Download de presentatie
GepubliceerdLaurens Smit Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Optimaliseren van het assortiment
Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 5
2
Assortiment aanpassen door:
Artikelen uit het assortiment verwijderen of saneren Artikelen uit het assortiment toevoegen of opnemen
3
Artikelen saneren Betekenis: zuiveren, verbeteren, ordenen, opruimen
Omdat: Artikel verkoopt niet meer goed Heeft een te kleine bijdrage aan het resultaat (lage omzet of marge) Hoort bij het randassoritment
4
Regels: Alleen artikelen saneren waarin keuze is Vooral in de diepte saneren (bijvoorbeeld 1 kleur) Gesaneerde artikelen direct uit de winkel verwijderen of met korting snel verkopen
5
Artikelen opnemen Stel de volgende vragen: Past het nieuwe artikel
in het assortiment? Zal dit artikel voldoende omzet halen? Levert het artikel voldoende winst op? Is de afdeling ruimte voor het artikel Voegt het artikel iets toe aan de diepte of breedte van het assortiment
6
Verdiepen: artikelen in je assortiment opnemen (meer keuze), mogelijkheid tot specialisatie
Trading up: artikel opnemen uit hogere prijsklasse Trading down: artikel opnemen uit lagere Assortimentshoogte: het gemiddelde prijs niveau van het assortiment Verbreden: nieuwe artikelgroep toevoegen aan het bestaande assortiment
7
Tijdelijk wijzigen van het assortiment
8
Criteria voor saneren en opnemen
Kwantitatieve criteria - winkelformule - doelgroep - concurrentie Kwalitatieve criteria - marge - prijs
9
Kwantitatieve criteria
Winkelformule Assortimentsconsistentie Branchevervaging Doelgroep - Registreer je nee-verkoop om gaten te ontdekken Concurrentie
10
Kwalitatieve criteria
Marge Margemix: soms verkoopt een winkel artikelen met verlies om klanten te trekken Omzetsnelheid: aantal keer dat de gemiddelde voorraad verkocht wordt - Prijs: goede verhouding tussen prijs en kwaliteit
11
De levenscyclus van een product
12
Innovation adoption curve
14
Soorten consumenten In de introductie fase kopen met name de “innovators” het product (2,5%) In de groeifase (Growth) van het product kopen de “Early adopters” het product (13,5%) In de rijpheidsfase en de verzadigingsfase (Maturity) kopen de meeste klanten het het product (Early Majority 34% en Late Majority 34%) In de neergangsfase (Decline) zijn het de “Laggards”die het product kopen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.