Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
2
Hoe blijven onze leerkrachten .... ?
2
3
gepassioneerd ze zijn verdraaid zot van onderwijs
niet zot gedraaid van onderwijs 3
4
getalenteerd ze zijn innovatieve onderwijs-ontwikkelaars
geen instructeurs die voor hen 'voorbedacht' onderwijs serveren 4
5
professioneel ze besteden hun tijd voor het overgrote deel aan hun kernopdracht en niet aan bureaucratische bepamper-assen 5
6
ondernemend ze zijn IBALO 's
(ik ben altijd aan het leren en ondernemen) geen SNIMF 's (staat niet in mijn functiebeschrijving 6
7
teamspelers met hun collega's werken ze samen rond een groep van cursisten of leerlingen geen geïsoleerde vakleerkrachten of solo slims die voor de klas hun nummertje opvoeren 7
8
teamspelers onze school is gebouwd zoals een zeester
en niet zoals een spinnenkop 8
9
HET IS NIET MOEILIJK OM WILDE EENDEN TAM TE KRIJGEN, MAAR EENS TAM IS HET MOEILIJK OM ZE WEER WILD TE KRIJGEN 9
10
HOE KRIJGEN Wij DIT GEORGANISEERD?
10
11
Visiegedreven organiseren
wordt mijn school even visiegedreven als Greenpeace, Amnesty International, Artsen zonder grenzen, ... de Colruyt? de leraren streven dezelfde dingen na als wat de school ambieert onze school heeft zijn eigen identiteit en onderscheidt zich van de anderen Welke waarden typeren ons en noodzaken ons tot discipline? wat willen we bereikt zien? Waarom? Voor wie? 11
12
Teams zijn de bouwstenen van de organisatie
Vanuit de visie over onze kernopdracht is het duidelijk wie met wie werkt om samen wat te doen 12
13
Teams zijn de bouwstenen en ze kennen een sterke onafhankelijkheid
in het team zijn de medewerkers sterk afhankelijk 13
14
In de teams zijn de medewerkers samen verantwoordelijk
het team is onafhankelijk en heeft gestructureerde vrijheid om het onderwijsproces in goede banen te leiden wat de kwaliteit van ons werk sterk beïnvloedt kunnen wij zelf beslissen 14
15
In de teams blijven de medewerkers competent
leerkrachten leren van en met elkaar leerkrachten zijn samen competent 15
16
Er is heel veel horizontale en weinig verticale afstemming
de teams zorgen ervoor dat ze, vanuit de visie, op elkaar zijn afgestemd aangezien we gepassioneerd zijn van de visie is verticale controle beperkt 16
17
De cultuur van de school ondersteunt onze werking en maakt ons uniek
17
18
De leerkrachten zoeken samen naar ondersteunende leersystemen die hen helpen in hun kernopdracht
18
19
Ambitieus doel het onderwijs slim organiseren .... uit liefde voor het vak vanuit een visie die gedragen wordt door de belanghebbenden transparant om leerkrachten te boeien en jongeren en cursisten te ontplooien en die toelaat een antwoord te geven op de complexe uitdagingen van vandaag en morgen 19
20
De rondetafelconferentie
14 februari
21
Doel welke prestatie-eisen kent het onderwijs vanuit het perspectief van de verschillende stakeholders? de conclusies van de RTC zijn een voedingsbron om de visieoefening van iedere school invulling te geven
22
Doel (2) de RTC leren kennen als een instrument om belanghebbenden te betrekken in de visieontwikkeling van de school
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.