Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding
2
2 NMBS-Groep De NMBS-Holding coördineert en ondersteunt NMBS-Groep is eigenaar van het personeel verzorgt de informatica verzorgt veiligheid en beveiliging beheert de grote stations is eigenaar van andere stationsgebouwen, beheer bij NMBS beheert parkings, fietsenstallingen en terreinen in stationsomgeving Infrabel infrastructuurbeheerder beheert, onderhoudt, vernieuwt en breidt de spoorinfrastructuur uit regelt het treinverkeer NMBS infrastructuurgebruiker exploiteert reizigers-en goederentreinen
3
3 Strategie van de NMBS-Holding De NMBS-Holding wil een cruciale rol spelen in de mobiliteit in België De NMBS-Holding investeert fors in stations, fietsenstallingen en parkings Herinrichting stationsomgevingen: motor voor vernieuwde stedelijke ontwikkeling Stations als mobiliteitsknooppunt Genetwerkte mobiliteit
4
4 De belangrijkste stations in Oost-Vlaanderen instappende reizigers rangschikking (weekdag) nationaal 1. Gent-Sint-Pieters 44.525 3 2. Denderleeuw 9.309 15 3. Aalst 7.639 18 4. Sint-Niklaas 6.642 20 5. Dendermonde 5.799 24 6. Zottegem 5.446 27 7. Gent-Dampoort 5.363 29 8. Lokeren 5.039 34 9. Geraardsbergen 3.974 41 10. Oudenaarde 3.826 43
5
5 Spoorlijn Gent-Brugge (L50A) Spoorlijn werd op 12 augustus 1838 geopend Dubbelspoor, geëlektrificeerd Nu aanleg bezig van 3e en 4e spoor. Klaar tegen 2016 2 buitensporen voor stop- en goederentreinen (140 km/u) 2 middelste sporen voor snelle treinen (140 km/u) Afschaffing van alle overwegen Alle stopplaatsen en stations krijgen een nieuw concept voor de perrons glazen schuilhuisjes, perronmeubilair, signaletica, sonorisatie en fietsenstallingen perrons en onderdoorgangen worden op dezelfde manier aangekleed de nieuwe luifels krijgen extra volume: een herkenningspunt in de omgeving
6
6 Baanvak Gent-Sint-Pieters - Landegem Beddingswerken bezig, Nieuwe brug Holisstraat in dienst. Brug Halewijn gesloopt. Nieuwe in opbouw. Koker Treinstraat. Plaatsing eind 2011.
7
7 Baanvak Landegem - Aalter Afschaffing OW 21, Grote Heirenthoek, door koker voor voetgangers en fietsers. Het autoverkeer wordt omgelegd langs de Maalderijstraat die daarvoor wordt verbreed. Afschaffing OW 23, Hansbekedorp, afschaffing door brede koker voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de bestaande overweg en tunnel voor auto’s voor de nieuwe rondweg. Klaar 2014.
8
8 Baanvak Aalter - Beernem Brug in de Knesselaarsestraat in Maria-Aalter wordt vervangen door nieuwe brug. Tussen Aalter en Maria-Aalter worden drie overwegen afgeschaft.
9
9 Station Landegem 490 instappende reizigers Stationsgebouw met loketten en sanitair Stationsgebouw en perrons zijn vernieuwd in 1998 3e en 4e spoor al aanwezig Parking Fietsenstalling Modernisering perrons verhoging glazen liften naar de perrons nieuw meubilair
10
10 Stopplaats Hansbeke 347 instappende reizigers Moeten 2 sporen aan weerszijden worden bijgelegd voor 3e en 4e spoor Vroegere stationsgebouw wordt afgebroken Parking Fietsenstalling Nieuw perronconcept Ringweg Hansbeke Brede onderdoorgang aan station
11
11 Station Aalter 2.099 instappende reizigers Stationsgebouw met loketten en sanitair 3e en 4e spoor al aanwezig Parking voor 505 auto’s Stalling voor 540 fietsen Modernisering perrons verhoging glazen liften naar de perrons nieuw meubilair
12
12 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Aalter? Per fiets31,06% Als automobilist30,73% Te voet 16,01% Als passagier van een auto 13,92% Per bus 7,08% Met bromfiets/motor 1,20%
13
13 Stopplaats Maria-Aalter 239 instappende reizigers Moeten 2 sporen aan weerszijden worden bijgelegd voor 3e en 4e spoor Parking Fietsenstalling Nieuw perronconcept
