Download de presentatie
1
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Meertalig in het hoger onderwijs Bevindingen uit het aanmoedigingsfondsproject “TaalVaardig aan de STart” (TaalVaST - KU Leuven ) Lieve De Wachter Jordi Heeren
2
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands
Implicaties voor meertaligheid Begeleiding
3
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands
Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
4
TaalVaardig aan de STart
Massificatie van het hoger onderwijs (Groenez 2008) Meerjarenplan van de Associatie KU Leuven Aanmoedigingsfondsproject “Hogescholen en universiteiten kunnen de middelen uit het Aanmoedigingsfonds gebruiken om gelijke kansen en diversiteit in het hoger onderwijs aan te moedigen en in het bijzonder om maatregelen te nemen die de instroom en de doorstroom bevorderen van studenten uit bevolkingsgroepen die ondervertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs.”
5
TaalVaardig aan de STart
Academische taalvaardigheid is noodzakelijk voor studiesucces (Weideman & van rensburg 2002, Gee 2008, van Dyk 2010, Anstrom et al. 2010, De Wachter, Heeren, Marx en Hughe 2013) Taaltest Examens september/oktober | oktober/november | januari Begeleiding Online leerplatform TaalVaST Taalworkshops ↓ > Behoefteanalyse
6
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands
Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
7
TaalVaST: Taaltest - concept
Twee types items woordkennis lezen (& schrijven) Doel kennis testen strategieën testen “authenticiteit” (Bachman & Palmer 1996) + moeilijkheid/frequentie Iets zeggen van C1 niveau graad van abstractie + niveau woordenschat buiten kennisdomein Academic skills: description + C1 (nog opzoeken) a high amount of non-frequent vocabulary complex grammatical structures impersonal language implicit relations between text parts
8
TaalVaST: Taaltest Synoniemen
9
TaalVaST: Taaltest 1 woord voor 3 contexten
10
TaalVaST: Taaltest Lezen op tekststructuur
11
TaalVaST: Taaltest Lezen (en schrijven)
12
TaalVaST: Taaltest - resultaten
Sinds 2010 8585 studenten van de Associatie KU Leuven
13
TaalVaST: Taaltest - resultaten
Betrouwbaarheid (α) 2010 0,70 2011 0,68 2012 0,72
14
TaalVaST: Taaltest - validiteit
Academiejaar : R = 0.37; p < Academiejaar : R = 0.35; p < Duidelijk significant Niet erg zuiver gemiddeld beter op de taaltest = gemiddeld beter op de examens uitzonderingen Taaltest ≠ voorspeller = wel selectie doelgroep signaalfunctie
15
TaalVaST: Taaltest data: N = 2660
16
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands
Implicaties voor meertaligheid Begeleiding op maat
17
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
87% 13%
18
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
19
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
Oost-Europees (n=114) Overig Europees (n=812) Turkije, Magreb en Arabische wereld (n=101) Overig (n=113) Albanees Bulgaars Hongaars Ingush Kosovaars Litouws Macedonisch Oekraïens Pools Roemeens Russisch Servo-Kroatisch Tsjechisch Tsjetsjeens Duits Engels Frans Fries Grieks Italiaans Noors Portugees Spaans Arabisch Berbers Marokkaans Turks Aramees Armeens Assyrisch Khmer Mandarijn Filippijns Georgisch Hebreeuws Hindi Kirundi Urdu Indonesisch Iraans Japans …
20
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
Scores op basis van thuistaal (2010, 2011, 2012) Gem.: 69% Aantal studenten in % Gem.: 61% p<0.000; d = 0,58 Testscore in %
21
TaalVaST: meertaligheid en de taaltest
Zuid-Afrikaanse studie (Weideman & Rensburg 2002, van der Slik & Weideman 2008) Moedertaal Verschil onderwijs- & thuistaal TaalVaST Hypothese: enkel taal? Socio-economische status (Van der Slik et al., 2006) Onderwijssysteem (Van den Branden 2005)
22
Overzicht Inleiding Een taaltest academisch Nederlands
Implicaties voor meertaligheid Begeleiding
23
TaalVaST Workshops TaalVaST enkele richtingen
vooral schrijven, ook lezen/studeren innoverende werkvormen: Observerend leren E-leren Collaboratief schrijven Observerend leren vermelden
24
TaalVaST: digitaal Leerplatform TaalVaST alle vaardigheden eigen tempo
interactief materiaal uit ≠ richtingen
25
Schrijfhulp
26
Andere opties NT2 Niveau 6 alle vaardigheden
materiaal uit ≠ richtingen hoger onderwijs Stoomcursus september 5 sessies van 4u
27
Toekomst: uitdagingen
Geïntegreerd taalbeleid Meertaligheid verder ondersteunen > resultaten taaltest > stijgende vraag begeleiding Bestaande begeleiding evalueren Enkel taal? Dienst Studieadvies Cel Diversiteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.