Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsther Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk
2
Chronologie - Theoretische cultuur Grafische cultuur (50.000 jaar – heden) Magische cultuur (50.000 – 10.000 jaar) Totemistische cultuur (10.000 – 5.000 vJ) Religieuze cultuur (5.000 – 700 vJ) Theoretische cultuur (700 vJ – heden) Griekse oudheid (700 vJ – ) Romeinse oudheid (300 vJ - 300) Middeleeuwen Oost-Europa: het Byzantijnse rijk West-Europa: verschillende rijken Moderne Tijd Renaissance
3
Van hardop naar stillezen De geboorte van de moderne tekst en een nieuwe manier van lezen
4
Van hardop lezen naar stillezen 1. Zonder klinkers, zonder spaties
5
Van hardop lezen naar stillezen 2. Met spaties, maar zonder klinkers
6
Van hardop lezen naar stillezen 3. Scriptura continua (met klinkers, zonder spaties)
7
Van hardop lezen naar stillezen 4. Scriptura continua (met leestekens)
8
Van hardop lezen naar stillezen 5. Woordscheiding en leestekens
9
Van hardop lezen naar stillezen 6. De vorm van de tekst
10
The Birth of the Modern Mind Het ontstaan van het sonnet
11
Vraag 1 Paul Oppenheimer noemt Frederick II in feite een sleutelfiguur in de culturele transformatie van middeleeuwen naar moderniteit. Onderbouw deze bewering (wees volledig!)
12
Eerdere fasen in de theoretische cultuur 1. Het Griekse bewustzijn: idealistisch Hoofdvraag: hoe kan ik de werkelijkheid kennen Waarneming centraal Idealistisch (zoekt naar ideaal via concrete waarnemingen) Individu staat centraal (vrijheid) Representatie van de werkelijkheid Steeds nieuwe representatievormen (originaliteit)
13
Eerdere fasen in de theoretische cultuur 2. Het Romeinse bewustzijn: pragmatisch Hoofdvraag: hoe kan ik kennis gebruiken om de werkelijkheid naar mijn hand te zetten Handelen centraal i.p.v. waarneming Pragmatisch (het handelen blijft concreet) Collectief staat centraal (trouw) Representatie van ideologische waarden Statische representatievormen ontleend aan de Grieken (herkenbaarheid)
14
Het middeleeuwse bewustzijn Ethisch Hoofdvraag: hoe kan ik kennis krijgen van het goddelijke en goed handelen? Door en door rationeel Kloof tussen God en mens Representatie van een hogere werkelijkheid Gericht op het handelen (net als Romeinen) Maar: bij Romeinen bleef dit handelen concreet Bij de Middeleeuwers wordt het handelen abstract (het gaat om de betekenis van het handelen)
15
Het moderne bewustzijn Wetenschappelijk Frederick II kondigt een nieuwe fase aan in de theoretische cultuur: de moderne tijd (Renaissance) Hoofdvraag: hoe kan ik de structuur van de werkelijkheid kennen Het belangrijkste principe van de Grieken (de waarneming) keert terug, maar wordt abstract. Het wereldbeeld wordt wetenschappelijk. De wiskunde wordt een belangrijk model voor het denken (vertalingen uit het Arabisch van Euclides; in 1202 schrijft Fibonacci de eerste moderne verhandeling over wiskunde) Voorbeelden: Sonnet, Centraal perspectief
16
Vraag 2 Waarover handelt zijn De arte venandi cum avibus en waarom werd dit werk door de kerk als subversief beschouwd?
17
Vraag 3a Aan het hof van Frederick II kwam ook een nieuw genre, het sonnet, tot bloei. Welke essentiële verschillen vallen er tussen het sonnet en de daaraan voorafgaande vormen van poëzie te constateren?
18
Verschillen tussen sonnet en troubadourlyriek Troubadourlyriek: Bedoeld om opgevoerd te worden voor een publiek (van aristocraten) Afstand tussen dichter en zijn geliefde Conflict is extern en in feite radicaal onpersoonlijk Sonnet Bedoeld om (in stilte) gelezen te worden door een lezer Conflict is intern en juist wel persoonlijk Emotionele problemen worden via een logische structuur ‘opgelost’
19
Nieuw genre: de sonnet Werd als snel opgevat als een nieuwe manier van denken over de wereld Genre dat door zijn vorm gericht was op het innerlijk (geen opvoering/muziek meer nodig) Het sonnet roept door zijn vorm vragen op over de waarden, ideeën en bestaanswijzen van de mens, het was onzeker of de uitkomst van deze vraag overeenkwam met de leer van de kerk
20
De structuur van het sonnet 1 a 2 b kwatrijn 3 a 4 b octaaf 5 a 6 b kwatrijn 7 a 8 b -- wending -- 9 c 10 d terzet 11 e sextet 12 c 13 d terzet 14 e
21
Castel Del Monte in Puglia, Italië
24
Vraag 3b Waarom noemt Oppenheimer het sonnet ‘the single most significant innovation in literature in the past eight hundred years’?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.