Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKoenraad Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nivonzaterdag 24 februari 2007 ‘Promotie’
2
Opening Jolanda Denekamp Hielke Ploeg
3
Goede promotie is meer dan het schrijven van een stukje
4
Nivon Minicursus marketing
5
Nivon en marketing ?
6
Vraag en Aanbod
7
Externe analyse marktanalyse concurrentie-analyse
8
Interne analyse Eigen product Eigen promotie
9
Eigen product
10
Eigen product Beschrijf als een deelnemer/concurrent: Wat is je aanbod
Wat is uniek Waarom is het voor jou interessant Wie, wat, waar, wanneer en waarom.
11
Uniek: Voor en door
12
Uniek: Samen
13
Uniek: Natuurvriendelijk
14
Uniek: Oog voor omgeving
15
Uniek: Ervaringen opdoen
16
Promotie nivon.nivon-arnhem.nl
17
Promotie Wie nodig je uit (doelgroep)?
Wat is voor hem/haar aantrekkelijk? Hoe bereik je hem? Hoe wil hij jou bereiken? (respons) Wat is je boodschap / uitnodiging?
18
Doelgroepen
19
Doelgroepen Wie? Waar? Interesses/motivatie? Mediagebruik?
20
Doelgroep: bestaande “klanten”
Evaluaties Informatie begeleider Terugkeer op activiteit Klachten
21
Houd je klant tevreden Nodig je gast/deelnemer uit om:
Zijn mening te geven Verbetersuggesties aan te dragen Complimentjes te geven Actief te worden Vervolgcontact aan te vragen
22
Houd je klant tevreden Een tevreden klant komt terug
De beste promotie gaat via-via Negatieve geluiden moet je waarderen
23
SWOT-analyse Kijk naar interne Sterkten / Zwakten
Kijk naar externe Kansen / Bedreigingen Combineer en concludeer
24
Voorbeeld SWOT Sterkte1: Voor en door, actieve betrokkenheid deelnemers Sterkte2: Site veel bezocht Zwakte: Geen tijd voor persberichten e.d. Kans: Senioren zoeken nieuwe sociale netwerken voor o.a. reizen. Kans: Nordic Walking Bedreiging: Senioren maken beperkt gebruik van internet.
25
Voorbeeld SWOT Negatief (2,4): goede site werkt niet om nieuwe senioren te werven Positief (1,3): Deelnemers zijn betrokken, Senioren zoeken naar nieuwe sociale netwerken. Mogelijkheden voor introducee-programma voor werving.
26
Projecten Voorbeeld: Maatjesreis voor 50 plussers met Nordic Walking als activiteit. Met aandacht voor cultuur en duurzaamheid.
27
Promotie noodzakelijk
Zonder deelnemers geen activiteit
28
Het Nivon heeft een boodschap
29
Vroeger
30
Nu
31
Het Nivon verkoopt zichzelf...
...zonder zichzelf te verkopen
32
Een voorbeeld:
33
Natuurvrienden Nederland
Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!
34
Doelgroep en profilering
Wat beleeft het lid?!
35
Van visie naar…accommodatie
Corvee Ontmoetingsruimtes Zelfverzorging/keukengebruik Slaapkamers, geen verblijfskamers Contact binnen – buiten Duurzaamheid Vrijwilligersorganisatie
36
Niet… Sorry, maar we hebben geen restaurant
37
Wij bieden keukens waar je samen kunt koken
Maar… Wij bieden keukens waar je samen kunt koken
38
De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober
Niet… De slaapkamers zijn helaas nogal klein en sober
39
Maar… We kiezen voor slaapkamers en niet voor hotelkamers, omdat ontmoeting belangrijk is
40
Bij ons moet je corvee doen
Niet… Bij ons moet je corvee doen
41
Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn
Maar… Bij ons krijg je de gelegenheid om samen verantwoordelijk te zijn
42
Verkopen van de meerwaarde
We doen het niet voor niets Geen schaamte, maar trots Ons product is specifiek en sluit aan bij specifieke behoeftes
44
Het Nivon is een feest! …samen verantwoordelijk zijn is een feest
…duurzaam vakantie vieren is een feest …zelfvoorzienend zijn is een feest …
45
Natuurvrienden Nederland
Een vrijplaats op het gebied van cultuur, natuur en sociale omgang Een plek voor iedereen die op zoek is naar meer èn minder en dit samen aan durft te gaan. MeeMaken!
46
Promotie tekst Nivon Nivon Natuurvrienden
Het Nivon is een vereniging van leden, aangesloten bij de internationale organisatie van Natuurvrienden. Haar missie is om vrijplaatsen te bieden op het sociaal, cultureel en natuurgebied in onze prestatiegerichte samenleving. Wij organiseren deze voor en met onze leden, waar en wanneer zij daar behoefte aan hebben. Het Nivon wil op deze manier mogelijkheden bieden voor mensen om samen verder te raken dan in je eentje. We willen mensen de kans geven om zich weer bewust te worden van zichzelf en hun omgeving. Ook willen we mensen verder op weg helpen, de natuur in of op hun levenspad. Het Nivon biedt allerlei activiteiten, plekken en producten die dit mede mogelijk maken: onze vrijplaatsen. Dit zijn natuurlijk onze natuurvriendenhuizen, -kampeerterreinen en -wandelroutes zoals het Pieterpad Ook kunnen dit reizen zijn waarin we samen op avontuur gaan en thema-activiteiten zoals jongerensurvivaltochten of eenouderweekenden. Goede nieuwe ideeën blijven welkom: we zijn er tenslotte voor en door onze leden. Als ze maar bijdragen in ontmoeten, ontspannen, ontdekken, ontplooien en ondernemen met oog voor de omgeving. Jongeren, ouderen, alleenstaande, gezinnen, allochtonen, Nederlanders, natuurvrienden, mensenvrienden en meer: het Nivon is er voor iedereen die op zoek is naar meer én minder en dat samen aan durft te gaan.
