Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathilda Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
T-Mobile Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
2
Introductie & onderzoeksopzet
Resultaten Mannen vs. Vrouwen Prepaid vs. Abonnement Profiel
3
1 Introductie & onderzoeksopzet
4
Introductie & onderzoeksopzet
In opdracht van T-Mobile heeft MeMo² een Insight onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van sms en prepaid telefonie. Tussen 9 juli 2010 en 18 juli 2010 hebben 1396 respondenten de vragenlijst ingevuld, waarvan 456 tussen de 16 en 35 jaar. De respondenten zijn geworven via het MeMoPanel. Alle respondenten zijn 16 jaar of ouder en zijn in het bezit van een mobiele telefoon. De rapportage is gebaseerd op een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder. De vragenlijst is ingegaan op het gebruik van prepaid telefonie en in het bijzonder het gebruik van sms.
5
2 Resultaten
6
16 tot 35 jarigen onrustig zonder mobiele telefoon
Betekenis: De mobiele telefoon betekent zowel voor gemiddeld Nederland en 16 tot 35-jarigen vooral dat zij met iedereen in contact kunnen zijn (64% vs. 54%). Zonder mobiele telefoon: Terwijl de gemiddelde Nederlander zich zonder mobiele telefoon lekker rustig voelt, voelen 16 tot 35-jarigen zich juist onrustig zonder mobiele telefoon. Zij hebben dan ook het gevoel van alles te missen.
7
16 tot 35-jarigen sms’en meer dan dat zij bellen
Meer bellen of sms’en: 16 tot 35-jarigen maken het meest gebruik van sms’en (54%) terwijl gemiddeld Nederland juist vaker gebruik maakt van bellen (46%). Contact: 16 tot 35-jarigen maken relatief vaker gebruik van social media en sms om contact te hebben met vrienden dan gemiddeld Nederland.
8
Met prepaid niet verrast door hoge rekening
Belvorm: Bijna een kwart (23%) van de 16 tot 35-jarigen en bijna een derde (32%) van gemiddeld Nederland gebruikt een prepaid belvorm om te sms’en en bellen. Belangrijkste reden prepaid: Achteraf niet verrast worden door een hoge rekening is de belangrijkste reden om prepaid te bellen en sms’en.* * Alleen gesteld aan respondenten die aangeven een prepaid belvorm te gebruiken (gemiddeld Nederland N=448, jarigen N=104).
9
Geen zin om te bellen? Sms!
Gebruik sms: 16 tot 35-jarigen gebruiken sms’en voor veel verschillende doelen. Sms’en wordt door beide groepen ook veel gebruikt als alternatief wanneer men geen zin heeft om te bellen. * Alleen gesteld aan respondenten die aangeven te sms’en (gemiddeld Nederland N=1259, jarigen N=450).
10
Vrouwen sms’en beter Mannen vs. vrouwen: De helft (50%) van de 16 tot 35-jarigen denkt dat vrouwen het sms’en beter in de vingers hebben dan mannen, terwijl 46% van hen denkt dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen (gemiddeld Nederland respectievelijk 46% en 51%). Slechts 3% van beide groepen denkt dat mannen het best kunnen sms’en. Sms-moment: Beide groepen sms’en het liefst de hele dag door. * Alleen gesteld aan respondenten die aangeven te sms’en (gemiddeld Nederland N=1259, jarigen N=450).
11
8% van de 16 tot 35-jarigen sms-verslaafd
Sms-verslaafd: 16 tot 35-jarigen beschouwen zichzelf twee keer zo vaak sms-verslaafd als gemiddeld Nederland (8% vs. 4%).* Sms-moment: Ruim een derde van zowel 16 tot 35-jarigen als van gemiddeld Nederland verliest zijn of haar mobiele telefoon geen seconde uit het oog. Een op de twintig van beide groepen heeft zijn of haar mobiele telefoon zelfs continu in de hand. *Alleen gesteld aan respondenten die aangeven te sms’en (gemiddeld Nederland N=1259, jarigen N=450). ** Alleen gesteld aan respondenten die aangeven sms-verslaafd te zijn (gemiddeld Nederland N=47, jarigen N=37).
