Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Smit Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen in Vlaanderen. KHLeuven KHBrugge/Oostende KHKempen KHLimburg Lessius Mechelen
2
Doelstellingen Uniforme instap- en uitstaptoetsen voor basiskennis wiskunde Inspelen op de gewijzigde instroom van de studenten via de ontwikkeling van een individuele leerlijn
3
Operationele doelen Éénduidige eindnorm Ontwikkelen van een blauwdruk Ontwikkelen van een gestandaardiseerde uitstaptoets 1 ste jaar Ontwikkelen van een uniforme instaptoets Uitbouwen van flexibele leertrajecten 2 de jaar Transfer naar andere instellingen
4
I. Eenvormige afstemming binnen de verschillende hogescholen Organisatie Hoe? Wanneer? itembase en toets moeten flexibel inzetbaar zijn Itembase opsplitsen in deelrubrieken volgens het leerplan VVKSO Bewerkingen Getallenkennis Meetkunde Meten en metend rekenen Probleemoplossend denken Absolute normering van 70% Eerste jaar toets
5
Digitale implementatie: QMP voor toets ○ Formatieve Instaptoets ○ Summatieve Uitstaptoets Toledo voor individuele leerlijn Type vragen: numerische vragen Invulvragen multiple choice ○ correct antwoord ○ 3 afleiders ○ het antwoord is niet gegeven Duur van de toets: 3 uur maximaal Eerste jaar toets
6
II. Ontwikkelen van een blauwdruk Doel instaptoets: studenten vergelijken hun eigen niveau met het beoogde niveau zelfde vraagstelling, moeilijkheidsgraad en normering voor instap- en uitstaptoets 1 blauwdruk Blauwdruk: Indeling volgens de rubrieken uit het leerplan (hoofdrekenen, getallenkennis, meetkunde, meten en metend rekenen, probleemoplossend denken) Rubrieken worden verder onderverdeeld in deelrubrieken Gewicht van verschillende deelrubrieken vastleggen Aantal vragen uit elke deelrubriek vastleggen Eerste jaar toets
8
Instaptoets: Formatieve toets Drie standaardversies Voordeel standaardversie versus item-based Kleiner aantal vragen is noodzakelijk Opvolging van niveau instroomstudenten over de jaren Minder veeleisend Aantal jaren bruikbaar Nadeel standaardversie versus item-based Geheimhouding van vragen Eerste jaar toets
9
Uitstaptoets: summatieve toets Item-based-toets Toets ad random samengesteld door de computer overeenkomstig blauwdruk Voordeel item-based versus standaardtoets Minder kans op uitlekken van toetsen Nadeel item-based-toets versus standaardtoets Itembase aanpassen Meer vragen noodzakelijk Betrouwbaarheid is lager tov standaardtoets Eerste jaar toets
10
Methodologische basis Standaardisatie Enkel gesloten vragen Even veel punten per vraag Standaardisatie van afnamecondities Afnameduur vastgelegd in blauwdruk Moeilijkheidsgraad Differentiëren tussen studenten: Drie niveaus van vragen ○ Criteria niveaubepaling ○ Moeilijkheidsgraad na toetsafname Meerkeuzevragen: geloofwaardigheid afleiders nagaan en eventueel aanpassen Aantal vragen per moeilijkheidsgraad wordt vastgelegd in blauwdruk Betrouwbaarheid: halveringsbetrouwbaarheid Validiteit Inhoudsvaliditeit: blauwdruk Predictieve validiteit: per item % juist van groep sterke versus zwakke studenten IJking of normering van 70% Aanpassen van itembase en toetsen Eerste en tweede jaar toets
11
Resonantiegroep Blauwdruk en voorbeeld instaptoets Docenten binnen eigen hogeschool Resonantiegroep ○ Blauwdruk ○ Moeilijkheidsgraad ○ Normering Aanpassingen op basis van feedback Eerste jaar Toets
12
Ontwikkelen van individuele leerlijn Richtlijnen voor de individuele leertrajecten met bijhorend draaiboek Opstellen van oefeningen Feedback bij de oefeningen voor de student Basiscursus Feedback resonantiegroep Digitaliseren Uittesten in partnerscholen Bevraging studenten Analyse resultaten Bijsturing Tweede jaar Leerlijn
13
Implementeren in andere hogescholen Evaluatie project Tweede jaar leerlijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.