Download de presentatie
1
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
2
De fasen van het verkoopproces
orderverkrijging orderontvangst orderbeoordeling orderverwerking goederenuitlevering retourzendingen afwikkeling verkoopfacturen contante verkopen
3
De fasen van het verkoopproces
Fase 1: orderverkrijging. Het verkrijgen van orders kan gebeuren door middel van: het verspreiden van reclamefolders; klantenbezoek door een vertegenwoordiger; e-commerce.
4
De fasen van het verkoopproces
Fase 2: orderontvangst. Orders komen binnen bij de afdeling Verkoop (soms orderafdeling genoemd). Registratie van alle orders in het orderbestand (wat wordt vastgelegd?).
5
De fasen van het verkoopproces
Fase 3: orderbeoordeling. Ontvangen orders worden beoordeeld op hun uitvoerbaarheid, gericht op: kredietwaardigheid klant; leverbaarheid artikelen; haalbaarheid gewenste levertijd.
6
De fasen van het verkoopproces
Controle kredietwaardigheid: raadplegen debiteurenadministratie. Controle leverbaarheid: raadplegen voorraadadministratie. Indien niet leverbaar: backorder vastleggen in backorderbestand, voor zover de door de klant gewenste levertijd nog haalbaar is.
7
De fasen van het verkoopproces
Fase 4: orderverwerking. voorfacturering nafacturering
8
De fasen van het verkoopproces
Fase 4: orderverwerking (voorfacturering). order wordt gecontroleerd op leverbaarheid; factuur wordt aangemaakt → opboeken debiteurenadministratie en tegelijk afboeken economische voorraad; kopiefactuur is opdracht voor magazijn; afgifte goederen tegen kwijting; afgiftemelding aan administratie → afboeken technische voorraad.
9
De fasen van het verkoopproces
Fase 4: orderverwerking (nafacturering). order leidt tot opdracht aan magazijn; afgiftemelding aan verkoop en administratie; afboeken technische voorraad; aanmaken factuur op basis van afgiftemelding; opboeken debiteurenadministratie.
10
De fasen van het verkoopproces
Fase 5: goederenuitlevering. magazijn handelt in opdracht van verkoopafdeling; afgifte geschiedt tegen kwijting; afgiften worden gemeld aan de administratie; deze werkt de voorraadadministratie bij.
11
De fasen van het verkoopproces
Fase 6: retourzendingen. Indien klanten goederen retour sturen: controle of goederen overeenkomen met pakbon; verkoop beslist wat er met de goederen moet gebeuren; verzenden creditnota door verkoopafdeling.
12
De fasen van het verkoopproces
Fase 7: factuurafwikkeling. Bewaking van vorderingen, manen (aanmanen): overleg met afdeling Verkoop; maanmethoden.
13
Verkoopcontracten Levering tegen vooraf overeengekomen
prijzen van overeengekomen hoeveel- heden van bepaalde goederen: op vastgestelde tijdstippen; op afroep. Contractenbestand. Contractposities bewaken via contracten-bestand.
14
Controle op volledigheid opbrengstverantwoording
Soll-positie bepalen met behulp van verband in de goederenbeweging. Ist-positie ontlenen aan de verkoop- en debiteurenadministratie. Eventueel kortingen controleren op juistheid.
15
Informatiebehoeften Gerealiseerde afzet, omzet, marge t.o.v.
planning (analyseren verschil). Betalingsgedrag afnemers. Kosten verkoop (o.a. personeel). Ziekteverzuim personeel. Casusspecifieke informatiebehoeften.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.