Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wegweis project Lian van der Krieke Rob Giel Onderzoekcentrum,
Universitair Centrum Psychiatrie, UMCG
2
Wegweis project Onderzoeksproject: Doelgroep:
ontwikkeling van en onderzoek naar online toepassingen ter ondersteuning van zelfmanagement en empowerment Doelgroep: mensen met een psychotische aandoening Samenwerking: RGOc, UMCG Informatica, RuG Lentis, GGZ Drenthe, GGZ Friesland, UCP en hun cliënten
3
Computerbezit in Nederlandse huishoudens
4
Bruggetje maken!
5
Optimistisch? Jawel, maar…
6
‘Digital divide’ Ongelijke toegang tot technologie. Niet alleen fysieke toegang, maar ook mogelijkheden om technologie effectief te gebruiken. Financieel: niet iedereen is in staat om een snelle computer + internetabonnement te betalen Moeite met internetgebruik: cognitieve problemen, mogelijke achterdocht
7
Terug naar het Wegweisproject…
Website met info en feedback voor cliënten Startpunt: Routine Outcome Monitoring ROM protocollen, bijv. Phamous protocol RoQua Probleem: Zorggebruikers nauwelijks betrokken Behandelaren doen weinig met resultaten
15
Wegweiswebsite Thema’s ROM resultaten Adviezen/ behandelopties
Tab 1 ROM resultaten - MANSA - HoNOS - CSQ - PANSS Tab 2 Thema’s - Medicatie - Beweging en voeding - Cursussen/trainingen - Geldzaken - Lotgenotencontact - Relaties - Vrije tijd - Wonen Tab 3 Adviezen/ behandelopties - Psycho-educatie - Farmacotherapie - Lotgenotencontact - Leefstijl - BEL-initiatieven - CIP-aanbod - Info PvP - Lokale initiatieven Slimme filtering Comments
17
Serious Gaming “Kinderen, voetballers, schakers, spelen in den diepsten ernst, zonder eenige neiging tot lachen.” Succes is te danken aan de “onherleidbare qualiteit” zoals uitgedrukt in “het Engelsche fun” Spel is ouder dan cultuur. De belangrijkste kwaliteit zit ‘m in het Engelsche ‘fun’
18
Serious Gaming “I believe that if we want to survive the next century on this planet, we need to increase the total amount of gaming hours dramatically”. - Jane McGonigal, game designer Gaming can make a better world TED.com
19
On the verge of an epic win…
Volgens McGonigal is hij: “on the verge of an epic win”. ‘Epic win’ laat zich moeilijk vertalen, maar het gaat om zoiets als een intens gevoel van overwinning, iets zo fantastisch dat er een epos over geschreven zou kunnen worden. “The greatest possible way for man to succeed at anything”. Achter het streven naar een “epic win” gaat een enorme hoeveelheid tijd, geld en energie schuil. Dit is wat de volgende uitspraak weergeeft:…”Nobody wants to …” On the verge of an epic win…
20
Potentie Serious Games
Fun, uitdaging Competitie Exploreren zonder risico Visueel-auditieve karakter Aansluitend bij individu Competitie: met jezelf of alleen
21
Serious Gaming project
Jongeren met een eerste psychose: Zelf-stigma: helpende gedachten, tegenvoorbeelden, impliciete associatie training Leefstijl: o.a. Nike+ en CouchTo5K
22
The Fun Theory http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.