De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005."— Transcript van de presentatie:

1 Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005

2 Intro – situering / kader Vragen senaat i.v.m. mediavorming –Hebben de media een opdracht tot burgerschapsvorming? = ruimer dan media-educatie –Welke ervaringen bestaan er op dat vlak? Colloquium Justitie & Media (Senaatscommissie Justitie-1995) – Conclusies: justitiële elementen van burgerschapsvorming & media: Recht van antwoord – Bronnengeheim – Autoregulering « Focus op functies » (Rapport WRR, Amsterdam, 2005, p. 59): – Belang van de media voor de burgerschapsvorming situeert zich op 2 niveaus Niveau 1: verhouding media & democratie (instellingen) Niveau 2: verhouding media & de burger

3 Burgerschapsvorming Niveau 1: Media & democratie –Informatieverstrekking in de informatiemaatschappij Redactioneel (info + waakhondfunctie) Overheidscommunicatie –Sensibilisering rond maatschappelijke thema’s (cf. Tsunami) Niveau 2: Media & de burger – Media-educatie: Kranten in de Klas – Autoregulering: Raad voor de Journalistiek – Cultuurbevordering

4 Niveau 1: Media & democratie Redactioneel - Vlaamse Dagbladpers: –3.000 artikels per dag / 1 miljoen per jaar –Gemaakt door 700 vaste journalisten + freelancers (?) –Personeelsbestand dagbladpers in VTE: 2.500 Mediargus database: – 7.500.000 artikels – 10.261 journalisten Toenemend aantal bronnen (mediapluralisme): sinds 1990 – 30-tal nieuwe TV-zenders erkend – 300-tal radiozenders – Teletekst, internetwebsites, sms, weblogs, …

5 Dagelijks informatieverbruik

6 Overheidscommunicatie

7

8 Sensibilisering: 4 miljoen €/6jr. Vl. recyclagegraad hoogste ter wereld

9 Sensibilisering:

10 Niveau 2: Media & de burger Media-educatie: Kranten in de Klas

11 Kranten in de Klas: werkboek

12 Kranten in de Klas i.s.m. Vl. overheid 2003/2004: vernieuwde actie –21% van alle leerlingen van het secundair –36% van alle 3de graads –2003: 200.000 dagbladen verspreid (1e trimester) –2004: 1.000.000 dagbladen verspreid (2e+3e trimester) 2005: herwerking op basis van onderzoek – enkel 2de + 3de trimester – nu: 960.000 dagbladen verspreid

13 Kranten in de Klas: bereik 3de graad

14 Vlaamse Raad voor de Journalistiek (°2002) Uniek: –Gelijk welke journalistieke output (artikel, beeld,..) –Van gelijk welke journalist (vast, freelance, foto, …) –Van gelijk welk medium (pers, radio, tv, internet, …) Klantgericht: – Problem solving – Ombudsfunctie + press council Raad: – 6 journalisten – 6 mediadirecties – 6 externen Zaken: 45 in 2002/2003 – 35 in 2004 Richtlijnen: embargo, privacy, …

15 Burgerschapsvorming: situering

16 1/3 v. alle verkochte boeken

17 Burgerschapsvorming: verkiezingen


Download ppt "Werksessie «Burgerschap 2005» Deelthema : Mediavorming Alex Fordyn Vlaamse Dagbladpers Senaat 26 APRIL 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google