Download de presentatie
GepubliceerdJurgen van Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Blok 3.2a Propaganda 1-10 t/m 9-11 2001 Practicum: flyer
Parallel: statistiek
2
Blok 3.2a Propaganda Coördinatie:
Rob Ruiter ; Herco Fonteijn
7
3.2a Propaganda cognitieve psychologie van betekenis, communicatie,
beïnvloeding
8
Rooster Blok 3.2a Propaganda (alle colleges in DEB1, 0.122)
Maandag 01/ Blokopening – Rob Ruiter Dinsdag 02/ OG - taak 1 Donderdag 04/ OG - taak 1 & taak 2 Maandag 08/ College Gerjo Kok - Attitudeverandering Dinsdag 09/ OG - taak 2 & taak 3 Donderdag 11/ OG - taak 3 & taak 4 Maandag 15/ College Daniel Wigboldus (UvA) – Taal en beinvloeding Dinsdag 16/ OG - taak 4 & taak 5 Donderdag 18/ OG - taak 5 & taak 6 Maandag 22/ Filmdag – DEB (Herco) Dinsdag 23/ OG - taak 6 & taak 7 Donderdag 25/ OG - taak 7 & taak 8 Maandag 29/ College Rob Ruiter – Automaticiteit Dinsdag 30/ OG - taak 8 & taak 9 Donderdag 01/ OG - taak 9 & taak 10 Maandag 05/ Responsiecollege/Presentatie flyers Dinsdag 06/ OG - taak 10 & taak 11 Donderdag 08/ OG - taak 11 & taak 12 (wordt niet verzet) Vrijdag 09/ Bloktoets (Sporthal de Heeg)
9
Contactpersonen-overleg
Donderdag 15.30 – uur kamer 4.764
10
Literatuur Geen basisboek E-reader (> 130 artikelen)
Boeken op studielandschap (SL) Boeken / tijdschriften in open opstelling (T / MG) Vorige blokken
11
E-reader Zie instructies op papier Voorbeeld
12
Toetsing bloktoets (gewicht: 75%): open vragen
verbanden leggen (verwijs naar bronnen!) (40%) korte open vragen (60%) practicum presentatie en verslag flyer (gewicht: 25%) docentbeoordeling en peer assessment van presentatie van flyer bij discrepantie telt docentbeoordeling
13
Flyer ca. 25 drietallen maken 20 flyers
onderwerp: Simpel stoppen met roken achtergrondinformatie: knipsels, blokboek, filmdag, colleges, literatuur formaat: 1/3 A4, een- of tweezijdig bedrukt schets/ontwerp of eindprodukt bespreek ontwerp flyer en voorstel meten effectiviteit in rapport (2A4, excl. refs) vragen:
14
Flyer beoordeling door medestudenten:
peer assessment van flyer + 4 min. presentatie en blokplanningsgroep: flyer+verslag+lijst criteria voor peer assessment presentatie flyer: 5 november inleverdatum verslag: 12 november
15
Hoe haal jij het blok ? Lees wat je leest goed Hoor medestudenten uit
Wees kritisch Ga discussies aan Pas theorie toe op de praktijk Vertrouw niet op inhoudsdeskundigheid tutor Vertrouw wel op zijn/haar aanwijzingen Stel vragen richting blokcoordinator Bezoek colleges Kortom …
16
leuker … gebruik PGO ! dat is leerzamer, vergoot de kans op succes,
en is bovenal … leuker
17
… gebruik PGO ! (2) Ophelderen van termen
Probleemstelling (eentje per taak) Brainstorm Discussie ophelderen clusteren verbanden leggen Leerdoelen Zelfstudie Terugrapportage (zonder oplezen; geen notulist)
18
… gebruik PGO ! (3) Geen inhoudsdeskundige tutor
Een procesbegeleidende gespreksleider Brede deelname
19
Taak 1 Propaganda
23
Taak 1 the deliberate and systematic attempt to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist (Jowett & O’Donnell, 1992) propaganda persuasieve voorlichting voorlichting educatieve voorlichting onderwijs
24
Voorlichting / Overreding
Taak 2 Voorlichting / Overreding
28
Taak 2 voorlichting/ overreding componenten (informatietheorie)
bron - medium - boodschap - doelgroep attitudeverandering internalisatie - identificatie - compliance emoties matrixmodel McGuire inoculatie elaboration likelihood - Petty & Cacioppo centrale route (systematische evaluatie) perifere route (heuristieken) voorlichting/ overreding
29
Taak 3 Stereotypen / Impressievorming Wat is hun rol?
