De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven"— Transcript van de presentatie:

1 Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
faalangst Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven

2 definitie faalangst is het geheel van reacties * lichamelijk
* cognitief * emotioneel * gedragsmatig op een situatie waarin men denkt te moeten presteren met de kans op mislukking

3 3 soorten FA voor schoolse taken FA voor sociale taken
huiswerk, toetsen, verhandeling FA voor sociale taken spreekbeurt, voorlezen FA voor motorische taken voetbal, wedstrijd 4 peilers gezondheid sport en ontspanning sociale entourage studie-aktiviteiten

4 2 types 1. actief faalangstige kinderen/jongeren
= actieve vermijding van fouten en kritiek, alles goed proberen te doen * braaf * veel + veel details studeren * perfect doen wat gevraagd wordt * krampachtig volgen

5 2 types 2. passief faalangstige kinderen/jongeren
= passieve vermijding van fouten en kritiek, moeilijke situaties uit de weg gaan * bevestiging vragen * twijfelen om aan iets te beginnen * niet antwoorden, 'het niet weten' * zich snel van de taak afmaken * gokken * weinig/niet studeren

6 angst om iets fout te doen, angst voor negatieve kritiek
samenvatting FAALANGST= angst om iets fout te doen, angst voor negatieve kritiek actief vermijdingsgedrag passief vermijdingsgedrag * steeds uiterste best doen * situaties vermijden * hoge doelstelling * geen doelstelling * nooit zeker * zwak en mislukt voelen SPANNING

7 misvattingen faalangst is een studieprobleem
faalangst is een kwestie van niet-aankunnen faalangst is een tijdelijk fenomeen faalangst is ‘positief’

8 voorkomen 10-13% van de kinderen/jongeren tussen 8-16j
iets meer bij meisjes bij jongens meer passieve faalangst vaak verborgen

9 oorzaken en uitlokkers
erfelijke factoren * gevoeligheid van het kind * vaardigheden en capaciteiten opvoedingsfactoren * model van de ouders * steun of verwaarlozing * autonomie of overbescherming schoolse factoren CIRCULAIR PROCES

10 aanpak OUDER = COACH of SUPPORTER toon interesse in leerinhoud
let op hoe het kind het ziet aandacht voor andere interesses geef steun en structuur maak haalbare doelstellingen moedig gewenst gedrag aan

11 aanpak relativeer prestaties zorg voor ontspanning
bouw aan zelfvertrouwen en autonomie wees zelf een evenwichtig model begrijp de angst en laat deze toe zoek tijdig hulp

12 U was een ‘geslaagd’ publiek
toets 3 x 4 = 12 6 + 4 = 10 10 – 7 = 2 15 : 5 = 3 U was een ‘geslaagd’ publiek


Download ppt "Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven"

Verwante presentaties


Ads door Google