De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Componenten van een Algoritme

Verwante presentaties


Presentatie over: "Componenten van een Algoritme"— Transcript van de presentatie:

1 Componenten van een Algoritme
Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties Selecties Herhalingen Procedures Modules Documentatie

2 Inhoud Metingen, tellingen, hoeveelheden, frekwenties, tekst,…
Numeriek - Tekens Eenheden die verband houden met gebruik (doel) Voorbeeld: Ingredienten van recept…

3 Almond and Honey Slice Preheat oven for 200° C
Line a 30 cm  20 cm baking tray with baking paper, and then with pastry Bake blind for 20 minutes, then remove weights and foil Turn oven up to 220° C. Bring remaining ingredients to a boil, stirring. Spread evenly over pastry. Bake until topping is bubbling and has caramelised evenly, about 15 minutes. Cool before cutting into fingers or squares. 1/2 quantity Shotcrust Pastry 185 g unsalted butter 100 g castor sugar 5 tablespoons honey 50 ml cream 50 ml brandy or any other liqueur or spirit 300 g flaked almonds From: Stephanie Alexander, The Cook’s Companion, Viking/Penguin, Ringwood, Victoria, 1996, p. 349.

4 Almond and Honey Slice Preheat oven for 200° C
Line a 30 cm  20 cm baking tray with baking paper, and then with pastry Bake blind for 20 minutes, then remove weights and foil Turn oven up to 220° C. Bring remaining ingredients to a boil, stirring. Spread evenly over pastry. Bake until topping is bubbling and has caramelised evenly, about 15 minutes. Cool before cutting into fingers or squares. 1/2 quantity Shotcrust Pastry 185 g unsalted butter 100 g castor sugar 5 tablespoons honey 50 ml cream 50 ml brandy or any other liqueur or spirit 300 g flaked almonds From: Stephanie Alexander, The Cook’s Companion, Viking/Penguin, Ringwood, Victoria, 1996, p. 349.

5 Variabelen Containers voor waarden, getallen, hoeveelheden, tekst, etc… Geheugenplaatsen Deze pot kan bevatten… 10 koekjes 50 gram suiker 3 stukjes cake etc. Inhoud Variabele

6 Variabelen - Inhoud Toekenning Naam := waarde Naam := naam
A := (populaties) breedte := (milimeters) B := breedte naam := ‘een tekst’ ‘B’ WORDT 34 ‘groet’ WORDT ‘Goede morgen samen …’

7 Variabelen - Inhoud Beperkingen… … m.b.t. een bepaald type inhoud:
Getal Teken

8 Componenten van een algoritme
Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies) Procedures (functionele verzameling van instructies) Modules (= idem, als black box) Documentatie

9 Instructie Een aktie die eenvoudig is… … en ondubbelzinnig …
… waarvan het systeem kennis heeft (kan begrijpen)… … en die het ook echt uit kan voeren.

10 Instructies Sommige instructies kunnen alleen worden toegepast op een bepaalde variabele, of een bepaalde inhoud van een variabele… Hak fijn...

11 Instructies Als je een algoritme schrijft, maak dan iedere instructie zo eenvoudig mogelijk, en voor maar 1 uitleg vatbaar… Snij de kip in stukjes en braad die aan alle zijden in een casserole in hete olijfolie. Snij de kip in stukjes. Verwarm olijfolie in een casserole. Braad de stukjes kip in de casserole.

12 Stapsgewijze verfijning
Top-Down ontwerp 1 kopje koffie algoritme Kook water Doe koffie in kopje Schenk water in kopje Proces is in stappen verdeeld Elke stap kan beschreven worden door een kleiner en eenvoudiger algoritme

13 Top-Down ontwerp 1 kopje koffie algoritme Kook water
Vul de ketel Zet ketel op fornuis Wacht tot het water kookt Haal de ketel van het fornuis Doe poeder-koffie in kopje Open de koffie-bus Neem er een schepje poeder-koffie uit Doe de koffie in een kopje Sluit de koffie-bus

14 Stepwise refinement Doorgaan tot verfijning voldoende gedetailleerd en nauwkeurig is om uitvoering door de betreffende processor mogelijk te maken Interpretatief vermogen van de processor wordt bekend verondersteld Computer interpreteert alles wat op correcte wijze in een programmeertaal is geformuleerd Stoppen met verfijnen wanneer elke stap van het algoritme in de betreffende taal is geformuleerd.

