Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
<naam school>
2
Inhoud Jongeren en ongezond eetgedrag Veel in het nieuws
(Deel)oplossing: De Gezonde Schoolkantine Hoe dit te bewerkstelligen Het kan echt! Concrete hulp van Voedingscentrum Opbouw presentatie
3
Jongeren en ongezond eetgedrag
Ongezonde leefstijl van jongeren nu leidt tot ongezonde toekomst met gezondheidsproblemen Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
4
Jongeren en ongezond eetgedrag
Ongezonde leefstijl van jongeren nu leidt tot ongezonde toekomst met gezondheidsproblemen 15% van de jongeren heeft nu al overgewicht Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
5
Jongeren en ongezond eetgedrag
Ongezonde leefstijl van jongeren nu leidt tot ongezonde toekomst met gezondheidsproblemen 15% van de jongeren heeft overgewicht risico’s: lichamelijk: diabetes, verhoogde bloeddruk, hart en vaatziekten, aandoeningen aan bewegingsapparaat psychosociaal: slecht zelfbeeld, pesten Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
6
Veel in het nieuws Smaak leren op school zaterdag 17 november 2007 GELDERMALSEN - Onlangs begonnen op Brede school de Sterrenbogerd de zogenaamde Smaaklessen, het lesprogramma over eten en smaak voor het basisonderwijs, waarin het beleven van voedsel centraal staat.. De lessen worden gegeven door Lucas Smid van restaurant Appels en Peren uit Tricht. Het door meesterkok Pierre Wind en Universiteit Wageningen ontwikkelde programma Smaaklessen is vorig jaar door 500 basisscholen aangeboden. Het is wegens succes geprolongeerd Een op de drie middelbare scholieren ontbijt niet Door Onno Havermans in Trouw Een op de drie middelbare scholieren ontbijt niet, zo blijkt uit onderzoek van de zes GGD’s in Oost-Nederland onder tweede- en vierdeklassers. Veel kinderen worden daardoor dik, zo concludeerde de Wageningen Universiteit vorig jaar. Het onderzoek uit 2003 is vorig jaar herhaald, nieuwe conclusies worden dit jaar verwacht. Intussen zijn de GGD’s begonnen met een preventieprogramma. Jeugdartsen en verpleegkundigen onderzoeken jaarlijks alle leerlingen van groep 2 (5- en 6-jarigen), groep 7 (10- en 11-jarigen) van de basisschool en tweedeklassers van de middelbare school, waarbij ze standaard naar het ontbijtgedrag vragen. Leerlingen met overgewicht krijgen samen met hun ouders een begeleidingstraject aangeboden, waarin ontbijt een cruciale rol speelt, naast minder zoete drankjes, minder tv kijken , meer buitenspelen en sporten. De GGD Gelre-IJssel verzorgt verder in de Achterhoek cursussen gericht op eetpatronen en bewegen voor kinderen rond de 12 jaar en hun ouders. 'Denk toch aan de vezeltjes, jongens' door Saskia Minkman HENGELO - Ouders zouden gewoon eens gezellig de tafel moeten dekken. 'Kotsmisselijk' wordt hij van een ontbijt. Alles heeft hij al geprobeerd;brood, crackers. Maar het ligt als een baksteen op zijn maag. De leerling van klas 1B van 't Genseler fietst dus met lege maag naar school. Diëtiste Patricia van Wijngaarden van Carint fronst haar wenkbrauwen als ze dat hoort. Het onderwerp gezonde voeding en jongeren speelt veel tegenwoordig. Snoep hoort bij school volgens leerlingen door Tessa Klooster KAMPEN - Roken! Ze snapt niet dat iemand dát doet. "Je weet toch hoe slecht dat voor je is", zegt Astrid Verkerk (13). Maar elke dag een lekkere chocolademars uit de snoepautomaat moet wel kunnen. "Snoep hoort toch bij school", vervolgt de onderbouwleerling van het Ichthus College. Zij en haar klasgenoten moesten met lede ogen aanzien, hoe hun snoepautomaat in de kantine werd leeggehaald en hoe er verantwoordelijke tussendoortjes werden teruggeplaatst. Meer groente en fruit voor Hoornse jeugdHoorn - Alle fracties in de gemeenteraad van Hoorn willen dat kinderen meer groente en fruit gaan eten, thuis en op school. In de gemeenteraadsvergadering van 20 november is hiertoe in een motie opgeroepen.
7
Een (deel)oplossing: De Gezonde Schoolkantine
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
8
Een (deel)oplossing: De Gezonde Schoolkantine
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school Gezonde producten in kantine zorgen ervoor dat jongeren gezonder eten. We eten wat er is! Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
9
We eten wat er is.. Weekvoorraad van een gezin in Chad (bron: Hungry Planet, 2005)
10
We eten wat er is.. Weekvoorraad van een gezin in Duitsland (bron: Hungry Planet, 2005)
11
Een (deel)oplossing: De Gezonde Schoolkantine
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school Gezonde producten in kantine zorgt ervoor dat jongeren gezonder eten Kinderen die gezond eten op school presteren ook beter op school Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
12
Een (deel)oplossing: De Gezonde Schoolkantine
Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school Gezonde producten in kantine zorgt ervoor dat jongeren gezonder eten Kinderen die gezond eten op school presteren ook beter op school Investeren in gezonde toekomst: jong geleerd is oud gedaan Kinderen eten ongezond (getallen RIVM, handleiding). Lichamelijk en psychosociale slecht gevolgen. Dat kunnen we met zijn allen niet willen. We zijn wat we eten. Kinderen brengen een groot deel van hun dag op school door en het is belangrijk dat ze daar gezond eten. Goed voor gezondheid nu, de toekomst en goede Voeding staat aan de basis van goede schoolprestaties. Verder geldt ook jong geleerd is oud gedaan: kinderen die op school gezond eten zullen dit later als volwassenen ook sneller doen
13
Hoe dit te bewerkstelligen?
