Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland
2
Wat is SEPA? Van nationaal georganiseerd betalingsverkeer… naar een gemeenschappelijke eurobetaalmarkt. € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € € €
3
3 Wat gaat er veranderen ? Nationale standaarden worden Europese standaarden: -Rekeningnummer wordt International Bank Account Number (IBAN) -Overschrijving wordt aangepast (SEPA Credit Transfer) -Incasso wordt fors aangepast (SEPA Direct Debit) -Technische standaard voor betaalformaten wordt XML (ISO 20022) Overzichtelijk, maar kan grote impact hebben !
4
Infrastructuur gereed voor massale migratie Aanpassen infrastructuur aan eisen Europese betaalmiddelen Publiekscampagne Communicatie vanuit koepels, intermediairs, banken 1-101-31-7 Pakketten aanpassen Ondersteuning migratie gebruikers Software-leveranciers Communicatie Banken Ondersteuning migratie gebruikers Grootzakelijke SCT gebruikers Kleinzakelijke SCT gebruikers Consumenten Grootzakelijke incassanten Kleinzakelijke incassanten Early movers Toenemend gebruik IBAN Early movers Massale migratie Specificaties basisassortiment zakelijke gebruikers SDD aangepast aan consumenten- beschermingseisen 1 februari: einddatum migratie naar SCT SDD 201220132014 SCTSDD Mogelijk gebruik van nicheproducten na einddatum Organisatie: Nationaal migratieplan
5
5 Actuele stand -Belangrijkste vraag is hoe we de migratie kunnen stimuleren en activeren zodat deze gefaseerd en gecontroleerd gaat plaats vinden -SCT percentage in Nederland blijft achter t.o.v. Europa -Bedrijven onvoldoende in actie -Steeds meer commerciële aanbieders op het gebied van SEPA inclusief aanbod van (volledige) conversie services
6
Migratieratio SCT Nederland en Europa 2,1% 29,6%
7
7 Issues -Onvoldoende aandacht vanuit bedrijfsleven voor de migratie naar SEPA -Onderschatting van bedrijfsleven wat de impact is, zeker bij “fusie bedrijven -Meer actie noodzakelijk vanuit belangenvertegenwoordigers
8
Stand van zaken: resultaten SEPA-monitor voorjaar 2012 8
9
9
10
2012 2013 2014 mrtaprmeijunjulaugsepokt nov decjanfebmrtaprmeijunjulaugsepoktnovdecjanfeb grootzakelijk SCT kleinzakelijk SCT grootzakelijk SDD kleinzakelijk SDD early movers kleinzakelijk = 0 tot 5.000.000 transacties SCT/SDD per jaar massale migratie grootzakelijk = 5.000.000 en meer transacties SCT/SDD per jaar gereed niet van toepassing weet het niet SCT SDD 1 7 3 93 1 4 1 1 1 1 2 2 1 1 3 11 2 3 3 3 15 13 7 7 7 7 10 5 3 17 45 2 1 3 3 1 4 1 2 8 3 6 9 2 10 1 5 1 2 6 12 1 4 1 Resultaten uitvraag zakelijke gebruikers
11
11 Risico’s -Concentratie migratie tussen maart 2013 en februari 2014 waardoor capaciteits probleem kan ontstaan -Banken en bedrijven “wachten” op elkaar om klein zakelijke partijen en consumenten te informeren -Commerciële bedrijven vullen “het gat”
12
Wat kan U doen ? -Bewustmaken van urgentie, actie en consequenties -Informeren over de voortgang -Best practices delen -Zelf migreren en ervaring delen Wat doen wij ? -Sepa regio bijeenkomsten in november -Toolkit op campagnesite met teksten, banners -Maandelijkse nieuwsbrief -Maatoplossingen, zoals presentaties, teksten voor website, mailings 12
13
13 Najaarscampagne
14
BEDRIJVEN -Onder bedrijven is de bekendheid van IBAN hoog. Echter weinig actie -Bedrijven zijn daarom de primaire focus voor de Najaarscampagne. -We zullen ze moeten activeren om zelf aan de slag te gaan en niet te wachten op hun partners (ICT en bank).
15
Bedrijvencampagne: radio -3 weken, vanaf 4 oktober -25” radiocommercial -3 variaties, waarin 1) klanten 2) medewerkers of 3) leveranciers centraal staan -Zenders: Veronica, 538, BNR, 3FM, 100% NL
16
November/december -November/december: ism brancheorganisaties voorbeeldbedrijven/first movers vinden voor testimonials -6 december conferentie ‘’SEPA in bedrijf’’ voor eindgebruikers bedrijven, ism NFS -December: inzet printmedia, gericht op ondernemers (vakbladen of nieuwsmedia)
17
December/januari -PR-activiteiten consumenten (mijlpaal Belastingdienst: toeslagen) -Inzet TVC (3 w.) om kennis- en houdingsniveau consumenten op niveau te houden (ter ondersteuning koepels, bedrijven en banken bij migratie). In boodschap accent op waar men zijn/haar IBAN kan vinden -Voorbereiding PR-activiteiten omzetten internetbankieromgeving banken (Q1)
19
Bedrijvencampagne: 5 weken online op Z24, De Ondernemer, NU Zakelijk, Mijn Bedrijf (Telegraaf)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.