47
Wie wil je bereiken?
49
Nivon ledenonderzoek Eind 2006 gestart met een ledenonderzoek
Uitbesteed aan communicatiebureau Doel: indruk krijgen wat er onder de leden leeft Kwalitatief door middel van telefoongesprekken en panelgesprek Tussenstand: 20 van de 68) Kwantitatief door vragenlijst op internet Tussenstand: 195
50
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? De vereniging van de Natuurvriendenhuizen: Eenvoud Natuur en Natuurvriendenhuizen Saamhorigheid
51
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Doelstelling Nivon volgens respondenten: Faciliteren eenvoudig overnachten in de natuur Ontmoeting met anderen mogelijk maken Het bij elkaar brengen van rangen en standen
52
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Het Nivon is een ouderwetse club (positief!): Zelfredzaamheid Tijdloos gezellig Sobere natuurbeleving Te ouderwets? Corvee als voorbeeld: “Wij vinden het leuk om gezamenlijk iets te doen, maar buitenstaanders is het moeilijk uit te leggen”
53
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Termen die passen bij het Nivon: Natuur beleven 97% Ontmoeten 89% Actief 84% Solidariteit 83% Ontspannen 83% Verantwoordelijkheid 83% Duurzaam 76% Vrijheid 64% Ontdekken 63% Ontwikkelen 53% Ondernemen 49% Professioneel 26%
54
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Welk beeld hebben mensen bij het Nivon? Reizen: wel bekend, maar niet geïnteresseerd “Pieterpad beheerd door Nivon vrijwilligers??” Regionale activiteiten: zijn bekend, maar “klein vast clubje”
55
Nivon ledenonderzoek tussenstand
bekend met/gebruikt krt mid lang Acco NL 97% / 80% 84% 98% 99% Nivon Reizen92% / 34% 90% 92% 97% Campings NL 91% / 37% 79% 87% 94% Wandeltochten 90% / 69% 89% 94% Acco EU 81% / 47% 65% 84% 84% Eenouderact. 79% / 4% 47% 73% 88% Pieterpadgids 78% / 43% 37% 65% 89% Excursies x / 39% NME x / 36% Taal & Crea x / 21% Bergsport x / 3%
56
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Positief Negatief Oubollig Te oubollig Sociaal Vergrijzing Natuur Knorrige huiswachten Ontmoeting Te weinig gezinskamers Sociale klassen door elkaar Goedkoop Te veel poetsen Sober Te sober Veilig speelgoed Vakantie Onthaasten
57
Nivon ledenonderzoek tussenstand
Reden lidmaatschap hfdr. ook Steun ideëel 26% 40% Huizen NL 20% 40% Huizen EU 13% 38% lang Reizen 10% 22% kort Wandelen 10% 15% kort Afdelingen % 20% ivm vrijwilligerswerk 10% 12% lang
58
Een gesprek levert heel veel op
59
Publiciteit: onmisbare schakel
Zonder publiciteit, geen bezoekers/deelnemers
60
Promotieplan Is onderdeel van je jaarplan Werkafspraken: wie doet wat
Aanspreekpunt Tijdsplanning Budget
61
Promojaarplan Wat Wie Wanneer Opmerkin-gen
Lijst adres-sen media maken Annet 3 mei Regionale media Onderwerpen lijst persbe-richten maken Karel 6 mei
62
Ideeën voor persberichten
Interview met huiswacht/gastvrouw Interview met docent nieuwe cursus Interview met ‘lezinggever’ Interview markeerder wandelpad Aankondigingen/start nieuw cursusseizoen Wandeling van de maand Jubilaris
63
In concreto Medio juli Nieuw cursus/programmaboek-je opsturen Augustus
Greep uit het cursusaanbod September Cursussen promoten waarop nog plaats is Oktober Aankondiging Assisi-lezing met quote/foto lezinggever November Aankondiging wandelcafé
64
Lunch
65
Zonder deelnemers geen activiteit
66
Promotie Interne media Externe media (gratis publiciteit)
Externe media (betaald)
67
Interne media Website Nivon/afdelingen Toorts
Zomer/winterreizenbrochure Natuurvriendenhuizen/kampeerterreinen Afdelingsbladen (Dia)lezingen/presentaties bij Nivonafdelingen, wandelcafés, op beurzen Nivon-afdelingsgebouw (als Rotterdam, Utrecht, Amsterdam Via-via reclame
68
Externe media Dagbladen Huis-aan-huiskranten Tijdschriften
Berichten achterlaten op websites Radio Tv Forum op website Scholen Clubhuizen
69
Betaalde media Advertentie Advertorial
70
Uitingen Persberichten Nieuwsberichten (aankondigingen van lezingen)
Folders Posters Interviews Brochures Internet
71
Nieuws kun je maken Zoek aanknopingspunten Inhoud
Wanneer en hoe verstuur je je persbericht? Foto
72
Aan de slag
73
Contact met de media
74
Wat werkt wervend? Erik Roest, redacteur
van dagblad de Barneveldse Krant
75
Promotiematerialen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.