Wanneer worden ze gebruikt? Wat zijn de effecten? Zijn ze te veranderen? Filmdag
30
Taak 4 Verkopen
34
Taak 4 Type Lay-out Kleur Taal
35
Taak 5 Stopkracht
36
Visuele aandacht locale fixatieduur is functie van: endogene factoren:
motivatie, attitude tov merk exogene factoren: omvang, type, positie van elementen van advertentie (onder body text, rechts van visual) emotioneel betekenisvolle kenmerken (gezichten, handen) situatie: interne/externe controle gerichte vs ongerichte aandacht cognitieve schema’s subliminale perceptie
38
Taak 6 Cultvorming
39
Taak 7 Extremisme
40
Polarisatie
41
Muziek Taak 8 Perceptie Representatie Productie
Rol van muziek (winkels)
42
Taak 9 Verwijzingen
43
Tekens en symbolen semiotiek structuralisme (Saussure) pragmatisme (Peirce) index icoon symbool intertextualiteit hoe wordt betekenis verworven
60
IK · VROUW · 1979 · MAASTRICHT wasa · prodent · henna · speedo · rode wijn · hunkemuller · aldi · perry sport · levi's · inwear · esprit · italian food · mags · nike · gaastra · nieuwe revu · volkskrant · philips · viva · irish pub · vpro · starters · bonbon block · heineken · kip · cool waters · hugo · audi tt (sometime) · nokia · k2 · gazelle · edah · hema · barbeque · nivea · Karvan Cevitan · Melkunie · adidas · spa rood · m&m's pinda JIJ · MAN · VANAF 1971 JA GRAAG: levi's · heineken · hugo boss geur · speedo · gaastra · aldi GAAT WEL: adidas · nieuwe revu · wild beast · k2 · nike · lonely planet · hans anders LIEVER NIET: cool cat · bavaria · old spice NO WAY: zware van nelle · australian · yakult
61
Taak 10 Taal
62
misleiding X helpt tegen Y (afgezwakte bewering)
Y heeft meer vitamine C (meer dan wat?) Help Uw kind op school. Koop een PC. (impliceert causaal verband) Wij helpen direct bij verlies van cheques (impliceert dat competitie tekort schiet) 3 van de 4 artsen adviseren Prozac (onvolledige weergave van resultaten)
63
Foutje? TIRAMISU (TESCO)
Do not turn upside down. (Printed on the bottom of the box.) PUDDING (MARKS & SPENCER) Product will be hot after heating KINDERHOESTSIROOP (BOOTS) Do not drive car or operate machinery KEUKENMES (Made in Korea) Warning: keep out of children KERSTVERLICHTING (Made in China) For indoor or outdoor use only. MIXER (Made in Japan) Not to be used for the other use. PINDA’S (SAINSBURY'S) Warning: contains nuts PINDA’S (AMERICAN AIRLINES) Instructions: open packet, eat nuts. KETTINGZAAG (Made in Sweden) Do not attempt to stop chain with your hands.
64
taalpragmatiek Grice’s conversationele grondregels
kwantiteit (geef niet te veel informatie) kwaliteit (wees eerlijk) relatie (wees relevant) manier (wees beknopt en duidelijk) relevantietheorie (Sperber & Wilson) stijlfiguren schema’s rijm tropen metaforen humor
65
Taak 11 Meer dan taal Beelden en betekenis Vormen en preferenties
66
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.