Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfred Jonker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
JOS ZWAANS PDG D1610 2010-2011 Rotary trainer inkomende gouverneurs
EVEN VOORSTELLEN JOS ZWAANS PDG D Rotary trainer inkomende gouverneurs
2
Districts Informatiedag Best 5 oktober 2013
Workshop Inkomend Voorzitters
3
Rotary International RI Board 19+1 RI Officers R.C. R.C. R.C. R.C.
R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. RI Officers DG DG DG RC DG DG DG RRFC DG DG DG RPIC R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C. R.C.
4
Strategisch Plan
5
WAAROM EEN STRATEGIC PLAN?
Een focus op zaken waar we goed in zijn Aanpassen aan de veranderingen in de maatschappij Imago verbetering Nieuw elan voor bestaande clubs
6
Dan gaat het dus over De clubs sterker, vitaler en ondernemender maken
Door: Méér te doen met de RI programma’s zoals: Ledenbeleid, Jeugd, Literacy, Fellowships, en Projecten (water en polio), Public image en PR. En de six areas of focus van TRF
7
WEERSTANDEN TEGEN VERANDERING
Bemoeizucht en regelgeving van bovenaf Cultuur en tradities die we gewend zijn Kennis en samenwerking
8
DE PAD NAAR HET PLAN De weg naar verandering hoeft niet lang en ingewikkeld te zijn!
9
PLANNING EN EVALUATIE Een continu proces.
10
TOEKOMST VAN ROTARY Ons “Rotary product” is aantrekkelijk
Hoe zien wij die zien: Ons “Rotary product” is aantrekkelijk Rotary onderscheidt zich van andere organisaties Rotary draagt bij aan verbeteren van kwaliteit van leven Imago versterkt door actie georiënteerde service Veranderend, dynamisch en relevant Belangrijkste organisatie van burgers in de wereld
11
ÉÉN MAAT PAST NIET IEDEREEN
Dat is maar goed ook! Levert flexibiliteit Minder voorschriften Stimuleert ontwikkeling Verbetert samenwerking ‘Klantgerichte’ clubs
12
ONDERSTEUNEN EN VERSTERKING VAN CLUBS
Rotary Coordinatoren Pilotprogramma’s clubs Presidential Citation Modern taalgebruik Verschuiving naar ‘engagement’ Clubplanning en plaatsbepaling E-clubs
13
Focus en service gericht
Polio uitroeien Behoefte en mogelijkheden Rotarians Centraal stellen in programma’s Integreren alumni Samenwerken met anderen Promoten ‘Areas of Focus’ Promoten New Generations
14
BEVORDEREN PUBLIC IMAGE
Door: Eenduidig imago en merk Verdubbeling district PR grants van $ miljoen naar $ 4 miljoen Nieuw: Rotary PICs Social Networking Committee Promoten kernwaarden
15
Geen duidelijk “merk” Wat zeggen de afbeeldingen?
16
eenduidig logo en jaarthema.
17
ComMunicatie Communicatie gaat veranderen
Behoefte aan long-term strategie
18
Elevator pitch Rotary is een wereldwijde vrijwilligers organisatie van 1,2 milj. professionals in clubs in meer dan 200 landen. Mannen en vrouwen met verschillende beroeps achtergronden zetten zich gezamenlijk in voor humanitaire hulp op het gebied van bestrijding van armoede, honger, analfabetisme, schoon water, bevordering van vrede,en gezondheidszorg.
19
VOORTGANG STRATEGISCH PROCES
Scorecard methode IA and IC training in lijn met plan Afstemmen budget en strategisch plan Voorstellen CoL toetsen aan strategisch plan
20
Wat betekent dit voor de club?
Wie ben jij? Waarin ben jij bijzonder? Waar sta jij voor? Waarom zou iemand van jouw club lid willen worden?
21
BRONNEN Strategic Planning Guide Club Leadership Plan
Planning Guide for Effective Rotary Clubs District Planning Guide
22
Einde deel I
23
CLUB LEADERSHIP PLAN (CLP)
24
DOEL CLUB LEADERSHIP PLAN
Het bevorderen van een adequate organisatie in de club. Bevorderen van een periodieke evaluatie van het functioneren van de club. Nieuwe ideeën implementeren waardoor vitaliteit toeneemt. Aandacht voor de Rotary Foundation en zijn programma’s. Kijken naar toekomstige Rotary leiders.
25
VOORDELEN CLP Flexibiliteit en innovatie
Handelen volgens “best practices” Daagt de clubs uit tot om te gaan experimenteren met andere aanpak
26
ONTWIKKEL DOELEN Heeft de club een strategisch plan?
Welke kern visie draagt de club uit? Wat zijn de doelen op lange termijn?
27
Betrek leden bij het CLP
Stel ook jaarlijkse doelen. Betrek ook de commissies en alle leden daarbij.
28
CLUB ASSEMBLY Ieder kwartaal een club assembly met evaluatie activiteiten. Vraag om nieuwe ideeën! Benoem succesvolle activiteiten. Vraag leden om input voor bestaande club praktijken en projecten
29
COMMUNICATIELIJNEN Goede overleggen tussen regio en district.
LEAD op orde alsmede Member Ship administration op Rotary.org. Input van de leden. Welke info on-line en welke via de media. Kwaliteit website.
30
LEIDERSCHAP CONTINUÏTEIT
Bevorder communicatie tussen uitgaande, zittende en inkomende functionarissen. Men functioneert beter in een commissie (minimaal 3 leden). Zorg voor goede mentoren voor nieuwe leden.
31
STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Aanpassen statuten en huishoudelijk reglement aan de COL 2013. Zorg dat HR in lijn is met de vigerende club praktijk. Betrek de leden hierbij.
32
FELLOWSHIP / NETWERKEN
Netwerken, binnen en buiten club. Aandacht voor “Family of Rotary”. Heb plezier; vraag leden wat leuker kan.
33
ACTIEVE LEDEN Bevorder betrokkenheid.
Zorg dat leden trots kunnen zijn op de club. Jonge generaties willen iets doen en betekenen; activiteit trekt nieuwe leden aan. Alleen oog voor attendance is niet goed.
34
PLAN VAN VOORTGANG CLUB
Nemen clubleiders (nieuwe leden) deel aan district bijeenkomsten? Overweeg voorlichtings- of inloopbijeen- komsten voor belangstellenden . Hoe vergaren clubfunctionarissen hun info? Peil de behoeften en voorzie daarin.
35
BENOEM DE clUB COMMISSIES
36
HOE WAS HET EN HOE IS HET NU?
37
KERN VAN HET VERHAAL Wat is dat? Dé hulp om een eigen Club Leadership Plan op te stellen. Beschrijving van 10 best practices. De uitdaging om je club nieuwe energie te geven
38
INHOUD
39
HOE GEBRUIKEN WE HET? Review de best practices.
Stel vast waar verbeteringen mogelijk zijn Brainstorm voor nieuwe ideeën Test de nieuwe ideeën in de praktijk uit
40
BETER VOORBEREID OP DE TOEKOMST.
41
DE TOEKOMST BINNEN HET JAARTHEMA VAN 2013-2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.