Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohan Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1
2
Inhoud • Even voorstellen • Marketing van een kulturhus • Doelgroepen • Profilering • Online marketing • Voorbeelden • Websitemodule 2
3
Even voorstellen Olga Haarman 29 jaar Communicatieadviseur Activiteiten • Communicatiestrategie • Online communicatie (websites, zoekmachinestrategie) • Nieuwe media (social media, viral marketing etc.) 3
4
Stel u voor (in 1 minuut) Multifunctioneel gebouw Buurthuis Ontmoetingscentrum Verzamelgebouw Ontmoetingsplek Multifunctionele accommodatie All-in-one centrum Dorpshuis Organisatie voor welzijn en cultuur Anders? 4
5
Marketing kulturhus Doel: inkomsten vergroten • Activiteiten • Subsidie • Sponsoring Waar? Hoe? 5
6
Doelgroepen 1.Gebruikers •Bezoekers (particulier) •Bedrijven (zakelijk) •Verenigingen en scholen (sociaal- maatschappelijk) 2.Gemeente 3.Sponsoren (zakelijk en particulier) 6
7
Profilering kulturhus Wat is je toegevoegde waarde? Hoe laat je resultaten zien? Leefbaarheid Sociale cohesie (noaberschap) Maatschappelijk welzijn Toerisme Nog meer? 7
8
Profilering kulturhus Uitgangspunten: • Lokaal: ieder Kulturhus is uniek • Synergie: totaal > de individuele merken • ‘One-stop-shop’: voor ieder wat wils 8
9
Profilering kulturhus Welke middelen zet u in? PR(massa) Adverteren Beurzen outdoor --------------------------------------------- DM(doelgroep) Brochures Nieuwsbrieven Website Search Engine Marketing (SEM) Sociale media (hyves, marktplaats) 9
10
Online marketing De invloed van internet neemt toe: •82% van de Nederlandse populatie was online in 2008 •Deze surfen gemiddeld 8,4 uur per week / 80 min. per dag (was 43 min. in ‘06) •Grootste groei onder 50+. Stijging van de internetpenetratie van 59% naar 64% •Bij de groep 13-34 is de internetpenetratie inmiddels 99% •60% is minimaal op 1 sociaal netwerk actief •Google heeft 95% marktaandeel in Nederland Bron: STIR 10
11
Google resultaten 11
12
Google resultaten 12
13
Google resultaten 13
14
Online marketing Doet u aan online marketing? Heeft u een website? Bent u tevreden over uw website? Weet u hoeveel bezoekers uw website heeft? Wat is het doel van uw website? A)Informeren B)Betrokkenheid creëren C)Bezoek stimuleren naar het Kulturhus / leads genereren 14
15
Online / offline marketing Online -Relevant: actueel, gepersonaliseerd -Interactief: direct aanzetten tot een handeling -Meetbaar: sturen op resultaten Offline -Statisch (brengen gefragmenteerde informatie) -Eenrichtingsverkeer -Onderscheiden wordt steeds moeilijker -Impact en resultaat niet goed meetbaar 15
16
Voorbeelden Drie manieren van profileren: 1.Op hoofdactiviteiten •Wat heeft het kulturhus te bieden? •Compleet aanbod 2.Op doelgroep •Voor wie is het kulturhus? •Inspelen op specifieke wensen 3.Op deelnemende organisaties •Wie participeert in het kulturhus? •Efficiency, one-stop-shop 16
17
(Voorbeelden van website ontwerpen zijn apart als PDF document toegevoegd) 17
18
Websitemodule Complete website •Eigen ontwerp / vormgeving •Keuze uit diverse menusjablonen •Op maat ontwikkeld voor kulturhusen •Technisch up-to-date en zoekmachinevriendelijk •Content door kulturhusen zelf te onderhouden •Lage ontwikkelkosten door standaardisatie –Eenmalige opstartkosten –Maandelijkse abonnementskosten (incl. hosting) 18
19
Vragen? 19
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.