Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Omzet genereren via Internet
Online Marketing Omzet genereren via Internet
2
Programma Introductie tot Zoekmachine(s) & Marketing Toekomst Vragen
Internet Online Marketing branche Vormen van online marketing Zoekmachine(s) & Marketing De (werking van) zoekmachines Search Engine Optimization (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Toekomst Vragen
3
Ontwikkelingen Ontstaan internet (1957 – 2008)
1990; internet & de consument 1993; de eerste echte zoekmachine: Lycos 1994; eerste online winkels 1997; Google! 1998; eerste portaalsites (i.e. startpagina) 2000; online marketing komt op 2003; een-derde huishoudens op breedband 2007; gemiddeld gebruik internet: 81% van de mensen
4
Groei internetpopulatie
5
Gebruik internet E-mailen Informatievergaring producten/diensten
Internetbankieren / financien Informatievergaring opleidingen/bedrijven Ontspanning Nieuws Aanschaf goederen / diensten Downloaden software Chatten
6
Online Marketing nieuwe branche sterke opkomst vanaf het jaar 2000
eigen branchevereniging IAB – vaak al vast in de marketing mix pull marketing
7
Online Marketing – enkele cijfers
8
Online Marketing in the mix
Direct Mailing Etc.. Marketing SEM Reclame Meetbaar & relatief goedkoop SEO SEA Bron: Indenty
9
Online Marketing Bekende vormen van online marketing E-mail marketing
Nieuwsbrieven (adverteren in) Verhuur van opt-in adressen Bannering Viral marketing (mond-op-mond) Search Engine Optimization (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Sponsoring Search Engine Marketing (SEM)
10
Bannering / Webvertising
zgn. Leaderbord zgn. Rectangle
11
Bannering / Webvertising
CPM Cost per mille = kosten per bannerviews Meest gebruikte methode CPM varieert per type banner en site Voor zakelijke site van € 30 CPM - € 100 CPM Vaste prijs per maand Adverteerder betaalt vast bedrag ongeacht aantal bannerviews CPC Cost per Click = kosten per klik op de banner Zoals bij Google CPL Cost per lead = kosten per aanmelding / aanvraag Bijvoorbeeld bij krediet- of abonnement aanvraag
12
Search Engine Marketing
13
Waarom SEM? Meest effectieve vorm van pullmarketing
Aanbod Meest effectieve vorm van pullmarketing Kostenefficiente manier van klantenwerving Resultaten zijn goed meetbaar 24 / 7 Meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten Vraag
14
Marktaandelen zoekmachines
15
SEM in de Mix Marketing Internet Marketing Search Engine Marketing
Search Engine Optimization Search Engine Advertising
16
1. Paid search (betaalde resultaten)
2. Organic search (normale resultaten)
17
Zoekgedrag 100% van de gebruikers kijkt bij organische resultaten
50% en minder bij advertenties
18
Search Engine Advertising (SEA)
Wat? Betalen per klik (PPC) Snel op te zetten Beheersbaar Direct resultaat Goed meetbaar Waar? Google Adwords Yahoo MSN AdCenter overig Nadelen Tijdrovend Sommige kliks erg kostbaar (hypotheek kost enkele Euros’) Minder resultaat dan Search Engine Optimization Klikfraude
19
Search Engine Optimization (SEO)
Veel internetgebruikers kijken niet verder dan de top 10 85% van de internetgebruikers beschouwt een merk met een toppositie in de zoekmachine als een topmerk Tot 80% van de online sales wordt vaak gegenereerd dankzij zoekopdrachten in de zoekmachines Effectief en goedkoop! Een positie in de top 10 levert 3 keer meer bezoek op
20
Hoe werkt een zoekmachine
21
Search Engine Optimization (SEO)
De robot van een zoekmachine kijkt naar 3 zaken bij het bepalen van een positie: 1. toegankelijkheid van de website 2. populariteit van de website 3. de content op de website
22
Search Engine Optimization (SEO)
Indexatie kan alleen als zoekmachines toegang hebben tot de pagina’s binnen de website. Heldere navigatie belangrijk Dient HTML te zijn Online inhoudsopgave (sitemap) Navigatiestructuur van een website: Waar bent u nu? Bent u op de goede plek? Waar wilt u naar toe? Waar komt u vandaan? Hoe keert u terug naar de eerder bezochte pagina’s Wat wilt u nu doen?
23
Search Engine Optimization (SEO)
Populariteit van een website wordt bepaald door: Het aantal links dat van andere websites naar uw website verwijst De kwaliteit van de pagina’s waarop deze links liggen De relevantie van de link (onderwerp van de website / webpagina) Google heeft hiervoor het algoritme PageRank ontwikkeld PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) PR(Tn)/C(Tn))
24
Search Engine Optimization (SEO)
De invulling van de website / pagina is het derde en laatste element dat de positie bepaald. Bepalen op welke zoektermen je gevonden wilt worden De website op deze zoektermen inrichten HTML Title element De body van de pagina Titel van de pagina (zgn. H1, H2 elementen) Gebruik van beschrijvingen bij afbeeldingen Tekst relevant aan de zoekterm In de linkstructuur binnen de website
25
Wat zien wij?
26
Wat ziet een zoekmachine?
Title tag H1 tag Body tekst Hyperlink
27
Wat ziet een zoekmachine?
<html> <head> <title>Goedkope schoenen? Scapino is betaalbaar</title> <meta name=“description” content=“U bent op zoek naar goedkope schoenen maar kunt niets vinden dat bij u past? Probeer dan eens Scapino!” /> </head> <body> <H1>Goedkope schoenen nodig?</H1> Hier een tekst over goedkope schoenen </body> </html>
28
Toekomst meer aandacht naar ROI (return on investment)
toename gepersonaliseerde search mobiel internet social bookmarking meer uitbreiden verticale search Video Google maps Afbeeldingen meer aandacht naar ROI (return on investment) toename investeringen in online marketing
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.