Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSaskia Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
Jordy Raeymaekers Jochem Seels Marketing Arendonk
2
Inhoud Debriefing SWOT-analyse Omgevingsfactoranalyse SMART-analyse
Segmentatie Positionering Marketingmix Actieprogramma’s Budgettering & Verkoop
3
Debriefing
4
Verwachtingen Zoeken goedverkopend product Vlotte samenwerking
Goed resultaat afleveren Winst maken
5
Micro Macro SWOT-analyse
6
1. Micro + - Afgelijnde doelgroep Eigen taken binnen groep
Meer gemotiveerd -> goed doel Veel potentiële leveranciers Doelgroep geen groot budget Veel andere concurrenten Beperkt budget Zal product aanslaan? Weinig ervaring Beperkte periodes -
7
2. Macro + - Vele communicatiemogelijkheden
Jongeren voelen zich aangetrokken Concurrentie kan fouten maken Probleem voor het milieu Niet alles verkopen, aan regels houden Onverwacht wegvallen van lessen Wanneer concurrentie hetzelfde product aanbiedt We moeten een goede planning opstellen wanneer de meesten op school zijn
8
De omgevingsfactoranalyse
Macro-omgeving van het bedrijf Micro-omgeving van het bedrijf De omgevingsfactoranalyse
9
1. Macro-omgeving van het bedrijf
Demografische omgeving Economische factoren Technologische factoren Politieke factoren Culturele factoren
10
Demografische omgeving
KHK Turnhout medestudenten Beide geslachten 18-25 jaar
11
Economische factoren Prijzen
Begin/einde van de week Wanneer verkopen? Economische crisis
12
Politieke factoren Wetten i.v.m. Concurrentie Geen leugens
Geen minderwaardige producten Geen illegale zaken
13
Culturele factoren Ervaringen Kennis van zaken
14
2. Micro-omgeving van het bedrijf
Leveranciers Klanten Concurrenten Belangengroepen – Het grote publiek
15
Het bedrijf Geen departementen Ieder zijn eigen taak
16
Leveranciers Veel mogelijkheden Scherpe prijzen Prijswijzigingen
17
Klanten Consumentenmarkten Studenten
18
Concurrenten Andere verkoopsgroepen Budget Goedkoop en aantrekkelijk
19
Belangengroepen – Het grote publiek
Alle leden van de KHK Turnhout Geen andere verkoopplaats Verkoopstand Goed beeld
20
SMART-analyse
21
SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden
22
Specifiek Succesvol verkopen Doelgroep: studenten, docenten,…
Winst verwezenlijken Maatschappij steunen
23
Meetbaar Doelstelling bereikt of niet? Winst omzetten in cijfers
24
Acceptabel Zorgen voor extra inkomsten Nuttige opdracht?
Kennismaken met marketing, de praktijk en de moeilijkheden ervan
25
Realistisch Haalbare doelstellingen?
Populair product tegen democratische prijs
26
Tijdgebonden Doelstellingen halen Tegen vooropgestelde deadline
Deadline overschrijden -> problemen
27
Segmentatie
28
Demografische segmentatie
Product enkel voor de studenten en docenten ongeacht hun afkomst Leeftijd tussen 18 en … Inkomen hangt af van de gezinssituatie en het zakgeld dat men krijgt Weinig invloed door goedkoop product
29
Psychografische segmentatie
Zelfde activiteit (geen onderscheiding) Interesses door marktonderzoek Na eerste verkoop: Weten van meningen Evalueren Aanpassen
30
Gedragssegmentatie Kopen bij verschillende gelegenheden:
Bij warm of koud weer Toestand koper (honger of niet) Verfrissend product Regelmatige gebruikers kopen ons product Seizoensgebonden
31
Positionering
32
Via enquête Product kopen? verschillende smaken? Welke prijs?
33
Resultaten enquête Bereid kopen aan €1 Magnum Cornetto Raket
Eventueel vierde ijs (calippo)
34
Verkoopmoment? Middag (na eten: 12h30) Laaste pauze ( 15.00h)
35
Ideale klant? Veel ijs kopen
Aanbieden wat klant nu wil (75% zin in ijs) Behoefte bevredigen (verfrissing)
36
Mogelijke concurrenten
Enige groep met ijs Dranken/snacks kantine geen verfrissing Als enige op de markt Hoog verkooppotentieel
37
Product Prijs Plaats Promotie
Marketingmix
38
Product Kwalitatief product (geen merkproduct) Keuzemogelijkheid
Optimale servicegraad Randapparatuur nodig (vriezer,…) Geen mogelijkheid tot terugname Zelf meehelpen milieu (papiertjes in vuilbak) Optimale verkoop -> goed weer
39
Prijs Catalogusprijs: Geen handelskorting
Cornetto: 0,90 euro afgeprijsd Magnum: 0,90 euro Raket: 1,79 euro Calippo: 1,79 euro Geen handelskorting
40
Plaats Cafetaria van onze school Stand Pauze
41
Promotie Goede relatie met publieksgroepen
Klanten Leveranciers Concurrenten Reclame: informeren met affiches en brochures Persoonlijke verkoop Kortingen
42
Actieprogramma’s
43
Actieprogramma’s Theorie -> realistische verkoop
Samenwerking groep en coach Wat gedaan dit trimester? Duidelijk maken wat, hoe en met wie? Coach toegewezen Vergadering Keuze product, onderzoeken in de markt via geziene lessen Onderverdeling Toledo
44
Budgettering & Verkoop
45
Aankoop
46
Verkoop
47
Opbrengsten
48
Kosten
49
Winst
50
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.