De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)"— Transcript van de presentatie:

1 “Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)
Marjoleine van Doorn Stadsmarinier Rotterdam- Centrum, Centraal Station en Zuidplein 15 maart 2007 Congres: Openbare Ruimte, wat levert het op?

2

3 Stadsmariniers Eind 2002 van start
Taak: vergroten van objectieve en subjectieve veiligheid Werkwijze: probleemanalyse / voorstel voor aanpak Draagvlak onder bewoners, bedrijven en diensten Aanpak richt zich op de oorzaak van problemen

4 Analyse Vaak sprake van verpaupering Oorzaken:
vastgoedeigenaren (particulier, corporaties, gemeente) inrichting buitenruimte (verlichting, onoverzichtelijke plekken, onderhoud)

5 Wallisblok spangen

6 Aanpak Analyse eigendom vastgoed Analyse gebruik vastgoed
“Aanspreken, aanschrijven en aanpakken” Eerst drang, dan dwang Communiceren van successen

7 Verschillende methodes
De Hotspotaanpak De Groeibriljanten Kansenzones Groene Duimen Alijda-panden

8 Acties Grafitti-aanpak Milieu-acties Fietswrakkenacties Cowcontainers
Pisplekkenroute Plaatsen van uri-zuilen “Rotterdam groeit, Rotterdam snoeit”

9 Resultaten Jaarlijkse Rotterdamse Veiligheidsindex
Met splitsing op wijken en buurten Bewoners, bezoekers en bedrijven geven cijfer Gemiddeld rapportcijfer stijgt jaarlijks 2006: 1 onveilige wijk / 7 probleemwijken Van 5,6 naar 6,9 over 2005

10 Kost een paar centen... Grote investeringen in vastgoed en buitenruimte Bedrijven participeren in Kansenzones en Veilig Ondernemen (50% / 33%) Bewoners / ondernemers participeren in Groeibriljanten Voegt iets toe: netwerk, betrokkenheid, samenwerking

11 Landelijke waardering voor Rotterdam
2006 Hein Roethofprijs voor stadsmariniers 1e stad met volledig programma Kansenzones Toestemming voor eerste experiment met BID

12 Randvoorwaarden Een slagvaardig en besluitvaardig college
Bewoners en bedrijven die nut en noodzaak inzien Medewerkers die ‘out of the box’ denken en handelen Partners die over grenzen eigen werkterrein heenkijken Van “ja maar” naar “ja” of “nee” Communicatietraject Geld

13 Tot besluit Hartelijk dank voor de aandacht!


Download ppt "“Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)"

Verwante presentaties


Ads door Google