Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Controle Commissie Goed voorbereid het water op Kamprechtertraining 15 december 2007
2
Controlecommissie Werkterrein Taken & werkzaamheden Invulling
3
Werkterrein
4
Taken controle commissie Hoofdtaken Veiligheid Eerlijkheid (Gelijke kansen) (Gelijke kansen)
5
De taken volgens RvR RvR 73.1 Onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de controlecommissie controleert de controlecommissie of het materieel en de roeiers aan de reglementen voldoen. RvR 73.2 De leden van de controlecommissie laten ploegen wier materieel, roeiers en/of stuurlieden niet voldoen aan het gestelde in de reglementen niet uitvaren. Zij melden dit aan de wedstrijdleider.
6
Invulling functie “Weerbare manager” Consequent en strikt Bedacht op trucs en problemen Uitstekend op de hoogte “Wijkagent op zijn ronde” Hulpvaardig, informatief Alert Gerespecteerd
7
Werkzaamheden Controle van: - Materieel - Bemanning Hulpverlening - Materiaalpech - EHBO Aan- en afvaart
8
Controle van: Materieel (17 & 18 RvR): - Boegbal - Voetenbord - Stuurplaats - Botengewicht & -ballast - Randen van bladen - Apparatuur
9
Daarom… de boegbal
10
Boegbal - goed Vereisten – 17.1 RvR bescherming en zichtbaarheid (wit) massieve rubberbal diameter min. 4 cm aangegoten rubber schede die de punt omvat
11
Boegbal - goed goed vast vast gekit op C4 goed vast vast gekit op C4 Vereisten – 17.1 RvR bescherming en zichtbaarheid (wit) massieve rubberbal diameter min. 4 cm aangegoten rubber schede die de punt omvat veel tape, wel vast veel tape, wel vast
12
Boegbal - goed goed vast een geheel met de boot vast gekit op C4 goed vast een geheel met de boot vast gekit op C4 Vereisten – 17.1 RvR bescherming en zichtbaarheid (wit) massieve rubberbal diameter min. 4 cm aangegoten rubber schede die de punt omvat voorsteven met zelfde bescherming veel tape, wel vast en zichtbaarheid
13
Boegbal - fout niet passend scherpe slotbout gescheurde bovenkant niet passend scherpe slotbout gescheurde bovenkant niet goed vast scherpegescheurde zijkant bootnummerbevestiging bootnummerbevestiging
14
Voetenbord of schoenen - goed Vereisten onmiddellijk los zonder handen
15
Voetenbord of schoenen - goed Vereisten onmiddellijk los zonder handen gloedje nieuw zit wel goed, gloedje nieuw zit wel goed, maar niet voor lang maar niet voor lang duurzame duurzame hielstrings hielstrings werking werking
16
Voetenbord of schoenen - fout leertje kapot veter kapot veter te lang leertje kapot veter kapot veter te lang touw zonder functie veel touw, zonder functie doorgelust touw zonder functie veel touw, zonder functie doorgelust
17
Stuurplaats
18
Controle van: Bemanning (73 RvR) - Ploegsamenstelling - Kleding - Gewichten - Doping
19
Weging
20
De weging Artikel 43.1 RvR Bij nationale wedstrijden moet het wegen van lichte roeiers plaatsvinden op een geijkte weegschaal op elke wedstrijddag tussen één en twee uur voor hun eerste race van het betreffende veld Artikel 43.2 RvR Bij nationale wedstrijden moet het wegen van stuurlieden plaatsvinden op een geijkte weegschaal op elke wedstrijddag tussen één en twee uur voor hun eerste race van de dag
21
De gewichten Lichte roeier: Gemiddelde gewicht van een ploeg, in roeitenue, niet hoger dan 70kg Gewicht van iedere roeier afzonderlijk niet hoger is dan 72,5 kg. Het maximum gewicht van een lichte skiffeur is 72,5 kg. Lichte roeister: Gemiddelde gewicht van een ploeg, in roeitenue, niet hoger dan 57 kg Gewicht van iedere roeister afzonderlijk niet hoger is dan 59 kg. Het maximum gewicht van een lichte skiffeuse is 59 kg. Ergometerwedstrijden Lichte heren: 75 kg Lichte dames: 61,5 kg Hierbij geldt geen maximum gemiddeld gewicht voor een ploeg. Wintergewicht: In de periode van 1 september tot en met 31 januari: 2,5 kg hoger dan gestelde maximum individuele en gemiddelde gewichten.
22
De gewichten Stuurlieden bij mannen: Min. 55kg In roeitenue Max 10 kg ballast Stuurlieden bij vrouwen of mix-ploegen: Min. 50kg In roeitenue Max 10 kg ballast Stuurlieden bij junioren 16 of jonger Geen minimum gewicht Let op: Alle stuurlieden minimaal 12 jaar Junioren ploegen moeten worden gestuurd door junioren
23
De weging opzetten Controles vooraf Controleer of beide weegschalen hetzelfde gewicht aangeven & corrigeer indien nodig Vraag aan je voorgangers met welke zaken zij te maken hebben gehad. Taakverdeling Blokwisseling als er even niemand gewogen hoeft te worden. Betrek overige CC indien nodig (bijv. grote drukte) Laat één persoon de weeglijst bijhouden en de andere de gewichten lezen.
24
De weging zelf Tijdstip van wegen Roeiers meestal ruim van tevorenaanwezig Proefweging moet open zijn CC geeft aan wanneer het tijd is voor welk veld. Het is niet vastgelegd hoe je het wegen vervolgens organiseert. Verschillende methoden roeiers één voor één op roepen roeiers zelf hun volgorde bepalen (zij moeten naam noemen) zwaarste roeier eerst te wegen; •voorkomt dat de laatste roeier uitgewogen wordt Stuurlieden samen met ploeg wegen niet verplicht Let op de kleding: incorrect gekleed => niet oproepen!
25
Weegprocedure Invullen gewichten Vul in hoeveel een individuele roeier of stuur boven of onder zijn gewicht zit. •Bijv. –3,25 en +2,85 Maak optelling Zet onderaan de lijst de optelsom van de afwijkingen neer •Bijv. -0,4 (in dit voorbeeld) Valideer Zet een krul dat het goed is Te zwaar? Nogmaals proberen mag, tot 1 uur voor de wedstrijd De gehele ploeg tegelijk, niet alleen de roeier die te zwaar was Communicatie Definitief uitgewogen? Ballast? Andere wetenswaardigheden? Direct doorgeven aan de wedstrijdleiding.
26
Hulpverlening: Materiaal - Materiaalpech Bemanning - EHBO
27
Aan- en afvaart regelen
28
Aan- en afvaart Werking controlecommissie in lijn met internationale toernooien: - Aan en afvaart strikt gescheiden - 100 % controle - Goede administratie & communicatie - Verkeersregels op en bij de vlotten
29
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.