12
Meer dan helft sms’jes beantwoord
Sms beantwoorden: Ruim de helft (56%) van de 16 tot 35-jarigen beantwoordt ieder sms’je dat binnenkomt. Dit geldt ook voor gemiddeld Nederland (57%).* Reactie op sms: 16 tot 35-jarigen geven vaker dan gemiddeld Nederland aan dat zij altijd meteen kijken wanneer zij een sms ontvangen, omdat zij direct willen weten wie hen sms’t en waarom. * Alleen gesteld aan respondenten die sms’jes ontvangen (Gemiddeld Nederland N=1334, 16 tot 35-jarigen N = 455).
13
Sms vol spelfouten meest irritant
Irritante sms: 16 tot 35-jarigen ergeren zich vaker aan sms’jes dan gemiddeld Nederland. Een sms vol spelfouten leidt onder beide groepen tot de meeste irritatie. * Alleen gesteld aan respondenten die sms’jes ontvangen (Gemiddeld Nederland N=1334, 16 tot 35-jarigen N = 455).
14
Liever maand geen seks dan maand geen mobiel
Onmisbaar: De mobiele telefoon staat onder 16 tot 35-jarigen op de tweede plek van zaken die geen maand gemist kunnen worden en staat daarmee onder andere boven televisie, seks en koffie.
15
3 Mannen vs. Vrouwen N=697 vs. N=699
16
Vrouwen attent via sms Sms’en omdat: Vrouwen sms’en vaker dan mannen om te vragen hoe het met iemand gaat (49% vs. 33%).* Meer vrouwen dan mannen sms’en om te laten weten dat ze aan iemand denken/om iemand geven (46% vs. 28%). Bellen of sms’en: Mannen maken meer gebruik van bellen dan vrouwen (57% vs. 36%). Vrouwen maken meer gebruik van sms’en dan mannen (40% vs. 24%). * Alleen gesteld aan respondenten die aangeven te sms’en (Man: N=611, Vrouw: N=648). ** Alleen de opvallende verschillen tussen mannen en vrouwen zijn getoond.
17
Vrouwen kunnen niet zonder mobiel, mannen niet zonder seks
Onmisbaar: 14% van de mannen geeft aan niet een maand zonder seks te kunnen, terwijl maar 4% van de vrouwen dit aangeeft. Vrouwen geven echter vaker aan niet zonder mobiel te kunnen (11% vs. 5%). Contact: Mannen hebben meer persoonlijk contact met vrienden; vrouwen meer via een telefoongesprek, sms en social media.
18
4 Prepaid vs. Abonnement N=448 vs. N=985
19
Sms om afspraken te maken
Gebruik sms: Sms wordt vooral gebruikt om afspraken te maken (39% vs. 57%), als alternatief voor bellen (38% vs. 49%) en om te vragen hoe het met iemand gaat (31% vs. 46%). * Alleen gesteld aan respondenten die aangeven te sms’en (Prepaid N=372, Abonnement N=923).
20
Spelfouten in sms meest irritant
Irritant: Spelfouten in sms’jes worden het meest irritant bevonden. Meer abonnementhouders dan prepaid gebruikers vinden sms’jes zonder leestekens (21% vs. 31%) of alleen hoofdletters irritant (19% vs. 24%). * Alleen gesteld aan respondenten die sms’jes ontvangen (Prepaid N=396, Abonnement N = 975).
21
5 Profiel
22
Profielgegevens Profiel Gemiddeld Nederland (N=1396) 16 tot 35-jarigen
Geslacht Man Vrouw 50% 49% 51% Leeftijdscategorie 16-35 jaar 36-50 jaar 51-64 jaar 65 jaar en ouder 33% 21% 37% 10% 100% 0% Opleiding Basisonderwijs MAVO HAVO VWO Lager onderwijs (LBO/VMBO) Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) Hoger beroepsonderwijs (HBO) Wetenschappelijk onderwijs (WO) 1% 9% 7% 6% 22% 29% 15% 2% 8% 5% 23% 31% 20%
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.