15 Structuren in de taal Opeenvolging = sekwentie van instructies
De stappen worden 1 voor 1 uitgevoerd Elke stap wordt precies 1 maal uitgevoerd - geen enkele stap wordt overgeslagen of herhaald De volgorde waarin de stappen worden uitgevoerd is dezelfde als die waarin ze opgeschreven staan Het beeïndigen van de laatste stap betekent beeïndiging van het algoritme

16 1/2 quantity Shotcrust Pastry 185 g unsalted butter 100 g castor sugar
Almond and Honey Slice 1/2 quantity Shotcrust Pastry 185 g unsalted butter 100 g castor sugar 5 tablespoons honey 50 ml cream 50 ml brandy or any other liqueur or spirit 300 g flaked almonds Preheat oven for 200° C Line a 30 cm  20 cm baking tray with baking paper, and then with pastry Bake blind for 20 minutes, then remove weights and foil Turn oven up to 220° C. Bring remaining ingredients to a boil, stirring. Spread evenly over pastry. Bake until topping is bubbling and has caramelised evenly, about 15 minutes. Cool before cutting into fingers or squares. Instructies worden gegeven in de volgorde waarin ze worden uitgevoerd (“executed”) From: Stephanie Alexander, The Cook’s Companion, Viking/Penguin, Ringwood, Victoria, 1996, p. 349.

17 Structuren in de taal Sekwentie Nadelen: Zeer star algoritme
Verloop van de uitvoering staat vast - kan niet o.i.v. de omstandigheden worden veranderd Geen voorwaardelijke uitvoering van stappen mogelijk Geen herhaling van stappen mogelijk

18 Componenten van een algoritme
Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies) Procedures (functionele verzameling van instructies) Modules (= idem, als black box) Documentatie

19 Structuren in de taal Controle structuur --> Selectie
Waarheidstabel (truth-table) a b a EN b a OF b a XOF b NIET b 1

20 Logica <--> Selectie
Structuren in de taal Logica <--> Selectie Variabelen van type boolean: TRUE (1) en FALSE (0) Vergelijkingen: 2 = 2 TRUE 4 = TRUE 3 > 4 FALSE Modules: EN (2=2) EN (4=3+1) <-> TRUE OF (2=2) OF (3>4) <-> TRUE XOF NIET

21 Selectie Als voorwaarde Dan opdracht Eindals … voorwaarde … opdracht
Als … Dan … Eindals … voorwaarde … opdracht voorwaarde: Ja /Nee <-> TRUE /FALSE <-> 0 / 1 Als voorwaarde 1 Dan opdracht Eindals

22 Als … Dan … Anders … Eindals
Selectie Als … Dan … Anders … Eindals … voorwaarde … opdracht Als voorwaarde 1 Dan opdracht Anders opdracht Eindals

23 Selectie Als voorwaarde Dan opdracht Anders opdracht Eindals 1: 0: 1:

24 Selectie 3 soorten fouten: Grensgevallen (‘boundary conditions’)
Bij selectie via GROTER DAN Wat gebeurt er bij gelijkheid ? Onmogelijke gevallen Expressie die nooit TRUE kan zijn: Als ((leeftijd < 18) EN (leeftijd > 34)) Dan Onvermijdbare gevallen Expressie die nooit FALSE kan zijn: Als ((leeftijd >18) OF (leeftijd < 34)) Dan

25 SCHRIJF ‘Dit had ik niet verwacht …!’
Selectie Als voorwaarde Dan opdracht Anders SCHRIJF ‘Dit had ik niet verwacht …!’ Eindals

26 Selectie Wanneer [Anders] [optioneel] Eindwanneer voorwaarden
opdrachten alternatief 1 alternatief 2 . alternatief n [Anders] [optioneel] [opdracht] Eindwanneer 1: 0:

27 Componenten van een algoritme
Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies) Procedures (functionele verzameling van instructies) Modules (= idem, als black box) Documentatie


Download ppt "Componenten van een Algoritme"

Verwante presentaties


Ads door Google