Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuben Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
2
Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?
3
Kenmerken van hoogbegaafdheid
Leereigenschappen: - is snel van begrip - maakt grote denk- leerstappen - beschikt over een goed geheugen - heeft een brede algemene interesse en kennis - beschikt over een groot probleemoplossend vermogen - is in staat nieuwe kennis te integreren met oude kennis - beschikt over een groot analytisch vermogen
4
Kenmerken van hoogbegaafdheid
Persoonlijkheidseigenschappen: - is taalvaardig en kan spelen met taal - komt met creatieve en originele oplossingen - is geestelijk vroegrijp - houdt van uitdagingen - beschikt over een groot doorzettingsvermogen - is op een gezonde manier perfectionistisch ingesteld - is veelal een intuïtieve denker - heeft behoefte aan een hoge mate van autonomie - beschikt over het vermogen tot (zelf)reflectie - is sociaal competent
5
Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen
Heel belangrijk om voorsprong vroegtijdig te signaleren (eerste 6 weken zijn cruciaal!) Wordt zichtbaar op 4 ontwikkelingsgebieden: - cognitief - motorisch - sociaal-emotioneel - niet cognitieve schoolse vaardigheden
6
Signaleren 2 Momenten * bij instroom * tijdens de schoolloopbaan
Ouders zijn ontzettend belangrijk!
7
Bij instroom Tijdens huisbezoek vragen naar verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo krijg je niet alleen een goed beeld van een eventuele ontwikkelingsvoorsprong, maar ook van een eventuele ontwikkelingsachterstand. Na 6 weken observatie door leerkracht. Oriëntatie in tijd en ruimte Motorische ontwikkeling Wereld- en lichaamsverkenning Taal/ denken Rekenen Zelfstandigheid Sociaal-emotionele ontwikkeling schoolbeleving
8
Tijdens de schoolloopbaan
Signaleringslijsten Signaleringsprotocollen Ouders Kind Mede leerlingen Eigen inzicht leerkracht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.