Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBram Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan
2
Aankoopproces = universeel • Bewust worden van een behoefte • Vertaling naar een wens – Informatie zoeken over mogelijke “wensrichtingen” – Informatie zoeken over mogelijke aankoopalternatieven in een of meer wensrichtingen • Keuze van wensrichting/aankoopalternatief – Afwegen van voor- en nadelen keuze • “raad vragen”: internet, vrienden, gezin, …. • Aankoopbeslissing – POS-keuze extra informatie • kan afleiden naar andere keuze, kan uitstellen, kan afstellen • Achteraf: evaluatie van aankoop leerpunten voor toekomst – Herhalen aankooproutine – Nog eens proberen nog eens evalueren WoM – STOP WoM
3
Hoe doorlopen: hangt af van wie gij zijt • Behoefte wens = cultuurgebonden • Behoefte er iets aan doen = cultuurgebonden • Informatie zoeken – Hangt af van uw opleiding thuis en op school, uw levenservaringen, uw sociale omkadering, uw verhouding tot de mensen rondom u • Informatie verwerken – Hangt af van uw opleidingsniveau, uw werkniveau, uw beschikbare tijd, … (uw leefomstandigheden) – Hangt af van uw persoonlijkheid (vb. impulsief,..) • Beslissen/kiezen – Hangt af van uw persoonlijkheid en uw leervermogen • Aankoop – Hangt af van waar gij zijt, woont, werkt, …, uw gewoontes, uw “normale reflex”, hoeveel gij verdient, … • Evaluatie achteraf – Hangt af van uw persoonlijkheid, uw vrienden, uw leefomgeving, ….
4
Marketing: moet uw aankoopproces “veranderen”/ “bijsturen” • Start: – marketing moet weten wat het nu is – Marketing moet begrijpen waarom dat nu zo is – Marketing moet begrijpen wat het waar hoe wanneer moet veranderen om uw aankoopproces een andere kant op te sturen • Vaststelling – Elke klant en elke aankoop is anders – MAAR er zijn meetbare eigenheden van de klant die grote richtingen en systemen zichtbaar maken • = factoren die het klantengedrag beïnvloeden
5
Gebruik “factoren die het klantengedrag …” • Om mensen met gelijke factoren in groepjes te zetten dan kan je die gelijke factoren samen “bewerken” • Om die “gelijke factoren” Te onderzoeken zodat je snapt hoe ze voor die aankoop werken Om je marketing op die werking af te stemmen zodat de klanten gemakkelijker gaan kopen Eerder “zien” dat dit product voor hen goede keuze is Zonder misverstanden “hun” product herkennen …
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.