De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4"— Transcript van de presentatie:

1 Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Markten en vraag Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4

2 Doelstellingen Weten wat wordt verstaan onder:
een markt vanuit de vraagzijde een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

3 Markten Concrete markten Abstracte markten
een markt vanuit de vraagzijde een markt vanuit de aanbodzijde SPD Marketing week 2

4 Markt vanuit de vraagzijde
Vraag naar: Product of productsoort Bepaald gebied Bepaalde periode Groep afnemers consumentenmarketing b-2-b marketing SPD Marketing week 2

5 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘aankoopervaring’ Initiële vraag/eerste aankoop Uitbreidingsvraag Vervangingsvraag/herhalingsaankoop Additionele vraag SPD Marketing week 2

6 Markt vanuit de vraagzijde
(Cumulatieve) penetratiegraad Verhouding initiële vraag/pontentiële vraag niet gelijk aan bezitsgraad van diffusiekromme van de initiële vraag wordt de cumulatieve penetratiegraad afgeleid SPD Marketing week 2

7 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘concreetheid’ primaire vraag (productsoort) secundaire vraag (merk) verhouding daartussen (gemeten in omzet) marktaandeel/selectieve vraag SPD Marketing week 2

8 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘compleetheid’ oorspronkelijke vraag (totaal product) afgeleide vraag: grondstof halffabrikaat productiemiddel SPD Marketing week 2

9 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verkooppotentieel (bep. Merk) SPD Marketing week 2

10 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag bij verwachte/vastgestelde marketinginspanning inschatting vooraf verwachte merkvraag SPD Marketing week 2

11 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag gerealiseerde vraag effectieve merkvraag SPD Marketing week 2

12 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag restpotentieel verschil tussen marktpotentieel en effectieve vraag expansieruimte SPD Marketing week 2

13 Markt vanuit de vraagzijde
Indeling naar ‘potentie’ marktpotentieel (maximaal haalbare) verwachte vraag effectieve vraag restpotentieel Bijsturing aan de hand van verschillen tussen verwachte vraag en effectieve vraag SPD Marketing week 2

14 Markt vanuit de vraagzijde
Restgroep: substitutievraag vraag naar goederen die in dezelfde behoefte kunnen voorzien comlementaire vraag vraag naar goederen die samen met bep. product/dienst behoefte vervullen SPD Marketing week 2

15 Markt vanuit de aanbodzijde
Verdeling naar onderscheidend vermogen: Homogene producten Hetrogene producten SPD Marketing week 2

16 Markt vanuit de aanbodzijde
Verdeling naar marktvormen: Monopolie (1 aanbieder) Oligopolie (paar grote aanbieders) homogene oligopolie hetrogene oligopolie Volledig vrije mededinging homogene polypolie Monopolistische concurrentie SPD Marketing week 2

17 Markt vanuit de aanbodzijde
Verdeling naar macht: sellers’ market buyers’market SPD Marketing week 2

18 Markt vanuit de aanbodzijde
Concurrentie-analyse Concurrentievormen: behoefteconcurrentie (alles) generieke concurrentie (zelfde behoefte) product(type) concurrentie merkenconcurrentie (directe concurrentie) SPD Marketing week 2

19 Markt vanuit de aanbodzijde
Concurrentie-analyse Bedrijfskolom Bedrijfstak Model van Porter Geeft tevens andere vraagbeïnvloedende factoren SPD Marketing week 2

20 Samenvatting Markten: een markt vanuit de vraagzijde
allerlei indelingen waarbij de afnemer centraal staat een markt vanuit de aanbodzijde vooral de positie t.o.v. concurrent wordt belicht SPD Marketing week 2

21 VRAGEN?

22 Einde

23 Einde


Download ppt "Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4"

Verwante presentaties


Ads door Google