Download de presentatie
1
Wat is strategisch leren?
Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend
2
PHILIPS Volkskrant 30 jan. 2014
3
PHILIPS meerdere strategieën ‘Philips treedt in voetspoor van IBM
MOTTO Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van innovatie Mechatronica community rond Eindhoven de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ de BESTE Problemen van klanten oplossen. ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten
4
PHILIPS kent 3 marktsegmenten Business market: A way of living
Welke marktsegmenten zien we? MOTTO Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van Mechatronica community rond Eindhoven Business market: A way of living Commercial driver: knowledge domain Sales focus: philosophy of marketvalue Innovation target: sustainability & loyalty de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ Customer market: Customer servitization Commercial driver: service domain Sales focus: psychology of customers Innovation target: customer value de BESTE Problemen van klanten oplossen. Product market: process efficiency Commercial driver: product domain Sales focus : economy of prize & marketshare Innovation target: process efficiency ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten
5
Wat is de BEHOEFTE van de klant & het AANBOD van de leverancier?
WELKE KERNCOMPETENTIES HEEFT LEVERANCIER (aanbod) WAT IS DE BEHOEFTE VAN DE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management de BESTE Problemen van klanten oplossen. Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten
6
Wat zijn de 7 LEERTRANSACTIES tussen klant en leverancier?
(naar Maslov) KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management MAATWERK PORTFOLIO Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie CURSUSSEN LEERMIDDELEN
7
Wat is de marktrelatie tussen behoefte & competentie
tussen klant en leverancier? (naar Maslov) KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang (non) lineaire innovatie Regie vanuit visie Inspiratie CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN onder- zoekende houding KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN kwaliteit & dienst- verlening LEERINTERVENTIE PROJECTEN communi- catie & gedrag Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management MAATWERK PORTFOLIO Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie product efficiëntie CURSUSSEN kennis & vaardig heden LEERMIDDELEN segment behoefte segment competentie
8
Wat zijn de rollen van klanten en leverancier?
Directie BU management Partner Architect CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN Ketenmanagement Marketingmanagement Management Makelaar Adviseur Ondersteuner MAATWERK LEERINTERVENTIES LEERPORTFOLIO Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier CURSUSSEN LEERMIDDELEN
9
Wat zijn de niveaus en type leren per marktsegment?
ROL LEVERANCIER ROL KLANT Directie BU management Partner Architect CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN trans- formatie organisatie strategisch directie KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN transactie- leren klant & medewerker Ketenmanagement Marketingmanagement Management tactisch manage- ment Makelaar Adviseur Ondersteuner MAATWERK LEERINTERVENTIES LEERPORTFOLIO Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier CURSUSSEN transfer- leren vaardig- heden operatio- neel LEERMIDDELEN organisatie niveau type leren
10
Wat wil organisatie in markt bereiken?
missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuur mensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER LEREN
11
Wat wil organisatie in markt bereiken?
missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie LEREN Training Netwerken Lezen/schrijven Presenteren Project/Stage ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuur mensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER Typen leren: transferleren voor de uitvoering transactieleren voor samenwerkend gedrag transformatieleren voor onderzoekende houding Intervisie Werken Coaching Inno-atelier
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.