Gezond aanbod op school Gezonde voeding in de les Betrekken van alle partijen Structureel inbedden in beleid
14
Hoe dit te bewerkstelligen?
Gezond aanbod op school Gezonde voeding in de les Betrekken van alle partijen Structureel inbedden in beleid
15
Gezond aanbod
16
Gezond aanbod Schijf van Vijf
17
Gezond aanbod Schijf van Vijf Eet gevarieerd Eet niet te veel & Beweeg
Regels: Eet gevarieerd Eet niet te veel & Beweeg Gebruik minder verzadigd vet Eet volop groente, fruit en brood Ga ‘veilig’ met voedsel om
18
Gezond aanbod Schijf van Vijf Groente en fruit
Vakken: Groente en fruit Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers Vetten en olie Dranken
19
Gezond aanbod Schijf van Vijf
20
Gezond aanbod Schijf van Vijf Wel:
Basisvoedingsmiddelen uit de Schijf: dagelijks nodig Niet: Sauzen, snacks, koek, snoep en gebak: niet nodig om gezond te blijven
21
Hoe dit te bewerkstelligen?
Gezond aanbod op school Gezonde voeding in de les Betrekken van alle partijen Structureel inbedden in beleid
22
Gezonde voeding in de les
Tijdens lessen en of projecten leren leerlingen over gezonde voeding (bijv. weet wat je eet)
23
Hoe dit te bewerkstelligen?
Gezond aanbod op school Gezonde voeding in de les Betrekken van alle partijen Structureel inbedden in beleid
24
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: een gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor de school
25
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, hebben voorbeeldfunctie
26
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, voorbeeldfunctie Kantinebeheerder/cateraar: zorgt voor gezond en goed aanbod; tevreden klanten (=leerling, ouders, directie)
27
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, voorbeeldfunctie Kantinebeheerder/cateraar: zorgt voor gezond en goed aanbod; tevreden klanten (=leerling, oude, directie) Docenten: onderwerp in reguliere lessen passen; voorbeeldfunctie
28
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, voorbeeldfunctie Kantinebeheerder/cateraar: zorgt voor gezond en goed aanbod; tevreden klanten (=leerling, oude, directie) Docenten: onderwerp in reguliere lessen passen; voorbeeldfunctie Scholieren: fitheid en lekkerder in je vel door goed eten; toekomstgericht; inspraak en meebeslissen
29
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, voorbeeldfunctie Kantinebeheerder/cateraar: zorgt voor gezond en goed aanbod; tevreden klanten (=leerling, oude, directie) Docenten: onderwerp in reguliere lessen passen; voorbeeldfunctie Scholieren: fitheid en lekkerder in je vel door goed eten; toekomstgericht; inspraak en meebeslissen Lokale GGD begeleidt en adviseert
30
Betrekken van alle partijen
Schoolteam: gezonde kantine (en gezonde en goedpresterende leerlingen) als kwaliteitscriterium voor school Ouders: willen gezonde kinderen nu en later, uiteindelijk samen met kinderen verantwoordelijk voor voedingsgewoonten kinderen, voorbeeldfunctie Kantinebeheerder/cateraar: zorgt voor gezond en goed aanbod; tevreden klanten (=leerling, oude, directie) Docenten: onderwerp in reguliere lessen passen; voorbeeldfunctie Scholieren: fitheid en lekkerder in je vel door goed eten;toekomstgericht; inspraak en meebeslissen Lokale GGD begeleidt en adviseert
31
Betrekken van alle partijen
Alle partijen dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de gezonde schoolkantine In werkgroep: schoolleider, ouder, kantinebeheerder, docent, scholier
32
Wat kunnen ouders doen? Het goede voorbeeld geven
Thuis zorgen voor gezond eten Op school het belang van gezonde producten aangeven Vraag om gezonde schoolkantine en werkgroep bij schooldirectie Samen in werkgroep met schoolleider, docenten, leerlingen en beheerder vorm geven aan De Gezonde Schoolkantine
33
Hoe dit te bewerkstelligen?
Gezond aanbod op school Gezonde voeding in de les Betrekken van alle partijen Structureel inbedden in beleid
34
Structureel inbedden Opstellen van schoolgezondheidsbeleid
35
Het kan echt!
36
Het kan echt!
37
Het kan echt!
38
Het kan echt!
39
Het kan echt!
40
Concrete hulp van Voedingscentrum
Informatie voor alle betrokkenen om te komen tot een gezonde schoolkantine Handleidingen voor schoolteam, ouders en kantinebeheerders Stimuleringsprijs De Gezonde Schoolkantine
41
Materialen
42
Stimuleringsprijs De Gezonde Schoolkantine
Goed werkplan ontwikkeling gezonde schoolkantine (voor hulp zie handleidingen en GGD) €1000,- werkbudget voor uitvoering plannen School met beste ontwikkeling Gezonde Schoolkantine volgens eigen plan wint € voor de schoolkantine! nr 2 wint €4000,- nr 3 wint €1000,-
43
Samenvatting Werkgroep starten
Kleine stappen richting gezondere schoolkantine Werkbudget Stimuleringsprijs Succes!
44
Succes!
45
VRAGEN?
46
Bronnen Zie: Feiten en achtergronden bij De Gezonde Schoolkantine
op
47
Materialen Zie: www.degezondeschoolkantine.nl
Te bestellen op de webshop van het voedingscentrum
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.