Download de presentatie
1
Opstarten van een onderneming
BUSINESSPLAN Opstarten van een onderneming Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
2
Inhoud Stappenplan opstarten van een onderneming
Eén - Koppen - Koppen - 13 mei 2010 | Eén Businessplan (ondernemingsplan) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
3
Start van een onderneming
1 Initiatiefase 2 Definitiefase 3 Ontwerpfase 4 Voorbereidingsfase 5 Realisatiefase 6 Opvolgingsfase Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
4
Initiatiefase Uitwerken idee Ben ik geschikt als “zelfstandige”?
Skills? Familiale toestand? Toepassing: reportage Koppen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
5
Definitiefase Wat gaat men doen? Opstellen van een businessplan
Raadgevers Accountant, boekhouder, bedrijfsrevisor ( ) Bedrijfsadviseur (consultant) Notaris ( ) VLAO ( ) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
6
Ontwerpfase (1) Hoe gaat men het doen?
Fase ligt tussen businessplan en publicatie statuten Belgisch Staatsblad Oprichting onderneming Ondernemingsloket ( ) Voldoet u aan voorwaarden om eigen zaak te starten? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
7
Ontwerpfase (2) Keuze vennootschapsvorm Persoonlijk sociaal statuut
Vestigingsplaats Persoonlijke aansprakelijkheid (verzekering) Statuten Financiële middelen en subsidies Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
8
Voorbeelden financiering/subsidies
Business Angels (PEF) (NPM) Venture capital (Lion Capital : AS Adventure, Hema) Seed, Start-up, Transmission, Growth Overheidssteun GIMV (starters) ( ) ARKimedes ( ) Vectis participaties (invest. kleine invest) Trividend (vent.cap sociale eco) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
9
Voorbereidingsfase Hoe wil men het uitvoeren?
Praktische realisatie van het project Aanvraag ondernemingsnummer Budget en planning Bank en administratie Bedrijfscommunicatie logo en netwerking Verzekeringen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
10
Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
11
Realisatiefase Effectief uitvoeren van het project
Medewerkers? (opgelet kost !) Veiligheid en gezondheid (externe dienst!) Marketingactieplan Milieu IKZ TQM Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
12
Opvolgingsfase Deugdelijk bestuur Resultaatopvolging
Stakeholders (≠ shareholders) Belgie: Code Buysse (2005) en CB II (2009) Resultaatopvolging Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
13
Businessplan (10 stappen)
1 verplichting Wet op Vennootschappen (’78): verplichting financieel plan (bvba, nv, evba en cvba) Ontbreekt: geen sanctie Opgemaakt door oprichters vennootschap, bewaard door notaris Doel: solvabiliteit bevorderen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
14
2 Businessplan Ruimer dan financieel plan
Beschrijving kwantitatieve en kwalitatieve facetten onderneming Steeds actualiseren Doel Beheersinstrument Onderhandelingsdocument 4 vragen beantwoorden Wat hebben we en wat kunnen we? Wat willen we bereiken? Hoe kunnen we dit bereiken? Hoe kunnen we nagaan wat we hebben bereikt? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
15
3 10-stappenplan 3.1 Mijn idee 3.2 Wie ben ik 3.3 Missie – visie
Ervaring in verleden Opleiding Motivatie Voorbeeld (Adhere) 3.3 Missie – visie Missie: strategie van de onderneming Mission statement Voorbeeld: Voorbeeld: Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
16
3 10-stappenplan 3.3 Missie – visie 3.4 Mijn organisatie
VISION – how do you want to be remembered? MISSION – what do you want to do right now? Visie: beschrijving factoren die kritisch zijn voor het succes van de onderneming Beschrijft hoe de omgeving van de onderneming eruitziet in de toekomst Voorbeeld: 3.4 Mijn organisatie Beschrijving van de infrastructuur, bedrijfsmiddelen… Beschrijving van Core Business Voorbeeld: Adhere Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
17
3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek Marktanalyse
Beschrijving van de externe omgeving Marktanalyse Bepaalt wat, wie, tegen welke prijs Belangrijk voor winstmarge Stap 1 : identificatie van de potentiële kopers Stap 2 : hoe wil ik het aan de “man” brengen? 3 strategieën Kostenleiderschap (de goedkoopste) Innovatie (uniek product) Customer intimacy (klantenrelatie) Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
18
3 10-stappenplan 3.5 Marktonderzoek
Factoren die de structuur en organisatie van de huidige markt en toekomstige markt bepalen Consumentenmarkt Demografisch Geografisch Sociaal economisch Persoonlijkheid Voorbeeld: stad Sint-Niklaas promotieplan (pag 44) Waar vind ik info? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
19
3 10-stappenplan 3.6 Concurrentieanalyse Gezichtspunten Werkwijze
Waarin onderscheidt mijn product van de andere? Wat zijn mijn unique selling propositions? Concurrenten marktaandeel competenties Werkwijze Klasseer concurrenten : 3 groepen 3 grootste/bekendste in uw markt 3-tal jonge bedrijven uit nabije omgeving Startende ondernemers die < 3 jaar failliet gingen Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
20
3.7 Concurrentieanalyse Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
21
3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie
LT-plan; aangeven welke doelstellingen wil ik bereiken met mijn onderneming LT = 3 à 5 jaar Betrekking op de functie van het bedrijf in de maatschappij Welke vragen stellen? Wat zijn de bestaanredenen van onze onderneming? Wie en wat zijn wij en wat willen wij betekenen? Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
22
3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie
Voornaamste doelstelling van de onderneming TW creëren (Figuur) Beschrijving strategie in 3 stappen Strategische visie Beschrijving van de aspecten waarin de onderneming goed is: CORE BUSINESS 4 basiscomponenten Consument voordeel geven Moeilijk kopiëren Groeiverwachtingen zijn synergie Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
23
Toegevoegde waarde Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
24
3 10-stappenplan 3.8 Mijn strategie Marketingstrategie Actieplan
Commerciële invulling van de doelstellingen van de onderneming Welk product/dienst wil ik op de markt brengen? Welke doelgroepen wil ik aanspreken? Vier onderdelen (marketingstrategie) Segmenteren van de markt Bepalen van doelmarkten en positionering Bepalen van de marketingdoelstellingen Marketingmix (5 p’s) Actieplan Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
25
3 10-stappenplan 3.9 Financieel plan Idee financieel haalbaar
Officieel 2 jaar Beter 3 tot 5 jaar Waarom? Inzicht in K & O Inzicht in CF Inzicht in bedrijfskapitaal Onderneming moet rendabel zijn! Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
26
Onderdelen financieel plan
Assumpties Realistische vooronderstellingen van omzet, kost en prijszetting Investeringen Resultatenrekening Balans CF-model Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
27
Planning liquide middelen
Reap Management - Carl Vrancken - bedrijfsconsultant - vermogensadviseur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.