Download de presentatie
GepubliceerdRudolf Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Albert Kaput & Desirée Houkema
2
Even voorstellen…
3
Albert Kaput Missie CCL
Ruim 12 jaar ervaring met ca. 250 ‘high-potential drop-outs’ Mede-oprichter van het Centrum voor Creatief Leren (CCL) Missie CCL Het bieden van ruimte en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel en grote gevoeligheid, die in hun ontwikkeling geschaad zijn en hun oorspronkelijke levenskracht hebben verloren CCL biedt oplossingen waar de reguliere zorg en het reguliere onderwijs die (nog) niet hebben
5
Desirée Houkema Psycholoog / cognitiewetenschapper
‘Specialist in Gifted Education’ (Hoog)begaafdheid In-Zicht Informatiepunt Onderwijs, Hoogbegaafdheid en Excellentie
6
(Hoog)begaafdheid In-Zicht (H)erkenning van talent in ontwikkeling
Missie Het leveren van een bijdrage aan begrip en erkenning van (hoog)begaafde kinderen, zodat zij optimale ontwikkelingskansen krijgen en hun talenten tot recht kunnen komen op een manier die bij hen past. Kerntaak onderwijs Toerusting van leerlingen om actief naar eigen vermogen en behoeften betekenisvol bij te dragen aan de maatschappij, met behoud van eigenheid
7
(hoog)begaafdheid nieuwsgierig intens flow autonoom kritisch snel
Dabrowski: overexcitabilities veel willend brede interesse Csikszentmihalyi veeleisend nieuwsgierig perfectionistisch gevoelig specifieke, diepgaande interesses intens zet door actief flow scherpe waarneming veel energie kennishonger Dweck: FIXED vs growth mindset snel gefocust leergierig intrinsiek gemotiveerd ontwikkelings- potentieel gedrevenheid procesgericht (hoog)begaafdheid opvallend gevoel voor humor enthousiast voor passies eigengereid zelf ontdekkend creërend (denk)vermogen rijke fantasie veel ideeën autonoom zelfsturend plezier in creëren rijk en levendig voorstellingsvermogen productief flexibel reflecterend Luc Stevens origineel zoekend naar betekenis meerdere invalshoeken Ken Robinson initiatiefrijk kritisch problemen herkennen ondernemend probleem oplossing eigen-wijsheid nonconformistisch omgaan met ambiguïteit meerdere oplossingen sterk rechtvaardigheidsgevoel
13
Uitgangspunten (CCL) Het (her)winnen van het vermogen om (zichzelf) lief te hebben Door te ervaren dat ze er mogen zijn en dat wat wij /zij doen goed is Door met respect met hun wensen en noden om te gaan Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen spelen Door voortdurend aandacht te hebben voor het creatieve vermogen Door plezier hierin te delen Het (her)winnen van het vermogen om te kunnen werken (het oppakken van maatschappelijke verantwoordelijkheid) Door het aanbieden van een leersituatie die is aangepast aan de leerstijl van het kind Door in het leren zijn of haar route als leidraad te nemen LEVENSVREUGDE SCHEPPINGSVREUGDE ARBEIDSVREUGDE
14
Perspectief
15
Perspectief
17
leerling uitdaging ondersteuning vertrouwen relatie competentie
interactie uitdaging ondersteuning relatie leerling competentie autonomie instructie klassen- management vertrouwen Luc Stevens
18
"Ik verwacht van jullie allemaal dat jullie onafhankelijke, creatieve en kritische denkers worden die exact zullen doen wat ik zeg!"
19
Geef ze de ruimte en sta ze niet in de weg!
22
Ik heb ALLES geprobeerd om haar te motiveren!
Je had ook gewoon mij kunnen VRAGEN…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.