14
14 Spoorlijn Gent-Deinze (L75) Spoorlijn werd op 25 augustus 1838 geopend (vanuit station Gent-Zuid) Dubbelspoor, sinds 1980 geëlektrificeerd Snelheid: 160 km/u Sanering overwegen en vervanging door het type Strail of Harmelen is bezig
15
15 Station De Pinte 1.456 instappende reizigers Stationsgebouw met loketten en sanitair Fietsenstallingen (400-tal plaatsen) Parking in 2007 uitgebreid met 60 parkeerplaatsen Stationstraat werd heraangelegd Fietsrekken werden vernieuwd Verhogen van de perrons voorzien
16
16 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station De Pinte? Te voet 31,80% Per fiets 30,89% Als automobilist 27,58% Als passagier van een auto 9,13% Per bus 0,40% Met de bromfiets/motor 0,20%
17
17 Station Deinze 2.096 instappende reizigers Stationsgebouw met loketten en sanitair Parking voor 540 auto’s aan Poelstraat – De Volderstraat Stalling voor 841 fietsen Fietspunt in lokettenzaal Fietspad langs spoorweg (Elfdorpenfietsroute) Parking in 2008 uitgebreid met 250 parkeerplaatsen Verhogen perrons en vernieuwen perronsporen. Start januari 2012. Masterplan in studie
18
18 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Deinze? Per fiets 27,50% Als automobilist 27,25% Te voet 22,25% Per bus 11,50% Als passagier van een auto 10,25% Met de bromfiets/motor 1,25%
19
19 Spoorlijn Gent-Eeklo (L58) Spoorlijn werd op 25 juni 1861 geopend Enkel spoor tussen Wondelgem en Eeklo, niet geëlektrificeerd Snelheid 90 km/u, Seininrichting werd aangepast en overwegen afgeschaft. Snelheid te verhogen naar 120 km/u eind 2011
20
20 Stopplaats Sleidinge 255 instappende reizigers Enkelspoor Stationsgebouw niet meer in gebruik Schuilhuisjes Parking Fietsenstalling
21
21 Stopplaats Evergem 174 instappende reizigers Enkelspoor Gesloten sinds 1958 voor de Ringvaart Heropend op 10 juni 2007 Nieuw perron van 180m lengte Schuilhuisjes en perronmeubilair Toegangstrap en helling Overdekte stalling voor 42 fietsen Parking voor 30-tal auto’s
22
22 Stopplaats Waarschoot 191 instappende reizigers Enkelspoor Stationsgebouw niet meer in gebruik Schuilhuisjes Parking Fietsenstalling
23
23 Station Eeklo 831 instappende reizigers Stationsgebouw met loketten en sanitair Parking Fietsenstalling de perrons worden verhoogd, enkel het spoor 3 zal nog toegang geven tot de museumlijn. Uitvoering 2012. Uitbreiding parking najaar 2011
24
24 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Eeklo? Te voet 61,25% Per fiets 15,25% Als passagier van een auto 8 % Als automobilist 7,75% Per bus 7,50% Met de bromfiets/motor 0,25%
25
25 Spoorlijn Wondelgem-Zelzate (L55) Spoorlijn werd op 20 december 1865 geopend Enkelsporig, snelheid: 90 km/u Enkel voor goederenverkeer sinds 1961 Vroegere stopplaatsen: Gent-Muide, Wondelgem, Langerbrugge, Doornzele, Terdonk-Kluizen, Ertvelde en Zelzate Studie lopende voor heropening reizigersspoor Gent-Zelzate langs Lijn 55 of lijn 204.
26
26 Spoorlijn Gent-Ronse (L86) Spoorlijn werd op 29 juni 1857 geopend (Leuze, Blaton) Baanvak tussen De Pinte en Ronse: enkel spoor, niet geëlektrificeerd Baanvak tussen Gavere-Asper en Zingem: dubbelspoor, niet geëlektrificeerd Snelheid 120 km/u OW 72 in Gavere wordt afgeschaft in 2012 en vervangen door langswegen.
27
27 Stopplaats Eke-Nazereth 369 instappende reizigers Enkelspoor Schuilhuisjes Vernieuwde parking voor 81 auto’s Vernieuwde stalling voor 252 fietsen
28
28 Stopplaats Gavere-Asper 458 instappende reizigers Dubbelspoor Stationsgebouw niet meer in gebruik 6 schuilhuisjes 205 fietsplaatsen, waarvan 60 fietsplaatsen verhuurd aan beschermde werkplaats Zonnehoeve
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.