstal, maar wel waar de winkelgebieden zijn of kunnen komen KLIK

4 Detailhandelsbeleid: Wat zijn de doelstellingen?
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Detailhandelsbeleid: Wat zijn de doelstellingen? Versterken en borgen van het gevarieerde winkelmilieu Versterken en borgen van de fijnmazige structuur van winkelgebieden met aanbod in dagelijkse artikelen Wat zijn de doelstellingen van het beleid? 1 Versterken van gevarieerde winkelmilieu 2 Versterken van fijnmazige structuur van winkels in food Een hele mond vol Zal niet bij iedereen direct een ‘o ja, logisch gevoel’ geven Aan het einde van de presentatie kom ik er weer op terug en hoop ik dat het meer tot de verbeelding spreekt B&W is tot deze 2 doelstellingen gekomen onder meer o.b.v. trends in de retail Vier ervan wil ik met jullie langslopen Tevens geef ik aan wat het beleid er mee doet Interactief! Dus breek rustig in, maar laat me wel eerst mijn zin afmaken KLIK

5 Trend 1: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 1: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten De eerste trend is dat de consument behoefte heeft aan verschillende types winkelgebieden Raakt gelijk eerste probleem: wie is DE consument? Deze komt in vele gedaanten KLIK De jeugdige Amsterdammers De student Het verliefde stel Het doorsnee Amsterdams gezin De vrijgezel De harde werker De geliefde toerist Ons voorland

6 Trend 1: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 1: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten Wat DE consument ook is, hij heeft behoefte aan verschillende type winkelgebieden Op verschillende momenten van de dag KLIK waar je je spijkers haalt, Of een set mooie bretels Waar je dagelijkse boodschappen kan doen Waar je makkelijk met de auto kunt komen Waar je winkelt in een mooi gebouw Voor de vergeten boodschap ga je de hoek om En waar je verrast wil worden (Haarlemmerstraat)

7 Trend 1 en beleid: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 1 en beleid: Behoefte aan verschillende winkelgebiedkwaliteiten Winkels zijn geclusterd; geen losse winkels In sommige straten winkels bijbouwen Eén aanspreekpunt via Accommodatieteam Vergroten organisatiegraad van ondernemers Welk beleid voert Amsterdam hieromtrent? De eerste beleidslijn is dat winkels zijn geclusterd: Winkels bij elkaar voor consument leuker, dan dat je om van winkel naar winkel te gaan in de auto moet of op de fiets One stop shopping Voor winkeliers goed, want veel winkels bij elkaar leidt tot veel winkelende mensen Ten tweede gaan we stimuleren dat er winkels worden bijgebouwd in sommige winkelstraten bijvoorbeeld in het 1012-gebied, maar ook Zuid (PC Hoofstraat); meer winkels is grotere kans op nieuwe winkelformules, bijvoorbeeld Primark Voor nieuwkomers lijkt Amsterdam vaak ingewikkeld; van Action hoorde ik dat ze Amsterdam tot nu toe links hadden laten liggen Daarom het ATA (met name de Bedrijvenloods) lagen fungeren als het eerste aanspreekpunt voor winkeliers Als laatste gaan we stimuleren dat ondernemers zich organiseren en samenwerken aan hun straat: Als ondernemers samenwerken aan verbetering van hun winkelstraat, ook door bijvoorbeeld te bepalen wat het profiel van de straat is, wordt de kans vergroot op een onderscheidende winkelstraat die zich staande kan houden; Dat is zeker met de oriëntatie mogelijkheden van internet erg belangrijk KLIK

8 Trend 2: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2: Behoefte aan steeds grotere winkels De tweede trend is dat je ziet bij heel veel branches dat de winkels groter worden Groot is relatief Bij Mediamarkt is groot 5.000m2 Bij Kruidvat 300m2 KLIK

9 Trend 2: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2: Behoefte aan steeds grotere winkels Wat roepen deze plaatjes op? Het zijn ketens die er nu nog niet zijn in Amsterdam Waarom? Omdat er geen grote units zijn KLIK

10 Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels In sommige straten meer (grotere) winkels In sommige gebieden brancheverruiming Als beleid gaan we stimuleren dat er meer grotere units bijkomen En we gaan bekijken of in sommige winkelgebieden de branchering verruimd kan worden KLIK

11 Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels In sommige straten meer (grotere) winkels Wat de eerste beleidslijn betreft -stimuleren dat er meer grotere units bijkomen- kan dat op de volgende manieren KLIK

12 Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels Door transformatie Nieuwbouw Samenvoegen van panden KLIK

13 Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels In sommige gebieden brancheverruiming De tweede beleidslijn houdt in dat we gaan bekijken of in sommige winkelgebieden de branchering verruimd kan worden Want in sommige winkelgebieden gelden brancheringsbeperkingen; je mag er niet alles verkopen KLIK

14 Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 2 en beleid: Behoefte aan steeds grotere winkels In bijvoorbeeld deze winkelgebieden zijn veel grote winkelruimtes, maar nu mogen qua bestemmingsplan daar alleen winkels in KLIK Doe het zelf, woninginrichting en meubels De reden waarom zijn talrijk, kom ik later nog even op terug maar onder bepaalde voorwaarden zou de branchering kunnen worden opgerekt Dan kan Bart Smit die een grote ruimte zoekt, maar niet kan vinden er ook met een megaspeelgoedzaak gaan zitten

