Download de presentatie
1
9.2 Productclassificatie
Indeling naar: duurzaamheid gebruikers koopgedrag relatie tot inkomen 9. Product
2
Duurzaamheid Duurzame producten (durables)
gaat langere tijd mee gebruiksgoederen Verbruiksgoederen (non durables) gaat korte tijd mee verbruiksgoederen Fast Moving Consumer Goods vaak gekocht hoge omzetsnelheid lage marge 9. Product
3
Gebruiker Consumentengoederen Industrieel product
gekocht door consument duurzaam niet-duurzaam Industrieel product gekocht door industriële afnemer duurzaam niet-duurzaam 9. Product
4
Koopgedrag convenience goods shopping goods specialty goods
overal verkrijgbaar shopping goods wordt voor "gewinkeld" specialty goods speciale inspanning Copeland 9. Product
5
Inkomen inferieure producten luxegoederen substitutiegoederen
inkomen = verkoop luxegoederen inkomen = verkoop substitutiegoederen overhemd i.p.v. polo complementaire goederen das bij een pak Engel 9. Product
6
9.3 Assortiment "Het geheel van productgroepen, producten, productvarianten en merken dat door een organisatie wordt aangeboden" winkel bank autodealer verzekeringskantoor 9. Product
7
Assortiments-niveaus
productniveau (= artikelniveau) de afzonderlijke producten BMW-dealer: 318d / 320d / 330d productgroepniveau aan elkaar verwante producten autoshop: velgen / spoilers / audio / … assortimentsniveau alle productgroepen samen slijter: fris / bier / sterke drank / … 9. Product
8
Breedte & diepte breedte diepte consistentie aantal productgroepen
supermarkt tegenover speciaalzaak diepte varianten binnen een productgroep consistentie samenhang tussen producten autoshop voert audio, tuning, electronica etc. 9. Product
9
Beslissingen 20/80-regel trading up voeg duurdere artikelen toe
trading down voeg goedkopere artikelen toe up-grading niveau gehele zaak omhoog down-grading niveau gehele zaak omlaag 9. Product
10
9.4 Merk Merknaam: IVA Logo Merk beschermen: registered trademark ®
9. Product
11
Merken en artikelen Merkartikel: Gemerkt artikel
product dat zich onderscheidt van andere producten door een: naam - spreuk symbool - cijfercombinatie vignet - speciale verpakking Gemerkt artikel artikel met een merk dat niet (algemeen) bij de consument bekend is 9. Product
12
Functies van het merk herkomst van product
onderscheid met concurrentie imago merktrouw en merkvoorkeur kwaliteit garanderen wettelijke bescherming (®) 9. Product
13
Merkenbeleid Merkbekendheid Merkvoorkeur Merktrouw Merkbeeld
actief merk spontaan noemen passief merk herkennen Merkvoorkeur zou consument het merk opnieuw kopen? Merktrouw "automatisch" weer hetzelfde merk kopen Merkbeeld imago van het merk als geheel klant vindt dat dit imago bij hem/haar past 9. Product
14
Keuze van merknaam familie- of paraplumerk individuele merknaam
Philips, Disney individuele merknaam smart, Rolex detailhandelsmerk Albert Heijn A-merk, B-merk, C-merk 9. Product
15
A- B- C-merk A-merk B-merk C-merk overal verkrijgbaar zeer bekend
prijs-/kwaliteit = hoog B-merk niet overal verkrijgbaar matig bekend prijs-/kwaliteit = lager dan A-merk C-merk weinig verkrijgbaar weinig bekend prijs-/kwaliteit = laag 9. Product
16
9.5 Productlevenscyclus (p. 152)
enkele maanden (rage) vele jaren (suiker, zout) 80% van introducties mislukt 4 fasen: introductiefase groeifase volwassenheidsfase eindfase 9. Product
17
Introductiefase (p. 153) product onbekend vaak nog kinderziektes
verkoop groeit langzaam verlies door hoge introductiekosten doel = marktaandeel/-penetratie productbekendheid promotionele acties product & promotie 9. Product
18
Groeifase (p. 154) eerste herhalingsaankopen kinderziektes zijn eruit
verkoop groeit sterk winst door hoge omzetgroei concurrenten gaan ook meedoen doelen: merkbekendheid onderscheidende kwaliteit promotie & distributie 9. Product
19
Volwassenheidsfase (p. 154)
afzetgroei neemt af meer concurrenten maximale penetratiegraad winst is maximaal of afnemend doel: marktontwikkeling door segmentatie nieuwe gebruikers (kwaliteit, stijl aanpassen) distributie en prijs 9. Product
20
Eindfase (p. 155) afzet daalt verder verliezen oplossingen
nieuwe productgroepen goedkopere concurrenten verliezen geen nieuwe kopers meer geen herhalingsaankopen meer oplossingen de markt verlaten meer winstgevende sectoren zoeken 9. Product
21
9.6 Productmix: kwaliteit (p. 155)
fysieke kwaliteit functionele kwaliteit emotionele kwaliteit 9. Product
22
9.6 Productmix: verpakking
technisch bescherming tijdens transport en opslag commercieel onderscheid van andere producten productinformatie overbrengen bewaren & gebruiken van product na- en hergebruik (koektrommel) 9. Product
23
9.6 Productmix: service voor de aankoop tijdens de aankoop na de koop
proefrit hypotheekadviseur tijdens de aankoop informatie tijdens verkoopgesprek na de koop helpdesk werkplaats KLACHTAFHANDELING 9. Product
24
Klachtafhandeling I (p. 157)
"Consument maakt er zelf melding van dat hij/zij teleurgesteld of niet (volledig) tevreden is met de door de leverancier geleverde prestatie" "de klant heeft altijd gelijk" klachten serieus behandelen positieve mond-tot-mondreclame marktaandeel behouden of zelfs uitbreiden! 9. Product
25
Klachtafhandeling II (p. 157)
Klachtendesk afhandeling van binnengekomen klachten geeft veel informatie voor verbetering Wet Productaansprakelijkheid aansprakelijkheid van producent of handelaar voor gevolgen van ondeugdelijk functioneren van een gefabriceerd of geleverd product aanbieder moet onschuld aantonen zaakschade = handelaar letselschade = producent 9. Product
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.