Download de presentatie
1
Marketing voor ZZP-ers
Co Bliekendaal Da Vinci College
2
Marketing gaat uit van de behoeften van uw klanten.
Wat is marketing?
3
Consumenten Bedrijven: Verkopers Gebruikers Wie zijn uw klanten?
4
Wat willen uw klanten? Lage prijs? Betrouwbaarheid? Gemak? Aandacht?
Kwaliteit? Zelf beter verkopen? Wat willen uw klanten?
5
Philips Philips verkoopt al snel geen consumentenelektronica meer
Philips speelt in op de verschuivende interesse van consumenten. Die willen online entertainment, niet zozeer elektronica. Philips
6
Geen boren maar gaten
7
Zie filmpje: Waar worden uw klanten gelukkig van?
8
DMU’s Verschillende rollen en belangen: Koper Beslisser Gebruiker
Beïnvloeder Gatekeeper DMU’s
9
Wat Heb Ik Daar Aan WHIDA
10
Wie zijn uw concurrenten?
Merkconcurrenten Generieke concurrenten Behoefteconcurrenten Je kunt elke euro maar één keer uitgeven. Wie zijn uw concurrenten?
11
Laagste kosten en dus laagste prijs (Cost leadership)
Voor elke klant een ander product (Differentiatie) Van alles wat (Stuck in the middle) Voor beperkt aantal klanten het beste (Focusstrategie) Hoe kun je concurreren?
12
Promotie Beste promotie: Mond tot mond reclame
Meer doen dan beloofd: minimaal 8,5 Promotie
13
Nieuws: Actueel, Belangrijk, Afwijkend, Belangstelling, Autoriteit
Het woord persbericht Datum verzending Tegenwoordige tijd, actief geschreven Neutrale tekst Lead: Wie, wat, waar, wanneer Verder: Waarom Oprolbaarheid Beeld Afzender Juiste medium Free publicity
14
Internet
15
Zie filmpje: Vijf slimme manieren om uw bedrijf online te promoten
16
Circa 75% van de consumenten gebruiken zoekmachines ter oriëntatie
Sneller en gerichter adverteren dan bij traditionele offline advertentiecampagnes Leer op: Adverteren
17
Hoe werkt Adwords?
18
Zie filmpje: Wat is AdWords
19
Persoonlijke verkoop Par: Primaire affectieve reactie
Vocatio: verkenning, omschrijving, confrontatie, argumentatie, tegenwerpingen, instemming en order Presentatie- en bewijsmap Persoonlijke verkoop
21
Monetaire prijs Non monetaire prijs: inspanning Prijs
22
Intern: financiën, personeel, organisatie, marketing, producten
Extern: concurrentie, klanten, leveranciers, demografie, economie, politiek, ecologie, sociaal, juridisch (de pest) Marketingplan
24
Marketingplan INHOUDSOPGAVE 1 Inleiding 2 De ondernemer
2.1 Persoonlijke gegevens 2.2 Kwaliteiten 2.3 Motivatie 3 Bedrijfsgegevens 3.1 De onderneming 3.2 Bedrijfsidee 3.3 De markt 3.4 Klantenbenadering 4 Financiën 4.1 Investeringsplan 4.2 Financieringsplan 4.3 Exploitatiebegroting 5 Bijlagen Marketingplan
25
Waar vind ik de tijd?
26
Timemanagement Stel een heldere to-do list op.
Maak onderscheid tussen urgentie en belangrijkheid. Doe belangrijke zaken ’s ochtends, dan heb je meer energie. Zorg voor een prettige en opgeruimde werkomgeving. Doe minder belangrijke zaken later of delegeer ze. Stel geen zaken uit, dat kost meer tijd. Sluit de dag af met minstens één afgesloten belangrijke zaak. Neem met regelmaat een ontspannen pauze. Bereid aan het einde van de dag kort de volgende dag voor. Vergeet nooit te lachen. Timemanagement
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.