15 Trend 3: Toenemende verkoop via internet
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 3: Toenemende verkoop via internet De derde trend is dat steeds meer verkoop online gaat KLIK Dat kan betekenen minder behoefte aan fysieke winkels vooral in de branches geluidsdragers, boeken, bruin en witgoed Maar ook meer en meer in de mode Op termijn leidt het misschien tot dit; al dan niet op grote schaal

16 Trend 3: Toenemende verkoop via internet
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 3: Toenemende verkoop via internet Maar dankzij internetverkoop komen er ook weer meer winkels: Webwinkels openen een fysieke winkel KLIK Bijvoorbeeld Cool Blue waar de winkel fungeert als afhaal en service punt voor de internetwinkel Of winkels doen en-en Ze benutten dan de Webwinkel voor oriëntatie en aankopen En de fysieke winkels fungeren als etalage, distributiepunt om goederen af te halen of terug te brengen

17 Trend 3: Toenemende verkoop via internet
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 3: Toenemende verkoop via internet En ander aspect is, dat ook al gaat een hoop via internet, Voor de opslag en distributie hebben internetwinkels toch fysieke ruimtes nodig Vaak huren ze die op bedrijventerreinen Maar vaak kun je er ook naar binnen en fungeert het als een normale winkel KLIK

18 Trend 3 en beleid: Toenemende verkoop via internet
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 3 en beleid: Toenemende verkoop via internet Zuinig zijn met nieuwbouw van winkels Webwinkels op bedrijventerreinen zijn geen winkel Daarom zijn we met het beleid enerzijds zuinig met het toevoegen van nieuwe winkels En anderzijds is de lijn dat we zeggen dat webwinkels geen winkel mogen zijn Wat het laatste betreft, is het prima als internetwinkels ruimtes huren op bedrijventerreinen voor distributie Daar zijn die terreinen voor Maar als je er ook naar binnen kunt, dan fungeert het als winkel Dan gaat het fout: Oneerlijke concurrentie voor winkeliers in winkelstraten Waar huurprijzen hoger zijn en parkeren betaald is en vaak te weinig En distributiebedrijven kunnen er niet meer terecht KLIK

19 Trend 4: Steeds minder buurtwinkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 4: Steeds minder buurtwinkels Als laatste trend wil ik het hebben over het dalende aantal buurtwinkels KLIK Het oude beeld van de buurtwinkel is verdwenen en dat vinden we niet gek De moderne variant van de buurtwinkel ziet er zo uit Het worden er wel steeds minder Reden waarom steeds minder: Consument komt er steeds minder; gaat naar supermarkt net zo vers, groter assortiment en veel goedkoper Geen opvolger; zoon wordt liever accountant of wordt zanger via The Voice of Holland

20 Trend 4 en beleid: Steeds minder buurtwinkels
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Trend 4 en beleid: Steeds minder buurtwinkels Winkels zijn geclusterd; geen losse winkels Zuinig zijn met nieuwbouw van winkels Terughoudend met brancheverruiming We kunnen als overheid deze trend niet helemaal tegenhouden Wat we wel kunnen doen is: 1 Zorgen dat winkels bij elkaar geclusterd zijn; dan kan de ene retailer profiteren van de klanten van de andere Een buurtwinkel in z’n eentje krijgt het moeilijk 2 Goed nadenken of wanneer en waar je nieuwe winkels toevoegt 3 Terughoudend zijn met de eerder genoemde brancheverruiming, Want het risico bestaat dat winkels uit buurtstrips of winkelcentra naar de plekken verhuizen op bedrijventerreinen waar de branchering is verruimd Met als gevolg minder klanten voor de achterblijvende buurtwinkel KLIK

21 Detailhandelsbeleid: Wat is de doelstelling?
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Detailhandelsbeleid: Wat is de doelstelling? Versterken en borgen van het gevarieerde winkelmilieu Versterken en borgen van de fijnmazige structuur van winkelgebieden met aanbod in dagelijkse artikelen Detailhandelsbeleid: wat is de doelstelling? En hele mond vol Zal niet bij iedereen direct een ‘o ja, logisch gevoel’ geven Aan het einde van de presentatie zou ik er nog op terugkomen Ik hoop dat het meer tot de verbeelding spreekt We proberen dus het palet van verschillende winkelgebieden te versterken dan wel in stand te houden: consument wil het, trekt toeristen; motiveert bedrijven zich hier te vestigen en bewoners om hier te gaan wonen En het vergroot de kans op meer werkgelegenheid in de detailhandel; En we proberen de fijnmazigheid van winkelgebieden in stand te houden Met andere woorden winkels op aanvaardbare afstand van de bewoning te houden: is goed voor de minder mobiele en draagkrachtige Amsterdammer houdt buurten levendig Het voorkomt onnodige (auto) mobiliteit KLIK

22 Detailhandelsbeleid:
22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad Detailhandelsbeleid: Vragen? Dank voor jullie aandacht Zijn er nog vragen? KLIK

23 22 maart 2012 Amsterdam Winkelstad


Download ppt "Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK"

Verwante presentaties


Ads door Google