De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 • In de eerste 8 maanden van 2009 is de omzet gestegen van € 20,0 miljard in 2008 naar € 20,9 miljard in 2009, oftewel een stijging van 4.4%. De omzetgroei komt voor een groot gedeelte op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument. Sinds maart worden er bijna 5% meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument, mede door de toegenomen promotiedruk. Oftewel de consument heeft meer belangstelling voor de aanbiedingen en bezoekt meer verschillende formules. • De omzetstijging in augustus bedroeg 5.5%, van € 2,26 miljard in augustus 2008 naar € 2,38 miljard in augustus 2009. Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon in augustus bijna 1% lager dan vorig jaar, namelijk van € 21,26 (2008) naar € 21,06 (2009). Euro blijft rollen in supermarkt, ondersteund door forse groei aantal bezoeken. Zondagomzet supermarkten blijft groeien.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Zondagomzet supermarkten blijft groeien. • De zondagomzet in de supermarkten blijft stijgen. In het voortschrijdend jaar t/m Q2 2009 bedroeg de supermarktomzet op zondag € 258 miljoen. Over het gehele jaar 2009 (t/m Q4-2009) wordt een zondagomzet van € 270 miljoen verwacht. Oftewel 20% meer omzet op zondag dan in 2008. Het marktaandeel op zondag is echter nog onder de 1%. • De groei wordt veroorzaakt doordat steeds meer huishoudens (bijna 30%) wel eens op zondag boodschappen doen. • Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners), inwoners van de grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) en klanten van Dirk/ Bas, Albert Heijn, Spar en Hoogvliet maken gebruik van de zondagopening.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Zondagomzet blijft stijgen. In het voortschrijdend jaar t/m Q2 2009 bedroeg de zondagomzet € 258 miljoen. Over het gehele jaar 2009 wordt een zondagomzet van € 270 miljoen verwacht. Een stijging van 20% t.o.v. 2008. De omzetspreiding zet door: meer supermarktbestedingen begin van de week en minder op donderdag/ vrijdag. 22.01 41.23 23.70 38.46 * *2009 = ½ jaar basis, op totale jaar ca. 20% groei*

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Meer klanten op zondag in de supermarkten, die vaker komen en iets meer besteden. Bijna 30% van de huishoudens koopt zondag in de supermarkt. Gemiddeld doen ze dit 3,9x per jaar (= 1x per kwartaal) en per bezoek wordt er € 22.09 uitgegeven.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Het aandeel van de zondagochtendomzet in supermarkten daalt. Tussen 12u en 18u wordt driekwart van de omzet gerealiseerd. In de praktijk is dit meestal tussen 16u en 18u.

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Vooral “jongere huishoudens” (alleenstaanden en tweeverdieners) maken in toenemende mate gebruik van de zondagopening van supermarkten. Een jonge alleenstaande geeft 2.3% van zijn supermarkteuro op zondag uit.

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 District IAgglomeraties van: Amsterdam Rotterdam Den Haag District IIRest van: Noord – Holland Zuid – Holland Utrecht District IIIGroningen Friesland Drenthe District IVOverijssel Gelderland Flevoland District VZeeland Noord Brabant Limburg >> Districten <<

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Vooral in de 3 grote steden maken huishoudens gebruik van de zondagsopening van supermarkten. Een huishouden uit de 3 grote steden geeft gemiddeld 2,2% van zijn supermarkteuro op zondag uit.

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 Detailconsult, Albert Heijn, Spar en Hoogvliet scoren boven het landelijk gemiddelde m.b.t. het omzetaandeel van de zondag (sterke relatie met districten).

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20092 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google