Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGustaaf Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media
Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland
2
Belangrijkste uitdagingen 2010…
Koninklijke Horeca Nederland Grootste werkgevers organisatie horeca leden 16 regio’s 6 sectoren 240 afdelingen 70% totale horeca omzet 65% werknemers aanspreekpunt voor overheid 2
3
Belangrijkste uitdagingen 2010…
Creëer ruimte om te bouwen 1. Revitaliseren van imago 2. Center of excellence 3. Ondernemen & Samenwerking 4. Nieuwe Media 5. Maatschappelijk verantwoordelijkheid 6. Beroepstrots en vakmanschap 7. Toekomstbestendigheid 8. Op zoek naar de beste mensen 3
4
met inzet van Nieuwe Media
Wat betekent dit voor u? Nieuwe Media Kansen voor Horeca met inzet van Nieuwe Media 4
6
Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan?
Wat betekent dit voor u? Wat staat u te doen? Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? First Things First! 6
7
Wie zorgt voor uw omzet? 7
8
Wie zorgt voor uw omzet? ? ? 8
9
Van aanwezig naar zichtbaar
Let op ! Alles wat we wensen is er stiekem al ! Dus zo: Maar ook zo: 9
10
Van aanwezig naar zichtbaar
11
Van aanwezig naar zichtbaar
Wij zijn een goed bedrijf ! Zij zijn een goed bedrijf !
12
Van aanwezig naar zichtbaar
13
Online zijn alle bedrijven even groot
Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts
14
gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding
Van aanwezig naar zichtbaar Omzet is …. gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding
15
Van aanwezig naar zichtbaar
Wat kan nieuwe media voor u doen: 1. Vergroten van uw gastenbestand 2. Verhogen van de bezoek frequentie 3. Verbeteren van de gemiddelde besteding
16
Van aanwezig naar zichtbaar
1. Vergroten van uw gastenbestand - Meer bezoekers door betere vindbaarheid van de site Meer bezoekers op uw site via google adwords Meer boekingen via portals / intermediairs Meer fans die uw site onder de aandacht willen brengen Goed scoren in recensie / review site
17
Van aanwezig naar zichtbaar
2. Vergroten van de bezoek frequentie via: - Acties / aanbiedingen / evenementen organiseren en communiceren via uw site Social media / sites: hyves, facebook, linkedin, weblogs ings,Twitter Advertenties (online en offline)Reclamefolders Loyalty programma
18
Van aanwezig naar zichtbaar
3. Verbeteren van gemiddelde besteding - Verkoop training (aan tafel, - Goede en slimme menukaart/brochure/website - Professionele - Menu engineering ( - Gezonde prijspolitiek ( laagste prijsgarantie op eigen site) - Acties communiceren ( twitter, narrowcasting) - Kortom: Actie voor on- en met name offline
19
Van aanwezig naar zichtbaar
Definieer dus uw communicatiestrategie! Waar moet ik aan werken ? 1, 2 of 3? - Welke middelen zet ik daarvoor in ? - Zowel online als offline! - Hoe organiseer ik dat het actueel blijft? - Wie kan mij daarbij helpen? Waar begin ik ?
20
Van aanwezig naar zichtbaar
21
Van aanwezig naar zichtbaar
De voorbereiding Optimaliseer uw website; ALLES moet goed zijn.
22
Van aanwezig naar zichtbaar
De voorbereiding - Voordat je geld uitgeeft aan nieuwsbrieven, SEO, etc EERST site 100% Google zoekmachine geoptimaliseerd ! - Maak uw contactinformatie interactief en volledig middels google maps Maak een mobiele site
23
Van aanwezig naar zichtbaar
24
Van aanwezig naar zichtbaar
Sla uw Piketpaaltjes: Uw gasten bepalen zelf hoe / waar en wanneer ze willen zoeken: Meld uw bedrijf aan bij google maps (zie hiervoor KHN magazine) Maak een Linkedin account aan: Maak een Twitter account aan: - Maak een Facebook account aan: - Maak een Hyves profiel aan voor uw bedrijf en laat mensen zich aanmelden (in ruil voor…
25
Van aanwezig naar zichtbaar
26
Van aanwezig naar zichtbaar
Plaats goede en smakelijke foto’s op en voorzie deze van de juiste meta tags Maak video van uw bedrijf en / of bereidingen en zet deze op voorzien van de juiste tags Youtube en googlemaps worden ook door Google getoond als zoekresultaat! - Gratis zeer goede websitestatistieken:
27
Flickr; makkelijk foto’s plaatsen
Van aanwezig naar zichtbaar Flickr; makkelijk foto’s plaatsen
28
Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen
Van aanwezig naar zichtbaar Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen
29
Animoto; makkelijk foto’s animeren
Van aanwezig naar zichtbaar Animoto; makkelijk foto’s animeren
30
Flip: makkelijk filmpjes maken
Van aanwezig naar zichtbaar Flip: makkelijk filmpjes maken
31
Slide Share makkelijk presentaties opslaan
Van aanwezig naar zichtbaar Slide Share makkelijk presentaties opslaan
32
Van aanwezig naar zichtbaar
Bouw een relatie op met bezoekers en online bezoekers! - Gebruik een professionele nieuwsbrieven tool inclusief aanmelding op de website en afmelding via de nieuwsbrief - Maak een twitter account aan en gebruik dit met mate om specials en / of aanbiedingen te communiceren
33
Van aanwezig naar zichtbaar
34
Van aanwezig naar zichtbaar
Maar vooral: schreeuw uw “URL” van de daken! Op al uw uitingen, placemats, kassabon, visitekaartje. Geef vervolgens mensen een reden om naar de site terug te keren: verloot een 2 persoons diner, geeft 10% korting op wijn vouchers, etc Geef altijd iets in ruil: aanmelden nieuwsbrief = korting per ontvangen. (de kortingscode staat dus alleen in de nieuwsbrief, niet op de website)
35
Voorbeelden horecabedrijven
Van aanwezig naar zichtbaar Laat online uw site checken bijvoorbeeld bij en ontvang per het rapport over de status van uw website. Ga daarna in gesprek met uw website bouwer!! Voorbeelden horecabedrijven
36
Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!
Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!
37
Meta tags
38
Van aanwezig naar zichtbaar
De foto vertelt het verhaal
40
Van aanwezig naar zichtbaar
De foto vertelt het verhaal
41
Online zijn alle bedrijven even groot
Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts
42
Van aanwezig naar zichtbaar
Google maps - Hoe wordt uw bedrijf vermeld op Google Maps ?
44
Van aanwezig naar zichtbaar
Wat wordt er reeds over u geschreven? Controleer eens hoe er over u en uw bedrijf geschreven wordt: - Laat Google automatisch naar zaken zoeken en deze naar u en: - Op twitter - Scan Flickr, Delicious, Digg etc via RSS feeds van Google reader:
45
Het is bijna gratis ! Van aanwezig naar zichtbaar
Gebruik online apps (applicaties) Bijna alles is al bedacht - Geen belasting van uw site / server - Informatie ( tekst, afbeeldingen en video’s) wordt ook buiten uw site gevonden (vgl. youtube) U kunt het zelf makkelijk en snel beheren Het is bijna gratis !
46
Van aanwezig naar zichtbaar
Twitter
49
Van aanwezig naar zichtbaar
Mobiele communicatie = locatie gebaseerde informatie en marketing - Iphone geeft via verschillende applicaties DIRECT inzicht in alle gezochte restaurants, inclusief route (navigatie!) en telefoonnummer dat direct gebeld kan worden. - Tevens zijn er recensies over uw bedrijf te lezen. - Naast iphone ook nieuw toestel: Google Android - Grote opkomst netbooks en tablet pc’s - Mensen zijn steeds meer continue online voor vast laag bedrag per maand
50
Google op iphone (standaard app)
Gelijk te bellen via iphone
51
Direct hotel boeken op iphone
Gratis app voor de iphone; direct online boeken bij hotel in de buurt!
53
Van aanwezig naar zichtbaar
54
Van aanwezig naar zichtbaar
Michelin
55
Iens (online en iphone app)
56
Van aanwezig naar zichtbaar
Iens
57
Van aanwezig naar zichtbaar
Yelp
58
Van aanwezig naar zichtbaar
Where?
59
Van aanwezig naar zichtbaar
Urban Spoon
61
Van aanwezig naar zichtbaar
Waarheen
62
Van aanwezig naar zichtbaar
Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Verhogen naamsbekendheid en bereik - Verhogen aantal klanten Verhogen klanttevredenheid
63
Van aanwezig naar zichtbaar
Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: Doen van marktonderzoek middels polls en enquêtes - Verlagen kosten (online reserveringen aannemen, digitale berichten versturen i.p.v. drukwerk) - Zorgen dat uw klanten zich aan uw bedrijf “binden” en herhaalbezoek brengen
64
Kortom online zijn alle bedrijven even groot
65
Onze gasten veranderen
Nu een toefje slagroom De wereld verandert Onze gasten veranderen Wij moeten veranderen 65
66
Nu een toefje slagroom Vorig jaar smartphones verkocht ; dit jaar 1,5 miljoen! Gemiddeld horecabedrijf: ±2% omzet aan marketing / jaar, o.a.: Gouden Gids - € 600,- (schatting) – 60% wil hem niet, waarvan 50% hem direct weggooit Lokale krant - € 500,- Google adwords – € (minimaal € 5 per dag) IENS (restaurants) - € 400 (bestand restaurants; betalen nu al extra) En dat is exclusief verkoopkosten aan bookings.com, expedia, weekeindje weg, restaurantweek, etc. die procenten omzet nemen én los van de 2%+ voor creditcards 66
67
Nu een toefje slagroom LAYAR Feed van ledenbestand (Teleatlas): NAW-gegevens in beginsel. Te gebruiken op iPhone, Android en Blackberry, … (demo 1) Prototype ijsbereiders iPhone APP gebouwd; snel opschalen naar hele ledenbestand (demo 2) Profielpagina per horecalocatie: over enkele weken ZELF bij te houden. een profiel binnen KHN-portal, waarop staat: NAW-gegevens ledenadministratie (self service) Belangstelling voor informatie / dossiers in portal (info op maat) (Interesse voor) ledenvoordelen Aanvullende gegevens die we zichtbaar KUNNEN maken richting gast 67
68
IJssalon NL iPhone APP Medio juni
69
IJssalon NL wil uw huidige locatie gebruiken
Sta niet toe OK iPhone APP Medio juni
70
Selecteer pin voor meer informatie
iPhone APP Google maps Medio juni
71
iPhone APP Medio juni
72
Bel Luciano’s Naar website iPhone APP Medio juni
73
iPhone APP eigen website Medio juni
74
Zoekterm ingeven LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
75
Van ‘Map’ naar ‘Reality’
KHN-Leden LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
76
Van ‘reality’ naar ‘list’
LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
77
Profiel KHN-Portal LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
78
Nieuwe Media… …kansen voor de horeca
79
Dom blondje…
80
Nieuwe Media… Check uw WEBSITE Maak een Twitter account aan
Meld u aan op Linkedin ONDERZOEK WAT ER ALLEMAAL ON LINE IS
81
Think…
82
Slideshare
83
Nieuwe Media… …kansen voor de horeca
84
Meer info;
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.