De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof 200020012002200320042005200620072008*2009201020112012MAT.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof 200020012002200320042005200620072008*2009201020112012MAT."— Transcript van de presentatie:

1

2 Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof 200020012002200320042005200620072008*2009201020112012MAT Q2 2013 volume in kg per capita7,106,376,486,636,206,616,396,334,334,034,003,793,613,66 besteding in euro per capita11,1112,1213,4311,1911,3812,1613,3112,937,627,078,087,317,487,06 % kopersgezinnen85,183,886,085,485,084,883,382,385,285,885,085,382,7 gemiddelde prijs euro/kg1,561,902,071,691,831,842,082,041,761,752,021,932,081,93 Bron: GfK PanelServices voor VLAM * GfK is overgeschakeld op een nieuwe methode voor het wegen en extrapoleren van de resultaten van de streekproef (5.000 gezinnen) naar de volledige Belgische populatie. Dit resulteerde in gevoelige dalingen van de absolute volumes en de bestedingen waardoor de vergelijkbaarheid met de data uit vorige presentaties niet meer mogelijk is. De data werden herrekend vanaf 2008.

3 Profiel van de witloofaankoper in België Index* Totaal Belgie100 Vlaanderen101 Brussel (19 gemeenten)89 Wallonie102 Jonge alleenstaande >40j72 Tweeverdieners90 HH met kinderen, beperkt ink.98 Welgestelde HH met kinderen102 Kostwinner (2p)103 Alleenstaande <40j96 Gepensioneerden met bep. ink.107 Welgestelde gepensioneerden111 * index op basis van penetratie MAT Q2 2013, gemiddelde van België = 100 Bron: GfK PanelServices voor VLAM

4 Distributiekanalen vers witloof op basis van het gekochte volume

5 Seizoensschommelingen aankopen witloof Q1 2008Q2 2008Q3 2008Q4 2008Q1 2009Q2 2009Q3 2009Q4 2009Q1 2010Q2 2010Q3 2010Q4 2010Q1 2011Q2 2011Q3 2011Q4 2011Q1 2012Q2 2012Q3 2012Q4 2012Q1 2013Q2 2013 Volume in ton15.5719.9127.06912.96114.3029.1256.36712.92514.3539.0925.98613.45114.2418.2276.40612.03013.2148.0945.86512.10413.2658.802

6 Belgische export van vers witloof (in ton)

7 Belgische handelsbalans vers witloof 2000200120022003200420052006200720082009201020112012 import10.242 18.35319.02713.92914.52916.04118.98117.39917.26317.80719.27117.27418.436 export22.00729.40833.80127.31324.33621.53322.47521.92920.92521.13319.14316.14518.339 saldo11.76411.05614.77413.3849.8075.4923.4934.5313.6613.326-128-1.129-97 * Let wel op: met de exportcijfers voor VS bleek iets mis te zijn. Er zijn heel wat gegevens niet correct aangegeven sinds 2010 waardoor onderschatting. Bron: Eurostat + bewerkingen VLAM

8 Witloof verbruik in Duitsland - in 2012 = 0,62kg gemiddeld per huishouden (prijs gemiddeld 2,27€/kg) - in 2013 = 0,68kg gemiddeld per huishouden (prijs gemiddeld 2,13€/kg) -per persoon + 0,32 - 0,4kg

9 Witloof productie en verbuik in Frankrijk De Franse consumptie draait momenteel rond de 2,8 kg pp per jaar. Ongeveer 80% van de gezinnen koop minstens één maal per jaar witloof. Nog enkele cijfers : - 2012 productie : 190 700 ton

10 Witloof productie en verbruik in Frankrijk Productie seizoen 2011/2012 : Hydro : 172 640 ton Traditioneel : 3010 ton Bio : 840 ton Andere segmenten : 620 ton Totaal : 177 150 ton* (* : verschil met cijfer hierboven : winterproductie van september tot mei) De productie in Frankrijk daalt ieder jaar. Zo’n 5 à 6 jaar geleden bedroeg de productie nog 220 000 ton !! Franse bevolking : 64 900 000

11 Toekomst -De thuismarkt: 40 mio kg van de 55 mio kg veilingwitloof - ligt onder vuur, moeten we winnen -Import tegengaan (chauvinisme) -Betere kwaliteit is minder kg -Consumptie verhogen (kwaliteit) -Sleutel ligt bij retail en hard discount -Marketing is haalbaar (IEDEREEN BETAALT MEE) -EENGEMAAKT AANBOD VIA VEILING

12 Toekomst -De exportmarkt - verkleint door eigen productie/biedt ook kansen -De ‘overschot’ op export is verdringingsmarkt -Productbewustzijn is er niet, subtiel betere kwaliteit is minder een troef -Mini - witloof is een les

13 VERPAKKINGEN BELORTA


Download ppt "Evolutie aankopen witloof voor thuisverbruik in België Lange termijn evolutie van de aankopen van vers witloof 200020012002200320042005200620072008*2009201020112012MAT."

Verwante presentaties


Ads door Google