De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006 © 2006 Atos Origin. Confidential information owned by Atos Origin, to be used by the recipient only. This document or any part of it, may not be reproduced, copied, circulated and/or distributed nor quoted without prior written approval from Atos Origin. Insourcing van medewerkers Visie en praktijk Jos Blejie, Managed Operations NGI jaarcongres, Utrecht, 12 december 2006

2 2 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Wat betekent outsourcing voor medewerkers?

3 3 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Ik heb ‘t nu prima naar mijn zin. Blijft dat na de overgang wel zo? Een commerciële dienstverlener, past dat wel bij mij? Moet ik het heft in eigen handen nemen of afwachten wat er gaat gebeuren? Zorgen, onzekerheid, vragen…

4 4 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Ben ik welkom...?

5 5 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Pas ik in de cultuur...?

6 6 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Bescherming werk en rechten?

7 7 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Outsourcing is een emotioneel proces »Outsourcing brengt veel emoties en onzekerheden »Ben ik welkom? Ze brengen al ons werk naar India! »Ze bevriezen onze salarissen... »Geruchten ontstaan en verspreiden zich snel op de gang en bij de koffie »Medewerkers horen wat ze willen horen »En horen niet (goed) wat ze niet willen horen »Iedereen kent wel iemand die vertelde dat.... »Er zijn vele ongevraagde adviseurs »Onzekerheid kent vele bronnen

8 8 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Wet overgang van onderneming Structureren van de emoties: naar de ratio Continuïteit centraal Global sourcing Individuele ontwikkeling

9 9 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie De ratio verwoord »Wet overgang van onderneming biedt beste oplossing voor: »Continuïteit van dienstverlening én dienstverband »Borgen van belangen klant, medewerkers én leverancier »Continuïteit waarborgen in periode van grote veranderingen: »Continuïteit van dienstverlening aan klant »Continuïteit van onderneming Atos Origin »Continuïteit van werkgelegenheid medewerkers »Global sourcing (off-shoring) vereist voortdurende afstemming van typen werk en medewerkers in Nederland »Management en medewerkers moeten inspelen op off-shoring door focus op typen werk die in Nederland blijven »Individuele ontwikkeling is de beste garantie voor toekomstig werk

10 10 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Overgang van onderneming? Indien overgang van onderneming: »Het recht van medewerkers om mee over te gaan »Medewerker kan afzien van zijn recht »De wet beschermt werkgelegenheid en opgebouwde rechten »Arbeidsvoorwaarden (CAO) blijven van kracht, tenzij... »De arbeidsovereenkomst gaat mee over: »Opgebouwde dienstjaren blijven staan »Uitzondering voor pensioen: deelnemer pensioenregeling nieuwe werkgever Indien er formeel geen sprake is van overgang van onderneming streeft Atos Origin er naar de relevante wetgeving op dat gebied toch toe te passen

11 11 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Ben ik bij Atos Origin zeker van mijn baan? »Atos Origin wil continuïteit en perspectief bieden: »Continuïteit in dienstverlening en werkgelegenheid »Veel opleidingsmogelijkheden »Zeer diverse loopbaanpaden en carrièrekansen »Specialisering en verbreding »Global sourcing (off-shoring): »Uitbesteding van deel van bouw en beheer applicaties en infrastructuur »Focus in Nederland op hoogwaardige technische vaardigheden en sociale vaardigheden »Eigen initiatief wel nodig: training, etc.

12 12 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Breed pallet aan diensten en werk Consult – Build – Operate: veel mogelijkheden Advisering, detachering, projecten, outsourcing, beheer; ruim 50% van werk en inkomsten in Nederland komt uit outsourcing. Advisering, business expertise, beleidAtos Consulting Applicatie-ontwikkeling, integratie, beheer Systems Integration Infrastructuurbeheer, kantoorautomatiseringManaged Operations

