Download de presentatie
GepubliceerdQuinten Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Programmeren in Java met BlueJ
David J. Barnes Michael Kölling Replace this with your course title and your name/contact details. 2.1
2
Inhoud van de cursus Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren…
…met een goed onderbouwde programmeerbasis… …gericht op het produceren en onderhouden van grote, kwalitatief hoogwaardige softwaresystemen. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
3
Trefwoorden Ontwerpen op basis van verantwoordelijkheden inkapseling
overschrijven iteratoren afhankelijkheid cohesie overerving interface javadoc A few buzzwords - I use that among other things to address students who have prior programming experience (and often think they know everything already). This shows them that they can still learn a lot in this course. mutator-methoden verzamelingklassen polymorfe methode-aanroepen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
4
Doelen Een goede kennis van programmeerprincipes
Een goede kennis van object-oriëntatie Kritisch de kwaliteit van een (klein) softwaresysteem kunnen bepalen Een klein softwaresysteem in Java kunnen implementeren *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
5
Boek David J. Barnes & Michael Kölling Programmeren in Java met BlueJ:
Een 'objecten eerst'-benadering Tweede editie, Pearson Education, 2005 ISBN *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
6
Website De Nederlandstalige website bij dit boek is te vinden op
De Engelstalige website bij dit boek is te vinden op Bezoek deze site regelmatig. Op de website vind je aanvullende informatie en aanvullend materiaal. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
7
Cursusoverzicht (1) Objecten en klassen Klassedefinities
Interactie van objecten Objecten groeperen Meer geavanceerd gedrag - bibliotheken Correct werkende objecten - testen, onderhouden, debuggen Klassen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
8
Cursusoverzicht (2) Overerving Polymorfisme
Uitbreidbare, flexibele klassestructuren Grafische gebruikersinterfaces maken Foutafhandeling Toepassingen ontwerpen *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
9
Demo Here, I start discussing objects and classes. I talk to the students about it for a while, then I do an extensive demo of the shapes example in BlueJ. All important points of this lecture are encountered and pointed out during this demo. All following slides serve only as summary, or reminder. No new material is introduced after the demo. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
10
Elementaire concepten
object klasse methode parameter datatype You don’t always need to show all these slides in class. These are intended as summaries. Discuss these topics with a demo, or in a dialog, or in any way you like. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
11
Objecten en klassen objecten
zijn ‘dingen’ die echt bestaan en aanwijsbaar zijn (zoals bijvoorbeeld 'de rode auto die daar op het parkeerterrein staat') klassen zijn een representatie van alle objecten van een bepaalde soort (bijvoorbeeld 'auto') *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
12
Methoden en parameters
In objecten zijn bewerkingen besloten die geactiveerd kunnen worden (die in Java methoden genoemd worden) methoden kunnen parameters hebben zodat ze met aanvullende informatie uitgevoerd kunnen worden *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
13
Andere waarnemingen van één klasse kunnen veel instanties gemaakt worden een object heeft attributen: dit zijn waarden die in velden opgeslagen worden. de klasse definieert welke velden een object heeft, maar de individuele set waarden (de toestand) van het object wordt in het object zelf opgeslagen) *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
14
Toestand *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
15
Twee cirkel-objecten *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
16
Broncode Elke klasse bestaat uit broncode (Java-code) waarmee de informatie van de klasse (de velden en methoden) gedefinieerd wordt. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
17
Retourwaarden Methoden kunnen resultaat retourneren met behulp van een retourwaarde. *Programmeren in Java met BlueJ, een 'objecten eerst'-benadering © David J. Barnes, Michael Kölling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.