13 13 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Off-shoring: front office versus back office High Very high Low Unique Low Local language Normal < 3 Interaction w. Client/ consulting required Criticality of service Maturity/Offshore Type of Project Technology Maturity Language Price Sensitivity Team Size Low High Recurrent High English High < 10 Front Office On-Site Back office Off-Shore Front Office On-Shore Back Office Near-Shore 1 st line2 nd line3 rd line Backoffice Front Office

14 14 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Off-shoring: is het glas halfvol of halfleeg? »Focus »Empowerment »Innovatie »Continue educatie en training »Certificering »Werken in een lerende organisatie van ‘veldwerker’ naar ‘kenniswerker’

15 15 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Veranderingen voor medewerkers »Collega’s worden klant, en gaan zich als klant gedragen »Nieuwe rollen, gedragsverandering, nieuwe regels.... »Van één interne klantengroep naar meerdere externe klantengroepen »Conflicterende eisen vanuit verschillende koninkrijken? »Van interne ‘stafdienst’ zonder winstoogmerk naar commerciële leverancier »Winst is broodnodig voor continuïteit »Van ‘ons kent ons’ en korte lijnen naar uitvoering contract en formele communicatie »‘Dit is niet contractueel afgesproken...’ »Van klantlocatie naar nieuwe (Atos Origin) locatie »Niet langer met broodtrommeltje op de fiets? »Van één sociale groep naar verdeling over vele (gespecialiseerde) groepen »Verlies oude collega’s, nieuwe collega’s »Deel van het werk gaat verdwijnen naar andere locaties »Wat gaat near-shore en off-shore, wat komt er voor in de plaats?

16 16 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Managen van de consequenties »Eerst: veiligstellen continuïteit van dienstverlening: »Dienstverlening continueren ‘as-is’ om controle te krijgen »Medewerkers in sociale verband houden, specifiek voor ‘hun’ klant »Daarna: focus op inzetbaarheid in de toekomst: »Transformatie van dienstverlening én individuele loopbaan ontwikkeling in verband brengen: bewustwording, training, herplaatsing »Faciliteren van culturele en mentale verandering (zakelijkheid, winstoogmerk) »Volledige integratie in onze organisatie en processen »Speciale aandacht voor: »overgang van arbeidsvoorwaarden »inzetbaarheid binnen Atos Origin »geografie (locatie) en mobiliteit

17 17 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie Transition management Phasing Quality and assurance Hand-over Transitie in de juiste richting Strategy and Structure Governance Utilization of capabilities People and culture Management style and perception HR policy and communication Customer focus Scorecards Processes and Procedures One way of working Process focused governance Metrics Technique and Infrastructure Power supply and basic infrastructure Geographical split Service strategy 31 %35 %19 %15 % Management and organization Source: MO management interviews, January 2006

18 18 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie De resultaten  De afgelopen jaren hebben wij honderden medewerkers geïntegreerd in Nederland  Ongeveer 30% van de medewerkers in een andere rol na transitie  Nieuwe uitdagingen en verandering van werk blijkt positief uit te werken op motivatie van medewerkers  Laag verloop: < 7% per jaar  Medewerkers met verhoogde mobiliteit scoren een vol punt hoger op ‘medewerker tevredenheid’  De afgelopen jaren hebben wij honderden medewerkers geïntegreerd in Nederland  Ongeveer 30% van de medewerkers in een andere rol na transitie  Nieuwe uitdagingen en verandering van werk blijkt positief uit te werken op motivatie van medewerkers  Laag verloop: < 7% per jaar  Medewerkers met verhoogde mobiliteit scoren een vol punt hoger op ‘medewerker tevredenheid’ Transitie in de juiste richting

19 19 NGI Jaarcongres 2006 - Jos Blejie

20 Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006 © 2006 Atos Origin. Confidential information owned by Atos Origin, to be used by the recipient only. This document or any part of it, may not be reproduced, copied, circulated and/or distributed nor quoted without prior written approval from Atos Origin. For more information please contact: Jos Blejie t +31 (0) 30 299 4477 m +31(0) 6 5318 1712 jos.blejie@atosorigin.com Atos Origin, Papendorpseweg 93, 3528 BJ Utrecht www.atosorigin.com www.atosorigin.com


Download ppt "Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google